Hoe kan ik het beste Gouden Regen drogen?

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo forumleden;

Ik heb een Gouden Regen kunnen bemachtigen, de stam is 35 cm doorsnee en er zitten vrij veel dikke takken bij.
Nu weet ik dat het hout erg makkelijk gaat scheuren.
Wat is de beste droog-methode, ik heb de onderstam inmiddels in de lengte al doorgezaagd.
P2050797.jpgP2050799.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
in de lengte doorgezaagd? dat is een beetje jammer want normaliter leg je gewoon de hele stam te drogen en smeer je de kopse kanten dicht met een was of watervaste lijm. En dan een paar jaar laten liggen. Nu heb je twee halve stammen die lekker over de lengte kunnen gaan scheuren. Kan je veel beter de boel gelijk in planken zagen en dan netjes oplatten, wederom kopse kanten afsmeren.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
in de lengte doorgezaagd? dat is een beetje jammer want normaliter leg je gewoon de hele stam te drogen en smeer je de kopse kanten dicht met een was of watervaste lijm. En dan een paar jaar laten liggen. Nu heb je twee halve stammen die lekker over de lengte kunnen gaan scheuren. Kan je veel beter de boel gelijk in planken zagen en dan netjes oplatten, wederom kopse kanten afsmeren.

ik vraag mij toch af, wat dat laten liggen van een hele stam voor zin heeft
enkel dat het alsnog gaat scheuren of dat de schimmel er in trekt?
ik denk dat het in de lengte door midden zagen heel veel helpt
dat verlost het hout van zn grootste spanning in mijn ogen.
planken zou nog beter zijn maar dat ligt aan de wens met het hout
ik als draaier zou het liefst zo snel mogelijk draaien,
en als dat even niet mogelijk is, lucht dicht in plastic klaar leggen.
zodat t even niet kan verdampen en de schimmel geen zuurstof krijgt.
maar dan nog zo snel mogelijk draaien.

gr, frans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij het zagen in planken minimaliseer je wilde plekken die de hele boel krom/scheluw kunnen trekken. Alleen de planken met de wilde plekken erin worden aangedaan. Een hele stam is stabiel totdat je de zaag erin zet. Een halve stam wordt dus geraakt door alle wilde plekken in die helft. dat gebeurd bij een hele stam veel minder. Uiteraard zal na verzagen nog steeds een plankej her en der last kunnen hebben van vervorming door wilde plekken.

Draaien weet ik helemaal niets van
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe je het het beste kunt drogen hangt natuurlijk ook af van wat je er van wil maken.


Als je alleen pennen wil draaien, zullen stukjes van 2x2x12 cm nauwelijks scheuren. Idem balkjes van 5x5x30 voor peper- en zoutmolens. Een halve stam zal denk ik veel gemakkelijker barsten, kwart stammen al minder. Als je er schalen van wil draaien zou ik ze voordraaien, en langzaam drogen. Ik gebruik daar houtlijm voor, rondom insmeren. Maar als het om houtsnijden gaat, gezien het forum hier, zou ik het in zo klein mogelijke stukken langzaam proberen te drogen.,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb een jaar of drie geleden een goudenregen stam met de dikke takken te drogen gelegd. 2x ingesmeerd met verdunde houtlijm. Geen scheuren. Max diameter 20 cm. Succes.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb mijn goudenregen gewoon tussen de schaafkrullen en draairesten gelegd en zo laat ik ze drogen onder mijn draaibank. Dit is al een paar maanden en ik zie geen barsten.
Of dit de beste methode is, weet ik niet of is het toeval?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Bedankt voor de tips.

Ik zal zeker een paar schalen voordraaien. Van de rest ga ik dus de koppen goed insmeren met houtlijm en dan maar afwachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.