Wat voor hout is dit ??

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Geen idee maar het lijkt groen. Was het net gezaagd of geschaafd en toen zo groen geworden? Zo ja dan is het Ipé oftwel Surinaams Groenhart.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Geen idee maar het lijkt groen. Was het net gezaagd of geschaafd en toen zo groen geworden? Zo ja dan is het Ipé oftwel Surinaams Groenhart.

Dit stukje ligt al enige tijd in een doos, met verschillende houtsoorten, om tijdens de cursus de cursisten op de proef te stellen voor wat betreft verschillende houtsoorten.
Het is dus al een tijd terug (weet niet hoe lang), gezaagd/ geschaafd.

Het lijkt erop dat de kleur al langer zo is. Ik heb gezocht naar Ipe/ Surinaams Groenhart, maar ook daar verschillen de kleuren nogal. In mijn ogen neigen die meer naar het bruine toe. Dit is toch echt groen. Het voelt niet als een super harde soort aan.
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
nee iepen niet
vergelijk t eens met kwartiers acacia
die wil ook nog wel eens wat groenig zijn
maar is doorgaans geel bruin
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Zou je kunnen een foto online plaatsen van het kopshout. Misschien dat ik daar iets uit kan afleiden.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Zou je kunnen een foto online plaatsen van het kopshout. Misschien dat ik daar iets uit kan afleiden.

Ga ik vanavond maken en plaatsen (donderdag dan weer..)
Dit is maar een klein stukje van max 10 cm lang en 6 breed. Maar ik krijg nog een ander stuk mee naar huis wat schijnbaar groter is.

Het wordt vervolgd..
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Lijkt wel meranti spint, is het zacht en licht?


Foto's van het kophout volgen vanavond of morgen..

Maar het spint bij dit hout is spierwit. Het hout komt van een tafelblad, dus heel het blad was groen! Is nu een kastje van gemaakt, en ik heb enkele reststukken gezien en 1 ervan meegekregen.
Het is dus gewoon een volledig groene kleur, geen spint enz.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hierbij nog wat foto's van een stukje van 10 cm bij 24 cm en 8 mm dik (foto genomen op een stuk beuken)
Mooie groene kleur met een bruine schijn erin. Het spint was dus spierwit. Her hout is wel zacht.

P1060221.jpg

P1060223.jpg
zijkant

P1060225.jpg
kopse kant

P1060226.jpg
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mmm als het inlands is klinkt als sophora japonica
dat heb ik laatst ook wat gedraaid en is ook niet zo hard,
acacia valt dan af, dat is best wel hard
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik weet het ook niet. Maar sophora japonica en Yellow poplar/tulipwood zien er wel vergelijkbaar uit. (als je zoekt op afbeeldingen).

Ik ga het in ieder geval verwerken in een mooi kistje :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.