welke bovenfrees kopen

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hoi,
ik kon de bovenfrees van een kennis gebruiken, van Topcraft of een ander brak merk, maar da's nu niet meer mogelijk. Soms heb ik een bovenfrees nodig, en ik maak graag dingen, dus ik zou zelf een bovenfrees willen kopen. Ik heb al enkele goede freesjes, en een setje minder goede. Ik zou nu even mijn spaargeld aanspreken om een bovenfrees te kopen. Nu heb ik echter niet het flauwste idee wat ik nodig heb, en wat dit kost.
Ik koop vaak tweedehands, liever een goed merk tweedehands dan een goedkoper merk nieuw.
Enige tips? Waar moet ik op letten bij een tweedehands, dus welke dingen gaan wel eens kapot of slijten?
Graag zou ik ook een freestafel hebben. Kun je veel leuke dingen mee doen, en is niet groot.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Freestafel kan je makkelijk zelf maken. 2e hands frezen zou ik alleen maar naar gerenomeerde merken kijken. festool, mafell, elu of desnoods een bosch blauw. belangrijkste waar je op moet leten is speling op de as-> versleten lagers. Als er toerental regeling op zit of deze het nog doet. Verde of de plunger nog soepel loopt (naar beneden drukken en weer op laten komen). Of de plunger klem nog goed klemt. Of die diepte instelling compleet is.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het ligt er een beetje aan wat je allemaal wilt frezen en hoe. Als je veel "uit de hand" wilt frezen dan ben je beter af met een wat lichtere machine maar aangezien je een freestafel overweegt te kopen (of maken) dan kun je beter voor een wat zwaarder type gaan.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Moeilijk te zeggen of ik iets licht of zwaar wil.
Op tweedehands sites staan er niet veel interessante dingen te koop. Alle machines zien er smerig uit, geen idee of de accesoires er nog bijzitten. Dus voorlopig koop ik maar een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Wat is je budget?

Ik zou liever een lichter kopen maar met regelbaar toerental dan een zware met vast toerental. Liever een 1100W met regeling dan een 2000W zonder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb een lichte frees de festo of 900. Dit is nu de 1010 en onder mijn freestafel de trition tra001. Voor mij waren vermogen hoogteverstelling en de engelse maten spantang de pluspunten. Nadeel zwaar van gewicht. Stofafzuiging en frezen vraagt veel vermogen. Succes.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Dan begrijp ik niet helemaal wat je nu zoekt.... Hieronder een greepje van redelijke aanbod (niet zozeer qua prijs maar qua spullen)
oh, over de grens heb ik nog niet gekeken. ben van Belgie. zou het liefst ophalen, zodat ik kan zien of alles goed is, dus dat zou dan een eindje rijden worden.
 

Wom

Nieuw lid
15 apr 2014
16
0
Zoersel België
Toen mijn vorige bovenfrees de geest gaf, heb ik een Dewalt gekocht met stofafzuiging bovenaan (zoals op de zwaarste festool). Die stofafzuiging vind ik naast toerental, soepel lopen ea wel heel belangrijk. Meeste merken is het een gedoe om die slang van de stofzuiger eraan te krijgen èn nog eens een goed zicht op het werkblad. Idem bij onder een tafeltje hangen.
Freestafeltje is idd handig en redelijk makkelijk zelf te maken.

vg

Wom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Houdt ook rekening met welke freesjes je wilt gebruiken. Ik heb een Bosch GOF 900 EN 1300. Bij de 1300 loop ik telkens tegen te korte freesjes aan. In de 900 is er geen probleem met de goedkope profielfreesjes die ik heb, maar in de 1300 is de spantang zo lang dat de schacht van het freesje volledig in de machine zit. Zeker bij gebruik in een freestafel (waar je nog wat meer lengte nodig heb), is dit iets om rekening mee te houden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
In ieder geval niet voor onder een freestafel. Je moet dan zelf een hoogteverstelling maken. Over de kwaliteit zegt dit natuurlijk niets. Daar is bij de freesmachine's van de walt niets mis mee.

Altijd ver weg bij de Walt vandaan gebleven alleen de proffesionele lijn is het overwegen waard. De rest is gewoon black en decker met een geel verfje
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik ben altijd al heel tevreden geweest van DeWalt. Natuurlijk moet je onthouden dat DeWalt vooral een merk is voor houtbewerking. Die dingen zijn echt wel goed.

Ik werk in een winkel waar we gereedschappen verkopen. Er zijn altijd mensen die heel tevreden zijn van Makita en dan zijn er die niets van Makita willen. Dat is met elk merk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Zuma helemaal mee eens. Jaren lang verkochten wij elu. Dit was topkwaliteit. Later is dit verkocht aan black en decker. Deze hebben de boel grondig veranderd. De toppers zoals de mof96 ( bovenfrees) en de tgs 171-173 ( tafelzaag/afkortzaag) zijn een op een overgegaan en geel uitgevoerd. Maar ja de meeste Amerikaanse managers interesseren zich alleen voor zwarte cijfers en niet voor kwaliteit. Er zijn bij de walt vooral in de goedkopere prijsklassen veel opgevoerde b&d machines. Ik heb altijd geweigerd b&d te verkopen om andere redenen dan de kwaliteit ( prijs en exclusiviteit).
 

Wom

Nieuw lid
15 apr 2014
16
0
Zoersel België
PT Cruiser : klinkt me bekend. Ik ben een paar jaar demonstrateur geweest voor Bosch (blauwe lijn), heb alle demonstrateurs van alle merken wel gesproken denk ik ;) en een hoop klanten gezien. De "merkblindheid" is soms groot. Sommigen prijzen dit merk de hemel in terwijl anderen er niks van moeten hebben.
Ik ben dus zeker kritisch wat DeWalt betreft, duchtige concurrent in de tijd mede dankzij hun stevige "marketing". Ik heb echter tijd gehad om te vergelijken (ik spreek over handtools ala hitachi, dewalt, makita, metabo, festool ea) en voor mij was de 622 de "beste". (prijs/vermogen/stofafzuiging). Dewalt demonstrateur was zeer tevreden over de bosch profielfrees, terwijl ik weer in de wolken was met de 622.

Zuma : hoe herken je de professionele lijn ? Ik denk dat dewalt in zijn bovenfrezen gewoon de knowhow van elu heeft overgenomen. In ieder geval hebben ze samen met festool een streepje voor betreft de stofafzuiging.

Even kort over mijn DW 622 :
+ = stofafzuiging, vermogen,
- = diepteinstelling heeft soms kuren (dat is lastig, blokkeerschroef is niet "top"), de kleur ;)

vg

Wom
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Die prof. lijn is nu niet meer te herkennen op uiterlijk. Beetje weggezonken. Maar het oude spul is wel herkenbaar zoals de radiaalzagen e.d. het doet het allemaal nog en zit geen spatje geel aan ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.