Siberische Iep = Ulmus Pumila

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Deze Iepen groeien hier op veel plaatsen in Canada, probleem bomen, maar het is mooi hout on the draaien, Ik had een grote in myn tuin in London Ontario waar ik eerst woonde, maar zelfs hier in NW Ontario waar het kwik dikwyls tot 40 onder nul daalt voor dagen aan een stuk, groeien ze ook, alhoewel veel langzamer.

rechts in the foto is de Iep

London back yard.jpg

Ik heb veel stukken van dit hout gedraaid, here een schaal met natuurlyke rand, 37cm by 15cm, Tung olie finish

Siberian Elm.jpg Siberian ElmNatural edge.jpg Siberian Elm bottom.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow..da's erg goed gelukt !! Hoe zorg je er voor dat de schors vast blijft zitten ? Ik bedoel valt deze er niet erg snel af ?
 
sirjacobs zoals ik gisteren al bij die post van dehoutdraaierij schreef: met een vaccuumchuck of een jamchuck

Rick, bij de meeste houtsoorten heb ik ervaren dat de schors er eigenlijk vanzelf op blijft zitten.
sommige draaiers gebruiken wel secondenlijm om de schors vast te zetten maar ik ervaar dat meestal als overbodig
er zijn echter wel houtsoorten die je niet zo gemakkelijk als natuurrand kunt draaien; beuken heeft als nadeel dat het hout flink krimpt,maar de schors niet.
zo houdt je dus een stuk schors over dat veel groter is dan de schaal zelf en deze laat dan ook bijna altijd los
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Mooie schaal met natuurrand...... min 40gr brrrrrr brrrrr kost al een fortuin om de werkplaats warm te stoken :( nee laat ik dan maar in de Belgische Kempen blijven wonen
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wow..da's erg goed gelukt !! Hoe zorg je er voor dat de schors vast blijft zitten ? Ik bedoel valt deze er niet erg snel af ?

Dank je Rick, het ligt er heel veel van af waneer de boom omgedaan is, het Cambium (teeltweefsel ?) dat tussen de shors en hout zit is het dunste in the winter en veel sterker, in het voorjaar zwelt het op en is dan zwak, maar sommige hot soorten houden de shors beter dan anderen, Ik vind dat het een goed idea is om het Cambium te versterken met CA (CyanoAcrylate) reght na het draaien, dat voorkomt het krimpen van het cambium en helpt om het vast te houden.

Ik heb hier in huis enkele stukken met de shors er aan die all jaren oud (13 jaar) zyn en de shors zit er nog netjes aan.
Appel, Beuk, Zwarte Es, Gleditsia, Plataan.
Apple wood.jpg Beech bowl.jpg Black Ash.jpg Honey Locust.jpg Platanus.jpg



Prachtig werk.
Hoe werk je de onderkant af met die schors gedeelte eraan?

Dank je Jacob, Ik vind dat een blok in de chuck het makkelykste is, met een stuk rubber mat of zo voor besherming en de tailstock? om het vast te klemmen.

sirjacobs zoals ik gisteren al bij die post van dehoutdraaierij schreef: met een vaccuumchuck of een jamchuck

Rick, bij de meeste houtsoorten heb ik ervaren dat de schors er eigenlijk vanzelf op blijft zitten.
sommige draaiers gebruiken wel secondenlijm om de schors vast te zetten maar ik ervaar dat meestal als overbodig
er zijn echter wel houtsoorten die je niet zo gemakkelijk als natuurrand kunt draaien; beuken heeft als nadeel dat het hout flink krimpt,maar de schors niet.
zo houdt je dus een stuk schors over dat veel groter is dan de schaal zelf en deze laat dan ook bijna altijd los

René meeste hobby houtdraaiers hebben geen vacuum pomp (Ik heb er een maar gebruik it zelden) een block vast zetten in de chuck gaat snel an is veiliger ook.
De moelykste houtsoort voor my hier is Berk, the schors is papier dun en loss, krimpt niet en het hout natuurk well.

Ik was gevraagt om servet ringen te maken van Berken hout, Ik wist dat het moeilyk was, maar met gebruik van CA, het in het hout te laten trekken en ook tussen de shors, werkte het good, een plaatje hier :)
Spalted Berken Servet ringen en tandenstoker houder.
Birch napkin rings & toothpick holder.jpg

Mooie schaal! Gaaf hout zonder kunstgrepen om het mooier te maken, das helemaal mijn ding.

Groet, Rob.

Dank je well Rob :))

Mooie schaal met natuurrand...... min 40gr brrrrrr brrrrr kost al een fortuin om de werkplaats warm te stoken :( nee laat ik dan maar in de Belgische Kempen blijven wonen

Thanks P, mooi land daar en hier ook, heb vele goede herinneringen van dat :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.