combi of niet?

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Hier al veel topics doorgelezen,maar kom er niet uit.
Aangezien de recessie ben ik nu werkeloos.
Nu overweeg ik samen met een compagnon zelf een bedrijfje te beginnen..
Onze plannen zijn veelzijdig,maar mijn voorkeur gaat uit naar boomstam tafels ed.
Ook willen we inspringen op de mode trends..
Ook tuinmeubels ed zitten in de planning.
Het stijgerplanken gebeuren begin ik niet aan.
Nu hebben we als best veel gereedschap,maar dat is leuk voor de hobby.
Zelf heb ik een grote metabe afkortzaag,een kity(frees,schaaf,van dikte,zaag)machine,en een emco rex 2000(zaag schaaf en van dikte.
Nu wil ik graag een grote combi machine aanschaffen,het liefst een 2de handse,nieuw kan hopelijk later wel.
Aangezien we veel verschillende werken gaan doen vraag ik me af voor welke machine,merk we moeten gaan.
Het is van zwaar en grof tot meubelwerk.

Wie heeft er een goed advies?

Groetn
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Koop het beste dat je je kan veroorloven zonder te hoeven lenen, en als de zaken goed gaan kan je investeren in duurder of zwaarder materiaal.
Dan werk je al veel geruster als je niets moet afbetalen.

Welk type is die Kity combiné? Als die degelijk is hoef je niet meteen te wisselen. Bij je eerste projecten zal je merken of je echt een grotere of bredere schaafbank moet hebben, of krachtigere motoren enz... En ander goed start merk is Robland, ben zelf begonnen met een kleine kity als hobby (goed spul maar te klein) daarna Robland (relatief goedkoop voor de kwaliteit die je krijgt) Nu onlangs overgestapt naar Felder (top kwaliteit maar durfde zoveel niet investeren toen ik professioneel startte)
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Goede avond.
Ik zelf ben in het bezit van een combi en dit bevalt prima. De aanschaf van deze combi is geboren uit plaats gebrek. Als ik veel plaats had, was ik toch voor solo machines gegaan, tijd-winst is dan te behalen. Maar ja bij is het hobby dus tijd speelt geen rol. Maar zo als je zelf aan geeft wil je er is boterham mee gaan verdienen en dan wordt het een andere verhaal. Als zwaar en grof werk wild gaan doen worden er andere eisen gesteld aan het materiaal dit moet groot en massief (gietijzer) zijn waar bij nauwkeurigheid op de tweede plaats komt. Ga je echter de meubelkant op dat komt nauwkeurigheid op de eerste plaats, een boomstam zagen of een plaatje mdf daar zit een wereld van verschil in .Ik wens je wel plezier op je zoek tocht.

Gr Marc.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
De bedoeling is om er ongeveer 2 dagen per week mee te werken.
Ik denk om te beginnen een mooie robland goed genoeg moet zijn.
De combi is noodgedwongen,mijn werkplaats is anders te klein.
In de toekomst kijken we dan wel weer verder.
Nu nog een eerlijke machine vinden,ik heb geen haast.
Tot die tijd kan ik mij redden met de machines die ik heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.