Triplex/Multiplex surfboard rack

Barend1

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Raamsdonksveer NB
Hoi alle forumleden van woodworking.nl,

Ik ben nieuw op het forum dus ik zal mezelf eerst even voorstellen:

Mijn naam is Barend, ben 19 jaar oud en ik ben over het algemeen erg handig en vind het ook leuk om met mijn handen bezig te zijn.
In mijn vrije tijd ben ik dan ook regelmatig bezig met verschillende projectjes (niet alleen met hout).

Nou doe ik ook aan kitesurfen en eigenlijk alles wat met een board onder je voeten te maken heeft :). En ik kwam deze surfboard ophangsystemen tegen die je tegen de muur aan schroeft en je surfboard in hangt.

hawaiian gunrack.jpg

Nou leek mij dit heel mooi om op deze manier mijn verschillende boards aan de muur in mijn kamer te hangen.
Alleen 1 probleem er zit een stevig prijskaartje aan die dingen, dus toen bedacht ik me dat ik ze zelf ook kan maken.
2 voordelen: 1 het scheelt een hoop met geld, 2 ik heb een leuk nieuw project om aan te werken.

Toen ben ik gaan googlen en zoeken onder andere op dit forum naar een manier om dit te maken.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat het lamineren van verschillende lagen triplex voor mij de beste manier is.
Ben toen naar de praxis gegaan en een plaat hardhouten triplex van 3,6mm dik dwars op nerf laten zagen in stroken van 6cm x 60cm, dit zodat het triplex het makkelijkst buigt.
IMAG0152.jpg
Ik heb het triplex gelamineerd zonder mal, maar simpelweg door de verschillende lagen multiplex aan elkaar te klemmen en met een touwtje spannen.
Inmiddels heb ik wel een mal gemaakt van 3 lagen gelamineerd triplex, zodat de kromming voortaan altijd hetzelfde is, voorheen verschilde dit wel een beetje.
Ik heb 2 geslaagde proefstukken van 2 lagen gelamineerd:

IMAG0141.jpg

Daar heb ik ook nog kurkplaat ingelijmd dit zodat mn board en het hout niet beschadigd:


Naamloos.jpg

hier het resultaat:
IMAG0149.jpg

IMAG0155.jpg

Nou blijkt achteraf dat ik erg veel geluk heb gehad met de kwaliteit triplex van de praxis, ben vandaag terug gegaan omdat ik nog een plaat wou halen.
Wat ze hadden liggen was hele slechte kwaliteit met een lelijke bovenlaag en bij sommige platen bestond de kern zelfs uit 2 verschillende soorten hout. Bij mn huidige plaat lijkt het wel of ze er een mooi fineer op hebben gelijmd vergeleken met wat ze vandaag hadden liggen.

Nu mijn vraag waar kan ik het beste mooi en goede kwaliteit dun triplex halen om nog meer van deze "racks" te maken.

Commentaar, suggesties en tips over hoe het beter of anders kan zijn van harte welkom!

Met vriendelijke groet,

Barend :)
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Barend,
Heel moedig voor uw leeftijd wat je gerealiseerd hebt.
Als je de volgende maal iets wil plooien zoals uw projectje nu, neem gewoon wat dik fineer van =/1 mm dikte en lijm deze dan op een mal.
Ik weet niet of je houtbewerking volgt of zal volgen, maar ga er in ieder geval voor.
Het zit in u.
Proficiat.
 

Barend1

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Raamsdonksveer NB
Hoi Sirjacobsd,

Bedankt voor de reactie, qua houtbewerking is het verder niet heel spannend: lijmresten schuren, de zijkanten mooi rond schuren, etc.
Hierbij nog een foto van de mal met een 3 lagen multiplex laminaat erin om te laten zien hoe de mal met triplex eruit ziet.

IMAG0153.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Tof !! Ik denk zelf ook aan fineer. Dergelijke buigplaten heb ik ook wel een leverancier voor. Doe maar een pb'tje wanneer je wat nodig bent.
 

Barend1

Nieuw lid
7 apr 2014
3
0
Raamsdonksveer NB
@Oceans'11 krijgen we daar ook een bouwverslag van te zien, ben wel benieuwd. Heb zelf wel een skimboard gebouwd, maar nog nooit aangedurfd om een surfboard te maken.
@rickkoorman waar kan je dergelijk fineer het beste verkrijgen? En maakt het verder nog wat uit van welk soort hout, of is dat een kwestie van smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.