Nog maar eentje: frees keuze, Mafell Lo50, Festool OF1010 of toch Bosch GMF+GOF

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Allemaal,

Ook ik ben in voor een mooie freesmachine, er is al veel over geschreven. Maar toch nog niet genoeg:cool:

Ik ben eigenlijk opzoek naar een goede frees die mooi handzaam is. Snel kom je uit op festool en mafell. De pistoolgreep lijkt me erg relaxed.


  • De Mafell zou ik ook direct als tafelfrees kunnen gebruiken icm mijn Erika zaag. Het vermogen is dan wel wat laag.
Echter gezien de mafell eigenlijk een oud Festool model is (rebranded), vind ik het eigenlijk de meerprijs niet waard.



  • Festool, hier zon beetje de gouden standaard, prima machine, maar vereist voor tafel montage dan een extra mafell adapterplaat.


Nu is mijn oog op de blauwe Bosch GMF1600 gevallen.
Normaal ben ik niet zo van de demonteerbare machines (extra plaatsen voor speling, wiebelen, irritatie), maar dit vind ik een sympatiek ding.

De GMF voet voor onder tafel en precies frezen, GOF voet voor invalfrezen. Eigenlijk alle mogelijkheden die festool en mafell ook bieden, en dan meer.
1600W is meer vermogen om ook wat grotere dingen aan te kunnen. Maar toch wel zwaarder (5.8kg voor invalvoet; 4.3kg kopieervoet) dan de kleintjes.

Ook lijkt me de fijne diepteverstelling op de GOF gewoon beter dan festool/Mafell.
Hier draai je direct de machine dieper, bij festool draai je gewoon het pennetje 1/10mm hoger of lager.
Slimme hoogteverstelling bij tafel montage, deze is via een sleutel vanaf de tafel te bereiken, kunnen mafell en festool niet.

Nu schijnen het allemaal zeer goede machines te zijn, in een stevige prijsklasse, maar een echte goede vergelijking is nergens te vinden.
Ja, films van/gesponsord door bosch/festool/mafell zelf.


  • Ik heb een hekel aan hard geluid (oke, geen frees kopen is het beste)
  • Handzaam? De zware Bosch vs. de kleintjes?
  • Demonteren werkt dat prettig? Of heb ik over een jaar een speling tussen motor en de voet?
  • Stofafzuiging, welke is beter? (plastic kapjes blijven die zitten met een flinke slang eraan??) Waarom zit die aansluiting niet gewoon geïntegreerd in de basis?

Genoeg vragen denk ik :p Iemand ervaring met beide werelden?

Thanks alvast!


frezer-bosch-gmf-1600-ce-0601624002_46077_7.jpg
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemorgen Robert Hardwoodie,

Lastige keuze, maar misschien heb je iets aan mijn ervaringen: de Festool 1010 heb ik al ruim 10 jaar naar volle tevredenheid, maar ik zocht een wat zwaardere machine om voor het grotere werk de "kleine" 1010 niet teveel op z'n donder te geven. Bovendien wilde ik van 12 mm en 1/2 inch freesjes gebruik kunnen maken.
Na lang wikken en wegen de bovenstaande Bosch set besteld, lekker gemaakt met de mogelijkheden. In de praktijk valt hij mij eerlijk gezegd nogal tegen, de stofafzuiging van de Festool is veel beter en wat mij met ook hindert is de lange doorloop van de Bosch na het stopzetten. Je moet hem dus op zijn kop wegzetten, dat ben ik niet gewend. Mijn 10 jaar oude Festool is zoals bekend electronisch geremd en staat in een tel stil en kan dus gelijk weggezet worden. Omdat de Bosch volgens de gegevens electronisch "gestuurd" wordt ging ik er gemakshalve van uit dat deze nieuwe machine ook snel stilstaat. De freesresultaten zijn prima, maar ik merk dat ik toch liever de 1010 pak omdat er veel minder troep van komt en je dus ook beter zicht op je werk houdt.
Achteraf had ik denk ik voor de zwaardere Festool of Mafell gekozen. Omdat ik echter niet zo heel veel frees "doe ik het er maar mee".
Mogelijk heb je iets aan deze uiteenzetting om tot een besluit te komen.

Groet,

Balkensplinter
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb de Bosch frees.
Ik heb hem gekocht om de geleider FSN OFA Professional. Het is een stevige frees maar hij is zwaar!. Voelt erg robuust en stevig.
qua speling ik lees op het forum vaak dat de festool zoweinig speling heeft. Maar volgens mij is dat alleen maar marketing. Ik wil graag het filmpje zien waar ze aantonen dat, dat het verschil maakt. Ik geloof er niks van. (In verschil met een ander goed merk).


