dak oldtimer

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ben bezig met de restauratie van een dak van een old-timer.
Het is een rechthoekig frame dat zowel in de lengte als in de breedte een bolling heeft. Het frame wordt aan de buitenkant bekleed met een metalen plaat en aan de binnenkant met stof. Je ziet er dus niks van terug. Essentieel is wel dat de vorm goed is omdat het de basis voor het autodak is. Het frame bestaat uit een buitenrand en meerdere dwars-latten.
Door inwatering zijn de hoeken vergaan van de buitenrand en heeft het frame geen stevigheid meer. Nu kan ik er voor kiezen om alleen de hoeken te vervangen en dan met de schaaf de ronding proberen te krijgen, maar beter is mogelijk om de hele buitenrand te vervangen, alleen dan zit ik met die bolling. Wat is een handige werkwijze? Ik heb geen stoomkast o.i.d. Ook is de bolling en de lengte anders dan de bolling in de breedte.
Het frame is in zijn geheel met pen- gatverbindingen gemaakt. De dwars-latten in het frame zijn alle nog puntgaaf en hoeven niet vervangen te worden. Het is geheel is volgens mij van essenhout.

Ter verduidelijking een foto van een lat die één buitenzijde van het frame vormt. Hij ligt op een alu profiel om de mate van de ronding aan te geven. Het frame bestaat uit latten van 2 x 2,5 cm en is ongeveer 1 x 1 meter.
De buitenrand bevat de gaten voor de pen-gat.
 

Bijlagen

  • dak auto.jpg
    dak auto.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 357

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.607
Frames zijn inderdaad vaak van essenhout. Buigen is het mooiste, de houtdraad wordt niet onderbroken. Misschien heeft een collega een stoomkist die je kan gebruiken. Bouw er anders zelf een. Je kan de kromming ook uit een overmaat hout zagen met een lintzaag, of een decopeerzaag en daarna schaven en of schuren.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank je wel voor je reactie.
De vorm zagen lijkt me lastig, de gaten voor de pennen moeten er immers ook in, en die zijn lastig te maken in hout met kromming.

Buigen lijkt me wel wat, maar ik heb zoiets nog niet eerder gedaan. Ik heb inmiddels een stuk pvc (rioolbuis) op maat gemaakt en aan 1 kant dicht.
Dit aansluiten op een ketel een gaan.... maar hoe lang moet zoiets stomen (ik ga eiken gebruiken van 2,5 x 2 cm). En dan de vorm. Kan ik de oude frame delen hiervoor gebruiken (dus klemmen op het oude frame) of krijg ik dan niet dezelfde vorm terug? Ik ben bang dat het toch iets terug gaat veren. En als ik hier rekening mee wil houden, hoe ver zal zoiets terugveren. (ik zie al een lange weg met veel trial and error voor me:confused:)
 

tuoh

Oud hout
Er is voor beide manieren wat te zeggen, stomen of zagen. Maar voor beide geld hetzelfde, eerst vormen daarna pas de gaten inhakken. Stomen is wat bewerkelijker in dit geval, je gaat meer werk hebben om een passende mal te vervaardigen dan het stomen zelf. Klemmen op het origineel gaat niet lukken vrees ik, daar is het origineel niet rigide genoeg voor.

Voor stomen mag je uitgaan van gemiddeld een 1/2 uur in de kist per cm dikte.

In dit geval lijkt mij de curve de moeite niet waard om te gaan stomen, gewoon een plank uitzoeken met een krom draadverloop en de vorm uitzagen is een stuk sneller.


Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zagen op de lintzaag. Ik heb eens een aantal reservedelen voor een Morris Minor gemaakt op die manier en dat ging uitstekend, je kan precies pas werken. Met stomen is het toch lastiger als het echt goed aan moet sluiten op bestaand werk. Bovendien zijn die delen 3-dimensionaal, neemm ik aan? Dan zou je twee (of meer) kanten op moeten buigen.

Eiken vind ik geen gelukkige keus voor dit werk, essen is de aangewezen houtsoort.

Om welke auto gaat het?

Groet, Rob.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ga komend weekend een poging doen met de lintzaag. Is inderdaad wat vertrouwder en de kromming is ook niet extreem.
Het is wel wat lastig om aan de holle kant het hout mooi glad te krijgen (schaaf gaat niet lukken), maar de kromming hoeft maar 1 kant op. Dus goed te zagen.
Dat ik voor eiken kies is eigenlijk omdat ik dat standaard op voorraad heb en ik eerlijk gezegd weinig verschil zie tussen beide houtsoorten (oké gevaarlijke opmerking hier:cool:). Ook de duurzaamheid van eik zit wel snor.
Bovendien zie je er later niks meer van omdat het geheel bekleed gaat worden.
Het is een Peugeot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.