Design in 4 Friese musea

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vier Friese muea, in Joure, Noordwolde, Franeker en Leeuwarden, hebben een gezamenlijke tentoonstelling over design en meubels in Friesland. Joure kende vroeger een aantal meubelmakerijen en op de tentoonstelling zijn meubels te zien van de fa. Zijlstra naar ontwerpen van de bekende Anton Patijn (zoek maar eens op marktplaats). Noordwolde kende een enorme rotan industrie en er was zelfs een speciale school om rietvlechter te worden. Voor mij als oud- Jouster in ieder geval erg leuk om te gaan bekijken. In het lijstje moderne meubelmakers zitten ook een paar forumleden, ook dat kan een stimulans zijn om te gaan kijken. Op de website van Fries Design staan alle bijzonderheden. Op 12 en 19 juni rijdt een klassieke autobus waardoor je alle musea in 1 dag kunt bezoeken en wat van het mooie Friesland kunt zien natuurlijk :D .

jaap
 
A

Athanor

Guest
Aha goede tip Jaap! Ga zeker even kijken. Wij hebben nog een Fristho kast van 1978 staan en deze is, op het rookglas na, een tijdloos design!

Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik ben afgelopen zaterdag bij de expositie in Franeker geweest van de de Fristho meubelen en vandaag was ik in Joure bij de expositie van de meubels van de fabrieken van Zijlstra en Van der Veer. Ik heb met veel genoegen rondgekeken en vind dit een bijzonder mooi initiatief van Tresoar, het Fries historisch en letterkundig centrum uit Leeuwarden. Een aanbeveling waard voor ieder die in de meubelmakershistorie van Nederland en in het bijzonder Friesland geïnteresseerd is. Helemaal passend vanwege de opbloeiende interesse in vintagemeubelen.

Wie is ook al naar een van de exposities geweest?


Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ga binnenkort naar Leeuwarden(Tresoar) om hedendaags design te zien van Pilat&Pilat en van Ineke van der Blom met vaak verrassende geometrische vormen in haar ontwerpen van kerkinterieur.
Jaap die bus rijdt zeker 12en19juli a.s.
Vr.gr.Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
Als jullie met bezoekplannen rondlopen: volgende week woensdagmiddag is er een lezing van Bert Looper over het Fries Design in Tresoar. Ik ga daar met mijn vrouw naar toe. Dus... kom volgende week ook, neem jullie vrouwen of mannen mee en dan praten we na afloop nog even na!! Lijkt me een mooie ontmoetingskans voor forummers geïnteresseerd in design!


Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ga binnenkort naar Leeuwarden(Tresoar) om hedendaags design te zien van Pilat&Pilat en van Ineke van der Blom met vaak verrassende geometrische vormen in haar ontwerpen van kerkinterieur.
Jaap die bus rijdt zeker 12en19juli a.s.
Vr.gr.Jan Pranger.

Hallo Jan,

Volgens mij is die busreis vorige maand geweest, kort na de start van de exposities......


Fons
 
A

Athanor

Guest
Inloopspreekuur over Fristho meubelen

Gistermiddag was er bij Tresoar een inloopspreekuur waar je vragen over Fristho meubels kon stellen. Nu meenden wij al te weten dat wij een kast(1977) van Fristho hebben staan, maar die is geleverd onder het Topform merk, dus even checken bij de deskundige natuurlijk. Dat is Bert Looper, historicus en designkenner. Hij was verrast de foto's van onze kast te zien, die in lichte mate afwijkt van de originele kastenlijn van Fristho. Het verschil zit voornamelijk in de greepjes op de laden en de deuren. We hebben verder een zeer genoeglijk gesprek gehad met de heer Looper en een medewerkster aan het project. Gelijk het boek maar gekocht en door de auteur laten signeren natuurlijk!;)

Een leuke ontmoeting, zeer de moeite waard omdat hij een nieuw licht laat schijnen op de historie van het Nederlands design. Hij schetst de Friese aanvulling van Fristho als een eigenzinnige mengvorm van het Nederlandse functionalisme met de Scandinavische invloeden......

Ben benieuwd naar zijn lezing over Fries Design volgende week woensdag 16 juli om 14.00 uur in het gebouw van Tresoar te Leeuwarden.

Hieronder nog een foto van de betreffende kast die dus het kenmerk Fries Design verdient. Logisch dat wij er trots op zijn!

Fons

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Lezing Fries Design

Morgen ga ik naar de lezing van Bert Looper over Fries Design om 14.00 uur in het gebouw van Tresoar te Leeuwarden.
Ook nog een bezoek aan Noordwolde plannen voor de expositie van de rotan meubelen.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Open middag Fristho meubilar in Harlingen

De activiteiten rond Fries Design zijn nog steeds gaande! Voor de liefhebber is morgen in Harlingen een authentieke directiekamer van de oude rijks HBS te zien met Fristho meubilair.

Ik ga zeker even kijken!


Fons
 
A

Athanor

Guest
Bezoek aan oude rijks HBS met Fristho meubelen

Gisteren even een bezoek gebracht en de voormalige lerarenkamer bekeken. Deze is betimmerd door Fristho, die ook het meubilair hebben gemaakt.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.