even voorstellen en een vraag

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hallo

Het word tijd om me eerst is voor te stellen,

Ik ben Peter ben 30 jaar en kom van Goeree Overflakkee.
Van beroep ben ik kraanmachinist heeft bar weinig met hout temaken, maar in m,n vrije tijd
duik ik graag m,n schuurtje in. Heb veel ideen baal er altijd weer van dat er maar 24 uur in een dag zit ha ha.
Maak graag meubeltjes en dergelijke, Het laatste wat ik gemaakt heb is een Hello Kitty stoeltje voor m,n dochter.

2014-04-15 20.28.00.jpg


Ik ben nu van plan om een stapelbed te maken van eikenhout, dat is afkomstig van oude kerkbanken en een
vloer uit een vroeger cafe dat later ook nog in een woonkamer heeft gelegen.
Ik heb geprobeerd in ketchup een tekening temaken, ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen.

M,n vraag voor het hoofd en voeteind

Als ik uit de poten/raamwerk30x90x800) een sponning frees om het paneel (Dikte van het paneel is 15 mm) daar in telaten vallen. moet ik dat verlijmen of juist niet i.v.m de eventuele werking van het hout. Kan ik dan misschien beter een beetje speling laten zitten voor het werken. Het is wel de bedoeling om het bed te schilderen.



2014-04-15 20.48.53.jpg2014-04-15 20.49.29.jpg


Alvast hartelijk bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Peterl,

welkom op het forum!!!

Die stoel is echt een blikvanger!!!

Waaruit heb je die ronde armleuningen gemaakt?

groeten,
Ornament
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het ziet er in ieder geval heel goed uit die stoel. Nu nog het bedje en dochter lief zal goed slapen.
Wat betreft het paneel en de groef is een beetje afhankelijk wat je voor materialen gebruikt.
Is dit allemaal MDF, dan mag je het paneel vastlijmen. Doe je de combinatie massieve poten met MDF of een ander plaatmateriaal,dan doe je best geen lijm in de groef. Het mag in theorie wel gelijmd worden want langs de buitenzijde staanders en regels kan de krimp/uitzetten nog gebeuren. Ik zou er geen aandoen als uw kaderverbindingen stevig zijn.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hoi ornament

De armleuning heb ik gemaakt van aanelkaar gelijmde vuren balken. De kopse kanten afgetekend
En dan maar schaven en schuren. Dochter lief is er stik gelukkig mee.

- - - Updated - - -

Wat het bed betreft dat word geheel gemaakt van eiken hout het paneel is van 15 mm dikke oude vloerdelen.
De poten is 30 mm dik ook van eiken van oude kerkbanken. In de poten en de liggers denk ik een sleuf te frezen
Waar het paneel in valt . Zou dat nog veel gaan werken ??
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ik zou het paneel niet verlijmen ivm de werking van het hout, zou jammer zijn als je paneel gaat scheuren door de werking van het hout.
En verlijmen geeft verder geen enkel plus punt.

Groetjes Marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.