privezagerij met beperkte machines in beperkte hoeveelheid.

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het plan is om vrijwel alleen grove den van 20 tot 50cm doorsnee te zagen met zo min mogelijk gebruik van me kettingzagen.
De grootste stammen worden zon 2 meter bij 0.5m diameter en veel kleiner.
waarbij ik deze stam doormidden zaag met kettingzaag en daarna voorzaag aan beiden kanten met een cirkelzaag 5cm diep. (50cm/2 ) 25 minus (2x5) =15cm
Deze 15 centimeter wil ik met een grote handzaag ripcut doorzagen is dit gekken werk?

Voorzover het uitmaakt ik ben 26 en wil soms de mogelijkheid hebben om een massieve tafel of ander zwaar meubel te bouwen
http://www.youtube.com/watch?v=KRMfALPwjFk

Zoja waar vind ik grote ripzagen goedkoop kan ik bijv een betonzaag vertanden naar een ripsaw?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan elke niet hardpointzaag hervertanden. Er zijn op het www print voorbeelden van vertandingen. Je kan ook bij een slijper vragen of hij kan hervertanden. Probeer eens op eBay.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben benieuwd of je last krijgt met hars als je met de hand grenen (grove den) gaat zagen.

Als je een experiment wil aangaan is dat natuurlijk prima, maar als ik een massief meubel wilde bouwen zou ik een dikkere stam uit ander hout zoeken (waarschijnlijk bij een houtzagerij, zodat het al gezaagd was).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wil je eenmalig planken zagen omdat het wilt proberen voor een meubel? Indien je van plan bent om dit vaker te doen, zou ik eens kijken naar een lintzaag. Bijvoorbeeld zoals Mathias Wandel dat gemaakt heeft. http://woodgears.ca/bandmill/sawmill.html

Denk dat het met de hand wel een hele opgave is, maar ook des te mooi als het klaar is!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Is het hout droog? De gewone handzaag vertanding, zeg maar die 60 graden driehoekjes, is voor hout dat tenminste redelijk droog is. Wat jij wilt zagen is te doen, maar wel heel veel werk. Dennen hout is niet zo hard natuurlijk en dat scheelt. Kies een hele grove vertanding. Bijvoorbeeld deze van Pax, de 26", 4,5 tpi http://www.flinn-garlick-saws.co.uk/acatalog/Pax_Handsaw.html. Op marktplaats zijn ook wel zulke handzagen te vinden, maar die moet je wel zelf slijpen. Dan zou ik gelijk nog wat grover gaan naar 3 tpi of zo. Een ander idee is een grote framezaag, zoals Caspar Labarre hier op het forum wel eens heeft voorgesteld.

Nat hout heb ik geen idee.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
het hout is compleet nat en vooral voor tuinmeubels voor zover ik weet is nat hout een stuk makkelijker om te zagen.
Hars is zeker een probleem maar ik heb hier 16 ha vol staan met naaldhout vrijwel alles is grenen. Het is wel kwaliteitshout van bomen die veel trager groeien dan in Nederland en kan bijv alleen de eerste 5 meter kwartiers zagen van een boom. De rest word brandhout dus hoge kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je bomen staan niet in Nederland, kan niet echt vinden waar dan wel, maar is een logosol M5 of M8 geen optie? Of een biggmill. ( logosol.no of logosol.se )

Of moet het ( of wil je) per sé met de hand?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.