Dan antwoord op je vragen:
- Goede frezen en oorbeschermers
- Hij is te zwaar als je hem niet ergens op kan laten rusten. (Eigenlijk moet je een licht en een zware freesmachine hebben)
- 1 hendel en hij je schuift hem er zo uit.
- Ik vind goed zicht op me werk belangrijker dan stof afzuigering. Dus dat weet ik niet.

Tip: Koop de set waar de geleider rail en FSN OFA Professional in zit. Volgens mij is bosch de enige andere leverancier die een goed geleiden systeem heeft. IK wil nog eens een review maken van de FSN OFA Professional van bosch dat is een echt een leuk ding.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Robert,

Altijd moeilijk om een keus te maken uit al dat mooie gereedschap.
Ik heb zelf een 2 bovenfrezen, een Festool van 900 watt en een Triton van 2200 watt.
De festool gebruik ik in de hand, hij is legger licht, trilt bijna niet en loopt relatief rustig waardoor het lijkt dat er minder lawaai af komt.
De triton heb ik gekocht voor in de tafel, super veel vermogen echt een beul van een frees met freesdiepte instelling door de zool van de frees zodat je niet onder de tafel hoeft.
De triton is wat mij betrefd alleen voor onder de tafel geschikt, want hij is echt ZWAAR.

Als ik weer moest kiezen, weet ik niet of ik weer de Festool had gekozen, de pistoolfrees is wel handig, maar om echt controle te houden hou ik de knop ook vast, maar de kwaliteit is wel goed.
De keuze zou voor mij misschien wel op de lichtste Triton kunnen vallen, aangezien de zware Triton echt goed is verwacht ik eigenlijk het zelfde voor de lichtere modellen.
Doordat ik zowel uit de hand als op de tafel frees is er voor mij niet echt een goede keus die allebij kan zonder veel compromis.

Ik zal zeggen ga es bij wat verschillende mensen langs die verschillende frezen hebben om es wat uit te kunnen proberen.
Als je echt kunt proberen wordt de keus waarschijnlijk ook wat makkelijker.

Success,

John Lamers
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb de OF1010. Goede frees.

Goede afzuiging, alhoewel ik merk dat soms de afzuiging 'verstopt' geraakt bij het afzuigstuk van de frees.

Nu, hij werkt héél handzaam, is licht, is 'middelmatig' krachtig. Verwacht niet het geweld van een 2000w frees.
Ideaal om langs rail te frezen. Daarom heb ik overigens ook voor festool gekozen. De goede afzuiging, de precisie, de rails, de handzaamheid.

De bosch heeft ook wel die optie van rails (dacht ik toch), maar ik wou nog een invalzaag (die er nu is, makita sp6000) en die loopt ook de rail van festool die ik toen bij m'n frees gekocht heb.

De pistoolgrip is inderdaad leuk om mee te werken. Wat ik wel soms irritant vind is dat de knop om de frees op diepte vast te zetten soms te glad is waardoor ik soms denk dat ik hem goed genoeg aangespannen heb maar dat eigelijk niet zo is. Met wat stof aan je handen vind ik dat m'n hand er soms gewoon over glijd. Dat kan natuurlijk aan ik liggen ook hé! :rolleyes:

Ivm diepteinstelling is deze frees echt prachtig eenvoudig en precies in te stellen.

Ik had ook naar de bosch gekeken en toen las ik wat verhalen over de mindere afzuiging etc. Dat icm de voordelen (rails, precisie etc) heeft de keuze gemaakt.

Hij is echt stil. Ik heb nog een andere bovenfrees (die onder een tafel hangt, 1700w) en die is wel 4x zo luid. Het leuke is ook de snelle stop op de festool. Laat de 'trekker' los en binnen de 1 a 2 sec staat je frees stil.

Succes met je aankoop. Aan beide zul je ongetwijfeld een goede koop doen.

Sam
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Een aantal overwegingen om deze frezen ook bij de Mafell Erika te kunnen gebruiken:
1. de zool van de frees mag op het smalle stuk maximaal 130mm zijn, anders past de zool niet tussen de verstevigingsribben van de freestafelverbreding van de Mafell Erika 85. Zo te zien is de zool van de Bosch breder en zal deze dus niet onder de freestafel van de Erika passen.
2. de Festool 1010 hangt niet echt lekker in de Mafell freesadapter vanwege de vaste afzuigmond in de voet, de Mafell LO50 daarentegen kun je zonder adapter direct tegen het blad aanschroeven, waardoor ook de maximale freeshoogte in deze opstelling groter is.
3. de Festool 1010 + Mafell freesadapter voor de Erika of alleen de LO50: dan zou ik voor de LO50 gaan

