advies en tips gevraagd onderstel bureau

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Voor een vriendin ga ik een onderstel maken voor een bureau (blad grenen meubelplaat 220 x 90 ongeveer) Dit maak ik van, volgens mij, oude balken marantie die nog van dr wijlen vader zijn geweest.
Geinspireerd door simpel scandinavisch design

onderstel.jpg

de poten worden 6x6cm en verjongd. graag zo ik nog wat adviezen inwinnen voordat ik de zaag er in zet. Welke punten moet ik op letten voordat ik de precieze maatvoering ga tekenen en hoeken bepalen.

Bram
 

WR1944

Oud hout
Het ontwerp ziet er wel strak en simpel uit. Het punt waar de meeste kracht op gaat treden is in de horizontale balken langs de zijkanten waar deze in de voorpoot zitten. Gevoelsmatig (als de weergave op het plaatje tenminste redelijk in verhouding is) zou ik alle horizontale balken hoger maken om het stijver en sterker te maken. Dan kan je het "leunmoment" beter opvangen en je hebt meer oppervlak voor het lijmen. Ook ben je dan beter bestand tegen het zijwaarts schranken.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
het blad zal geschroefd worden en de hoogte zal 6 cm zijn en dan verjongd naar 3 cm. Maar zal je advies meenemen en testen wat de mogelijke doorbuiging is van de horizontale dwarsbalken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Doorbuiging is niet de zorg. De stijfheid van de verbinding tussen balken en poten is de zorg (waarover ook WR1944 hierboven een opmerking maakte). Is eenvoudig te verbeteren door hogere balkjes.

De constructie zal door hogere balkjes niet zichtbaar inboeten aan rankheid. De balkjes blijven immers buiten zicht door het blad.

Ik vind het overigens een mooi rank concept.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.