Tafelcirkelzaag

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik wil binnenkort een nieuwe zaagtafel kopen en ben nu dus aan het rondkijken. Mijn budget is niet al te ruim, zo’n 1500 euro. Ook wil ik een zaag hebben die nog redelijk verplaatsbaar is. bv 50-80Kg mits uitgevoerd met minimaal 2 wielen.

Ik zelf zit oa te denken aan de Metabo PK200 of PK255. En daarbij een aantal opties zoals tafelverbreding en geleider. Heeft iemand ervaring met een van deze 2?

De PK200 heeft een vermogen van 1700W met een zaaghoogte van 65mm. Is 1700W wel voldoende? De PK255 heeft een 2500W wisselstroom of 3400W draaistroom met een zaaghoogte van 80mm. Is de 2500W of 3400W aan te raden, of is dat een overkill? Is er een vuistregel voor het vermogen dat je nodig hebt voor een cirkelzaag?

Welke andere merken of types raden jullie aan? Eis is wel dat het geen bouwcirkelzaag is, maar een ‘precisie’ zaag. En dat er opties mogelijk zijn zoals tafelverbreding en aanvoerslede. Liefst afneembaar zodat in ‘rust’ de zaag niet al te veel ruimte in beslag neemt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Al gekeken naar een Festool presicio. met full opties is hij wel iets duurder dan je budget, maar een cs50 valt wel binnen je budget, met bijvoorbeeld een tafelverbreding en aanvoerslede. En dan blijven er nog nieuwe onderdelen te sparen over :)

Zelf heb ik deze zaag gehad en het is een erg prettige en accurate machine.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb wel eens naar die Festool gekeken. De prijs is eigenlijk wat te hoog. En als er geen Festool op stond zou ik er geen vertrouwen in hebben. Vind het meer een zaag voor op de bouwplaats ipv de werkplaats. Heb dus mijn twijfels over de precisie van deze machine. Heeft iemand ervaring met deze machine? En dan vooral tov stationaire machines.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik heb een tijdje met een CS70 gewerkt en dat ging prima. Stofafzuiging is goed voor elkaar (en beter dan ik nu met mij Dewalt 744 heb (maar de 70 viel helaas buiten budget). De eigenaar van de machine maakte er o.a. kozijnen mee en die kreeg hij exact goed.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb jaren al mijn meubeltjes gemaakt op de cs 50. De capaciteit houdt wel wat te wensen over, maar met 5 cm kon ik het meeste wel doen. Alleen groote en zware platen of balken gaven wel eens problemen omdat die de tafel konden laten omvallen.

wat betreft secuur werken heb ik nooit een probleem gehad. de machine werkt heel erg fijn en precies, en genot om mee te werken, en zeker geen bouwzaag.

Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een Hammer, omdat ik hele platen wilde zagen en grote dikke balken, maar dat is een heel ander categorie zaagmachine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Je kunt de Scheppach TS-2500 Ci overwegen, in dld bij de Scheppach Shop voor een leuke prijs, Baptist in Arnhem levert ze ook.. ken hun prijs niet.

http://www.scheppach-shop.de/sess/utn;j ... shopscript

Dat is een precisiezaag, bijbehorende rolgeleider naast de zaag kost ongeveer 700 euro. Wel meer dan je budget maar dan heb je ook een echte precisiezaag met degelijke afmetingen en uitrusting.

Een Festool kan je ook prima helpen maar blijft toch een handcirkelzaag in een vaste tafel. Niet de precisie en stabiliteit van bijvoorbeeld de Scheppach.

Op Marktplaats vind je ook regelmatig goede Scheppach machines. Voor jouw budget moet je een 2e hands TS-4010 kunnen krijgen met roltafel erlangs. Dan heb je helemaal een goed ding. Zelfde geld voor 2e hands Elektra Beckum en Metabo machines. Ook die kun je goed kopen 2e hands op marktplaats.

Succes in je overwegingen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
voor mij geen enkele twijfel. we hebben twee festool zaagtafels. de 50 en de 70. echt super machines!!! misschien nog even doorsparen en dan jezelf het genot geven van een festoolmachine

rick
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo als je en mooie scheppach zoekt kijk even bij de firma memphis in breda die heeft er en tweedehands staan met optie,s
http://www.memphis.nl
ik vind dit merk even beter dan metabo/elektra beckum
hoewel ik op de goedkoopste bouw zaag van elektra ook hel mooie dingen heb gemaakt
vr,gr
johan
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Weet iemand ook hoeveel vermogen je nodig hebt voor bepaalde zaaghoogtes en/of houtsoorten? Zagen met een zaaghoogte van 80mm heb je vanaf zo’n 1,7KW t/m 4KW. Hoe meer vermogen hoe beter, maar wat heb je echt nodig bij 80mm zaaghoogte. Hoeveel extra heb je nodig voor hardhout tov zachthout?
 

tuoh

Oud hout
Op je vraag is niet direct een pasklaar antwoord te geven, er zijn teveel variabelen in het spel.

Om er enkele te noemen,: het zaagblad, veel tanden of weinig tanden, HM of HSS, manier van slijpen ( links rechts geslepen, of holle -bolle tand), scherpe zaag of botte zaag, etc.

De doorvoersnelheid is ook een criterium dat veel verschil kan geven, en dan nog het materiaal (klemt het of niet), de ene houtsoort laat zich met minder weerstand zagen dan de andere.

Beuk en Esdoorn bijvoorbeeld zijn niet de gemakkelijkste houtsoorten om te zagen, ook sommige tropische houtsoorten zijn een crime, terwijl Oregon, RNG, Vuren, sommige soorten Meranti dan weer veel gemakkelijker zagen.

Geschaafd hout doorzagen of ruw hout zagen geeft ook al een merkbaar verschil.

Maar als gemiddelde mag je toch nemen dat voor een effectieve zaaghoogte van 80mm je al gauw een motor van rond de 4 à 5pk nodig hebt om vlot te zagen.
En alhoewel 1pk op lichtnet hetzelfde zou moeten zijn als 1pk op draaistroom, merk je wel degelijk verschil. De motor op lichtnet blokkeert sneller dan zijn collega op draaistroom.

In de praktijk pas je dan ook je zaagwerk aan naar de beschikbare machine, weinig vermogen is meerdere malen inzagen tot de volle hoogte, trage doorvoer, scherpe zaag met de juiste vertanding, en het nodige smeermiddel op tafel en geleider ( bv.paraffine)


Mvg,

André
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Bedankt voor de informatie. Voordat ik een keus maak moet ik dus goed bedenken welke materialen ik ga zagen, welke formaten en met welke type zaagbladen. En uiteraard ook rekening houden met de toekomst.
80mm zal natuurlijk niet dagelijks voorkomen en als ik kies voor een lichtere zaag dan kan ik daar misschien wel 90-95% zonder problemen mee zagen en die 5-10% moet ik misschien in meerdere zaagbewegingen doen of een ander zaagblad gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.