Overigens heb ik een tweedehands Festool OF1400 frees (super machine) om los mee te werken en een tweedehands Metabo in de freesadapter onder de Erika (omdat de Festool niet past).
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks voor de berichten allemaal,

Ik weet toch echt al wat meer.
Blijft een lastige keuze, je hebt tegenwoordig zoveel sites als tweakers.net waar allerlei elektronica stevig aan de tand gevoeld worden, en echt wordt vergeleken.
Waarom is dat er niet voor houtbewerkingsmachines? Is toch slecht als je een Bosch koopt en er zo erachter moet komen dat de stofafzuiging stukken slechter is dan bij de directe concurrent?
Je moet eerst 5 verschillende frezen gebruikt/gekocht hebben om te weten wat er zoal te krijgen is en eea op waarde te kunnen schatten.

Ik heb overigens nog niemand positief gehoord over de fijne diepte verstelling van Bosch, dit is toch echt wel beter dan de rest?

De Mafell is een goede koop omdat ik hem ook direct in de tafel kan gebruiken, mja is dat de meerprijs waard? Dan betaal ik extra voor een "te kleine" tafelfrees. (en notabene een oud festool model in het rood.)
Zou ik voor een OF1010 gaan, dan krijg ik voor minder een rail erbij, plug-it kabel. Maar geen tafel.
Ook heb je geen fatsoenlijke routerlift bij deze twee, je moet dan tegen de veer van de machine in de frees omhoogduwen in "tafelmodus", ja of zelf wat fiksen.

Van de Bosch, als ik 'm passend krijg, onder tafel. Lijkt het me een pracht systeem, nl. meer vermogen. Ik moet dan een concessie doen op "handling" bij los gebruik, ik heb echter geen idee hoe vervelend het is die paar kilo extra. (5.8kg invalvoet; 4.3kg kopieervoet versus 2.7kg voor mafell en festool :eek:) Je gaat dan gewoon meer op tafel doen dan uit de hand.
Als het werkstuk goede ondersteuning biedt is er geen probleem met gewicht denk ik, en hoef je slechts naar stof, prijs en herrie te kijken.

Als je later dan toch een kleintje erbij moet/wilt kopen, is het zonde, omdat het verschil met de 1600W Bosch te klein is. Dan is de oplossing 1kleintje, en een echt grote voor onder tafel (>2000W) veel logischer.
Keuzes keuzes:p
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Aangezien je al een Erika hebt zou ik het bij een Mafell houden. het is altijd fijn om met een systeem te werken. Tenzij je ook een festool systeem hebt. Bij de festool kan je heel veel accessoires krijgen weet niet of dat bij de Mafell ook zo is. Nu is Festool en Mafell niet bepaald uitwisselbaar qua systeem hoewel ze erg veel op elkaar lijken....
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Korte review Mafell Lo50

Hi All,

Het is idd toch een Mafell geworden. Gezien ik over de bouwkwaliteit van mijn zaag erg tevreden ben, wil ik dat voor de frees ook.
Ik hoop lang te de doen met deze machine.
Tevens zou deze de beste stofafzuiging hebben, wat voor mij echt een must is.

Inmiddels al aardig wat gebruikt en al wat ervaringen rijker. Het is een erg goede en mooie machine, maar heb wel wat "mixed feelings":


Ik ben een linkspoot daardoor:

- Heb ik continue de stofzuigslang tussen mij en de machine, zeer irritant (festool heeft dat niet vggs mij daar komt de slang onder de pistoolgreep)

- Om te zien wat ik frees moet ik dus ook over de machine heen hangen, zeer irritant

- De inlay van de systainer is specifiek gemaakt voor rechtspoten (pistoolgreep moet naar rechts in koffer), dus als je ff snel de frees in de koffer wilt leggen, moet je eerst van hand wisselen. Je gaat er niet dood van, het ziet er klungelig uit soms, en ik stoor me er eigenlijk wel degelijk aan.


Parallelgeleider:

- Werkt prima, fijn instelling is oké, uitstraling is wel wat "plastic". Volgens mij heeft de Bosch een degelijkere variant, heb het echter niet in handen gehad

- De geleidings staven zijn erg kort naar mijn idee. Ik wilde een brede sleuf (100mm) frezen in een 200mm brede balk. Met fijnafstelling op de parallelgeleider kom je bij lange na niet tot de juiste plek. Dus een beetje balk is te breed voor de parallelgeleider, maar ook weer te smal voor een oplossing met rail. Mafell heeft géén extra lange geleidingsstangen bij mijn weten, weet iemand een ander merk die dat wel heeft? Past dat op een Mafell?


