Oudste bewegende beelden van schaven en zagen

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Gelukkig is er toch één "denk aan de kinderen" reactie op de Lostartpress site :). Je weet wel frontaal naakt, en een oude man (50) dan nog wel.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja apart he in die tijd? Je zou denken dat ze toen erg preuts waren.
Maar ik vind het vooral prachtig die beelden van die schavende man, te weten dat dat de oudste bewegende beelden van zoiets zijn.
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij zijn dit foto's die als een soort van film aan elkaar geplakt zijn. Ik weet niet precies de naam maar ergens in de tweede helft van 19e eeuw was er een onderzoeker die bewegingsstudies maakte. Voor dit doel had hij een serie camera's opgesteld die met een heel kort tijdsverschil achter elkaar foto's nam. Heel bekend van hem zijn studies van paarden. Maar ook andere onderwerpen nam hij op. Het zijn in dit geval maar enkele beelden die aan elkaar geplakt zijn en door het herhalen de illusie opwekken een doorlopende film te zijn. Je ziet goed dat de belichting iets varieert en ook dat het camerastandpunt iets verloopt. En als het wetenschappelijk was kon naakt geen kwaad. ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja inderdaad, het hele verhaal staat in die link die ik had gepost. Hij was ook de man die ontdekte dat paarden in galop af en toe alle hoeven van de grond hebben. Ze maakten dit door een aantal camera's op te stellen en die snel achter elkaar te laten knippen. In dit geval 12 objectieven. Foto's werden toen nog met die grote glasplaten gemaakt.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je had ook van die kleine boekjes waar een heleboel foto's of ook tekeningen in zaten, elke volgende was een beetje anders. Vervolgens tussen duim en wijsvinger de bladzijden voorbij laten gaan voor het film effect
 

WR1944

Oud hout
Je had ook van die kleine boekjes waar een heleboel foto's of ook tekeningen in zaten, elke volgende was een beetje anders. Vervolgens tussen duim en wijsvinger de bladzijden voorbij laten gaan voor het film effect

Die had je ook in een commerciele vorm, de nickelodeons. Na inworp van een munt (een nickle, 5 dollarcent) kon je aan een slinger draaien en zag je de foto's aan je voorbij gaan als in een film. Vooral in badplaatsen en amusementsparken stonden die. En er stonden suggestieve titels bij zoals: Wat de butler zag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.