De juiste verhouding/afmetingen...

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik ga voor een inbouwkast paneeldeuren maken. Ze meten 195x65 cm.
Hoe breed zouden jullie de stijlen en regels maken?

Bestaat hiervoor een vuistregel? Bv. stijlbreedte meet zoveel % van paneelbreedte.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Hoezo 120mm Ronald. De smalste insteeksloten beginnen bij een doorn maat van 15 mm. Dit moet in een veel smallere stijl kunnen passen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een loop- of kast slot heeft deze afmeting (doornmaat 50 mm). Alternatief zijn meubelsloten of sloten voor metalen ramen of deuren.
 

tuoh

Oud hout
Er is geen vuistregel voor, de mogelijkheden zijn te divers. De breedte van stijlen en regels word bepaald door het gekozen ontwerp, of de gekozen (meubel)stijl. Het kan nooit kwaad om tijdens het ontwerpen al halvelings rekening te houden met een aantal praktische zaken zoals hang- en sluitwerk, handelsmaten hout, toe te passen houtverbindingen, etc., maar het ontwerp primeert, of zou toch moeten primeren.

Best teken je de kast eens volledig uit op schaal, je gaat dan snel zien hoe één een ander zich moet verhouden ten opzichte van elkaar om een mooi resultaat te bekomen. Het menselijk oog ziet snel wat mooi is of wat (juist) niet.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ronald 50 mm is voor velen de standaard. Maar daarbuiten zijn nagenoeg alle maten te koop. Ik heb zelf een ijzerwarenzaak gehad en wij hadden de diverse sloten op voorraad van 15 mm tot 100 mm doornmaat. Dit voor gewone deuren. Een slot maakt het echt niet uit of het in hout of staal zit.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Er komen geen sloten in. Het is gewoon een inbouwkast voor linnen in m'n gang. Ik ben een beetje bang dat de deuren snel te zwaar gaan uitzien. Ik dacht aan stijlbreedte 75 mm. Maar misschien toch beter voor 50 mm gaan...

Moet eerlijk zeggen ... Ik had nog nooit een inbouwkast gemaakt. Het is een kunst op zich. Veel addertjes onder het gras.
Ik heb er al duchtig op gevloekt. En een paar stukjes weggegooid. Thuis volledig zelfstandig werken is natuurlijk ook weer iets anders dan op school met een professioneel machinepark en advies van vakkundige leerkrachten.

Maar stilaan komt het toch in orde denk/hoop ik. Ik zal er eventueel wat foto's van posten, maar heb niet bewust elke stap gefotografeerd. Het wordt dus een beetje een onvolledige reeks.
 

tuoh

Oud hout
Een stijlbreedte van 75mm is hier te prefereren boven één van 50mm, zeker bij hogere deuren is te smal hout niet mooi (heeft de ondervinding mij geleerd) Je eerste idee is doorgaans het beste idee, ook iets wat ik in de loop der jaren al meermaals ondervonden heb:p

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Een stijlbreedte van 75mm is hier te prefereren boven één van 50mm, zeker bij hogere deuren is te smal hout niet mooi (heeft de ondervinding mij geleerd) Je eerste idee is doorgaans het beste idee, ook iets wat ik in de loop der jaren al meermaals ondervonden heb:p

Mvg,

André

Ik ben het hier op alle vlakken met Andre eens, ook ik heb dezelfde ervaring hiermee opgedaan.

Een belangrijk advies die ik zou willen geven is, gooi nooit je eerste schets / tekening voor een project weg. ( ook niet wijzigen in CAD / sketchup, maar onder een andere naam opslaan)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.