Stofafzuiging:

- steekt uit naar de zijkant, niet handig als linkspoot

- werkt erg goed, geen stof gewoon

- slang aansluiting via plastic kap, die in de voet van de machine draait/klikt, die nokjes slijten (de kap dan, niet de voet) op den duur, zeker als je het elke keer los maakt.

- slechte afzuiging icm. een kopieerring (20mm) en 16mm frees. De ring is volledig gesloten/dicht, de afzuiging heeft enkel de ruimte tussen frees en ring om stof kwijt te kunnen. Dit is m'n eerste frees dus misschien is het erg logisch in jullie ogen, maar als je veel met kopieerringen werkt hoef je deze machine dus niet te kopen vanwege zijn goede afzuigkunsten.


Andere dingen:

- Kopieer ringen hoeven niet gecentreerd te worden, das handig

- Andere ringen hebben vreemde maten, 10.8mm en 13.8mm, is dat handig ergens voor?

- Schroeven om de frees onder de Erika tafelzaag te hangen zitten er niet bij, het zijn ook andere schroeven dan die van de kopieering

- Geen markering op de voet van de frees om het centrum van de as/frees weer te geven (zou handig zijn met uitlijnen als de parallel geleider te kort is)

- Bekende goede bouwkwaliteit, erg solide machine
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
De stangen zijn meestal 8mm. Ik gebruik als ik meer lengte nodig heb gewoon draadeind 8mm. Maar bij de gammel en de pastniks hebben ze ook gladde ijzeren staven van een meter.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik zou zeggen: leer rechtshandig frezen. Dan zit de afzuiging aan de achterkant, en heb je goed zicht op je werk. Bovendien zit de diepteinstelling dan gewoon aan de voorkant. Dat je de machine andersom in de koffer moet leggen, heb je dan meteen getackelt ;)

Bij de grote broer van deze machine zit een metalen zijgeleider, bovendien met langere stangen. Zijn de stangen uitwisselbaar? Deze zijn trouwens niet rond, maar afgevlakt (bij de lo50 niet?) . Dus vervangen door draad of rondstaal is niet handig.

Bij die van mij (lo65) zie ik geen noemenswaardige slijtage aan de nokjes van de afzuigkap. En die is al vaak gebruikt en gedemonteerd.

Die afwijkende maten ringen zijn vast imperiaal.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik zou zeggen: leer rechtshandig frezen. Dan zit de afzuiging aan de achterkant, en heb je goed zicht op je werk. Bovendien zit de diepteinstelling dan gewoon aan de voorkant. Dat je de machine andersom in de koffer moet leggen, heb je dan meteen getackelt ;)

Bij de grote broer van deze machine zit een metalen zijgeleider, bovendien met langere stangen. Zijn de stangen uitwisselbaar? Deze zijn trouwens niet rond, maar afgevlakt (bij de lo50 niet?) . Dus vervangen door draad of rondstaal is niet handig.

Bij die van mij (lo65) zie ik geen noemenswaardige slijtage aan de nokjes van de afzuigkap. En die is al vaak gebruikt en gedemonteerd.

Die afwijkende maten ringen zijn vast imperiaal.

Hoi Bijtel,

Maar ff rechts worden, is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, ik heb het overigens wel geprobeerd.
Ik heb liever de frees met een zeker gevoel vast, probeer anders maar eens links te frezen, dat zal op zijn minst gek aanvoelen denk ik.;)

Ik heb de Lo65 eens bekeken, en het is een compleet andere geleider. Oogt niet alleen stukken degelijker maar neemt ook minder ruimte in op de stangen.
Incl fijninstelling hou je op de lo50 slechts een paar cm over, ik snap dat het een kleinere frees is maar toch.

De stangen op de Lo50 zijn wel rond en loopt aan het einde taps toe als een deuvel.

Denk idd dat het imperiaal moet zijn, wel gek voor een duitse firma.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dat ik in een "rechtse" wereld leef is me al langer duidelijk. Veel apparatuur bedien ik zowel links als rechts.

Maar ik vind het jammer dat, bij zogenaamd de "beste" (aka duurste) frees in deze klasse, net dat kleine extra stukje "verder kijken dan je neus lang is" blijkbaar niet is gedaan.

Ik heb mn geleider inmiddels gepimpt met een ijzeren staf van de gamma. Thanks voor de tip btw.
Mafell enhanced by Gamma...

Maargoed het ging me erom het vooral genoemd te hebben.
Mochten er linkspoten als mij ook tussen de Mafell Lo50 en de Festool variant twijfelen, zijn ze volgens mij beter af met de festool.
Dan kan je de meerprijs sparen.

Als je m dan perse onder een Erika wil hangen kan je nog een losse adapter kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.