frezen in geplastificeerd spaanplaat?!

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
wie van jullie heeft er ervaring mee.:confused:
hoe zit het met het toerental

heb een festonl 1010 heb laatst alumineum strips (behuizing voor ledstrips) in moeten frezen
maar ging niet helermaal goed met freesjes
c
m,n collega eerst begonnen maar na een heel klein stukje al (lees 1 meter)
al freesje naar de knoppen.:mad:
nieuw freesje besteld en zelf geprobeerd maar ging toen ook al vrij snel dat het freesje zwart werk
.
toen ander merk freesje besteld

ging al stuk beter.
10 meter strip ingefreesd.
maar freesje krijgt het al wel voor zijn kiezen.
en lukt niet splintervrij.
maar ledstrip heeft een randje wat dat afdekt.
dus dat zie je niet.
zal kijken of ik er nog een fototje van heb.
hoor graag jullie bevindingen.
en ervaringen met frezen in geplastificeerd spaanplaat.

afz raphael
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Is het een freesje dat voor plaatmateriaal geschikt is? Heb je niet te veel in één keer willen afnemen?
Eventueel in meeloop frezen, maar daar is een handigheid zeker voor vereist.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb dezelfde ervaring met frezen van spaanplaat beplakt met dik hpl. Het Chinese freesje brak na een meter frezen. Toen een frees gepakt van goede kwaliteit ( RvS frezen) en toen een meter of veertig gevreesd. Het freesje brak op het stukje dat het hpl raakte. Advies koop een hoogwaardige frees.
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Het 3e freesje was ook met een beter snijvlak aan de onderzijde.
Om hem beter in te laten vallen vanaf boven.
Maar de eerste 2 waren ook al prijzig.(38 eur per stuk)
en dat voor eigenlijk geen resultaat.
Van Festool zijn 42 euro. die nog niet geprobeerd
Maat is 16 mm.
Het blijft oefenen.
En nee deed niet teveel tegelijk frezen.
Het waren kleine stapjes.
Maar is zo prijzig met al die freesjes.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Als je een zaagtafel tot je beschikking hebt kan je een dergelijke groef beter zagen door de plaat een paar keer over de zaag te halen.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik gebruik vaak alu geborstelde strips voor kastplanken (in plaats van de rijgatboring). Hiervoor moet een groef worden gemaakt van 11mm. De strip overlapt de groef voor een klein gedeelte. Ik heb diverse manieren geprobeerd.
1) met een frees van 11 mm van een goede kwaliteit. De eerste meters gingen goed. Daarna begon het melamine te splinteren en werd de frees zwart. Verschillende aanvoersnelheden en toerentallen gebruikt.
2) met de zaag en een voorrits. Je moet daarbij erg nauwkeurig werken want de strip moet erin geperst worden.Als de groef te groot is, klemt de strip niet goed.
3) met een groeffrees met voorsnijders op de zaagmachine. Na wat experimenteren met de tussenringen heb ik de goede breedte gevonden. De strips pers ik er in met de opsluitbank. Niet erin slaan met de hamer want dan loop je nog de kans dat het melamine gaat splinteren.

Uiteindelijk gebruik ik nu de derde methode. Deze is uiteraard alleen te gebruiken bij een doorgaande groef.

Ik wil je als laatste verwijzen naar onderstaande topic. Daarbij is gebruik gemaakt van een spiraalfrees. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de resultaten op de foto zien er erg goed uit. Ga ik zeker nog een keer uitproberen.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?6472-Test-spiraalfrees-CMT&highlight=spiraalfrees

Veel succes
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De enige juiste oplossing om in HPL of melamine te frezen is inderdaad een spiraalfrees van HM kwaliteit. Verder Niet gelijk de volledige diepte in. Eerst even door de toplaag heen en dan pas dieper gaan in stappen van hooguit 5mm En uiteraard met een geleider werken waar de frees overheen kan lopen en dus niet kan weglopen en die geleider moet vast geklemd zitten anders gaat het nog niet goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.