Stoffen gebruiken in meubels

Theo74

Actieve deelnemer
Hallo allemaal,

Voor een meubelstuk dat ik aan het maken ben, wil ik de achterkant aan de binnenzijde bekleden met stof. Ik heb alleen geen idee welke lijm ik kan gebruiken om stof op hout te lijmen. Ik weet dat niet alle lijmen geschikt zijn, omdat je sommige door de stof heen ziet komen. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is dan de lijm die ik het beste kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Theo74,

Normaal bij "oude" stoelen wordt de bekleding met studs vast gezet, zie plaatje.
Maar als ik het goed begrijp wil je gewoon een laag stof direct op hout lijmen?

Dan moet je volgens mij een bisonkit achtige lijm gebruiken, dun aanbrengen 10min ofzo laten aandrogen en dan textiel erop.
Als je er speciaal iets voor gaat kopen zou ik gewoon voor textiellijm of gewoon zon hobbylijm uit een spuitbus (spray) gebruiken.

siernietbloem.jpg


bisontextiel.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb goede ervaringen met contactlijm van Bison. Gebruiksaanwijzing volgen, dus beide zijden (dun!) insmeren en minimaal tien minuten laten drogen voor aanbrengen, met een roller aandrukken werkt het best. Nadeel: je kan niet meer corrigeren, het zit meteen vast. Wel altijd eerst met een klein stukje stof uitproberen. Hout kan je best eerst ontvetten met wasbenzine, zodat de lijm beter pakt, iets grof opschuren helpt ook.

Recent heb ik een dichtgeweven stof op gebogen triplex geplakt met een lijm uit een spuitbus van de Action. tot op heden blijft dat uitstekend zitten! Zelfde verhaal, beide zijden en tien minuten.

Succes!

Groet, Rob.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
En er bestaat contactlijm in een spuitbus, dat werkt op stof waarschijnlijk het handigste.
Laat je nog even weten wat je gebruikt hebt en hoe het beviel?
Succes.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb Bison Tix gebruikt om kunstleer op multiplex te verlijmen. Dit ging heel goed. Wel goed verluchten, anders ga je weinig honger hebben en een beetje een vreemd gevoel :eek:
 

Theo74

Actieve deelnemer
Iedereen hartelijk dank voor het advies. Ik ga vandaag even naar de action om de genoemde spuitbus. Dan kan ik mooi een klein expirementje doen. Een stuk lijm ik op onbehandeld hout en de andere op hout dat ik gekleurd heb.

kan je contact lijm ook gebruiken op stukken die al geolied zijn?
 

Theo74

Actieve deelnemer
Voor het project waarmee ik nu bezig ben, wil ik Japanse deurtjes maken met rijstpapier. Het was nog best een zoektocht om rijstpapier te kunnen vinden, maar een winkel voor teken en verfspullen bracht soulaas. Op mijn vraag hoe ik dat het best op hout kon lijmen, kreeg ik boekenbinderslijm. Het toeval wil dat je daarmee ook textiel kan lijmen, althans volgens de beschrijving.

ik heb twee stukken textiel op een stuk afvalhout gelijmd. Een met de contactlijm van de action en de andere met de boekbinderslijm. Het eerste geeft een 100% resultaat, dus nogmaals dank voor het advies. Met de boekbinderslijm is het te doen, maar je moet heel zuinig zijn met de lijm en goed uitkijken, dat de lijm niet op de kant van het textiel komt dat je niet wilt lijmen, dat geeft hele vieze vlekken.

aangaande het advies voor het goed laten drogen van de olie -beits in mijn geval - dat neem ik zeker ter harte. Mijn idee is om een stuk multiplex, dat ik als achterkant voor de kast gebruik, te kleuren met beits. Nu is mijn ervaring dat hout - en ook multiplex - krom trekt als je het maar aan een kant behandelt. Daarom wil ik beide kanten beitsen voor ik de textiel erop ga lijmen. Is dat een slimme tactiek?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voor mijn project heb ik het papier besteld bij Papier Royaal, link staat hierboven al vermeld. Mooi papier, erg stevig en in vele soorten en maten verkrijgbaar. Ook de levering ervan is goed en snel, tevens heb je het voordeel dat je online een aantal voorbeelden ziet en je vanuit daar al goed een idee krijgt over het eindresultaat.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Excuses voor de late reactie, het project is al bijna een jaar af. Ik heb een bus contactspray bij de Action gehaald en de gebruiksaanwijzing gevolgd. De stof heeft wel wat van zijn glans verloren, maar contactlijm is perfect om stof op hout te lijmen. Dank jullie allemaal voor de tips. Ik heb het maken van het mijn Butusdan vastgelegd op mijn blog. Het zijn veel artikelen geworden, maar als je wilt lezen hoe ik om ga met de beperkingen van een hele kleine werkplaats is het misschien wel het lezen waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.