Stofzuiger

makhan

Nieuw lid
21 mrt 2014
3
0
Hallo,
Ik heb paar kleine klussjes en wil graag een stofzuiger wat ik ook kan aansluiten op mijn festool ts 55.
Ik vind de festool stofzuigers te en te prijzig en kijk daarom uit naar een andere.

Bij hornbach hebben ze een goedkope serie van starmix de Starmix AS AR 1232 EH+ Heeft iemand hiermee ervaring?http://www.testseek.nl/huis_en_outd...h-p-962b5863-ac9c-1595-70e9-2764305b4f38.html

Ik zit zelf te denken aan de nilfisk multi 20t of metabo AS 1200 Multi20T.jpgalleszuiger_AS_1200.jpg

Als iemand ervaring met 1 van deze stofzuigers heeft, hoor ik het graag.

Bedankt
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Geen antwoord op je vraag maar omdat het om een budget stofzuiger gaat misschien toch handig om te weten. Bij de Lidl verkopen ze af en toe parktool stofzuigers. Geen fijnstoffilter oid maar ik heb nooit spijt van de aanschaf gehad. Is echt een prima ding. Inschakelautomaat en alles zit er op voor nog geen 100 euro. Af en toe zie ik ze nog wel eens staan in de plaatselijke Lidl.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Zelf gebruik ik een Karcher stofzuiger. Een nadeel van het type die ik heb is dat deze niet aangeschakeld wordt als ik een machine aanzet ( master/slave aansluiting)
Bij een volgende stofzuiger wil ik dat er in ieder geval ophebben!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb de Gamma stofzuiger, ook erg goedkoop (ik dacht € 60) met inschakelautomaat. De filters zijn prima los te verkrijgen en het ding doet het goed.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik heb voor een paar tientjes een starmix van marktplaats gehaald. Ook met inschakelautomaat. Als de zaag gaat zagen gaat de zuiger zuigen, waarbij het zaagsel dat voor de zuigmond terecht komt naar binnen gaat. Veel meer kun je van een stofzuiger volgens mij niet verwachten.
 

makhan

Nieuw lid
21 mrt 2014
3
0
Ik ken de dure versie van de starmix maar ik vind dat echt een drama stofzuiger. Wanneer de stoffilter vol is en gaat schoonmaken kan je net zo goed nieuwe longen bij bestellen en de filters van starmix zijn behoorlijk prijzig. De filters van nilfisk en metabo zijn wasbaar heb ik begrepen ik wil alleen weten of dat wel goed werkt of 3x nix is.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Even over die stoffilters of dat wassen werkt weet ik niet. Maar ik zou je wel aan willen raden om een zuiger te kopen waar zakken in kunnen en die ook gebruiken. Het spaart je stofzuiger en je filters. Een bouwzuiger zonder zak is niks maar dat is mijn mening. Wij hebben een festool zuiger die is nu 10 jaar oud en die is nu aan nieuwe filters toe hoewel hij met deze filters nog steeds beter zuigt dan veel nieuwere zakloze stofzuigers. Oftewel voor een paar euro per zak hoef je niet na ieder hoopje stof je filters uit te kloppen omdat hij niet meer zuigt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ik vind een stofzuiger met zak de beste keus. Je hoeft de filters dan nauwelijks te vervangen. De meeste merken maken hun stofzuigers niet zelf. Festo liet ze vroeger maken bij wap. Nikfisk en starmix zijn ook fabrikanten. Hoewel andere zeggen dat sommige stofzuigers werken zonder zak deel ik die mening niet. Alleen bij het cycloon principe zou het kunnen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik vind een stofzuiger met zak de beste keus. Je hoeft de filters dan nauwelijks te vervangen. De meeste merken maken hun stofzuigers niet zelf. Festo liet ze vroeger maken bij wap. Nikfisk en starmix zijn ook fabrikanten. Hoewel andere zeggen dat sommige stofzuigers werken zonder zak deel ik die mening niet. Alleen bij het cycloon principe zou het kunnen.
Festool adviseert ook altijd een zak te gebruiken.
De Festool stofzuigers worden gemaakt door TTS cleantec GmbH
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Woodworkpro tts = tooltechnicsystems is gewoon een werkmaatschappij van de groep. Ze hebben volgens mij enkele jaren geleden de fabriek die de ct stofzuigers maakt opgekocht. Net zoals ze de bandschuurmachines van als ik het goed heb holzner hebben gekocht. Volgens mij komen de speciale stofzuigers nog steeds van de wap fabrieken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mijn eerste festool was de ts 55 en direct een midi erbij omdat ik vind dat je niet moet bezuinigen op een goede afzuiging van stof. Geen seconde spijt van de midi en nu er sinds kort een ctl 26 bij is gekomen blijft de midi want dat ding is een kleine krachtpatser en neemt weinig ruimte in.

Hoewel er nog een aantal tools op het verlanglijstje staan geef ik stofafzuiging voorrang. Goed voor de longen en veel minder troep ruimen na een karwei.

Er zullen genoeg alternatieven zijn maar koop in ieder geval een zuiger die doet wat hij moet doen en wel zo goed mogelijk.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Woodworkpro tts = tooltechnicsystems is gewoon een werkmaatschappij van de groep. Ze hebben volgens mij enkele jaren geleden de fabriek die de ct stofzuigers maakt opgekocht. Net zoals ze de bandschuurmachines van als ik het goed heb holzner hebben gekocht. Volgens mij komen de speciale stofzuigers nog steeds van de wap fabrieken.

De Wap activiteiten zijn opgegaan in Nilfisk Alto, zie deze link, maar misschien is het CT gedeelte wel naar Festool overgegaan. We interessant de geschiedenis van de spullen die we gebruiken.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Jaap dat van wap klopt. Maar de ct stofzuiger komt volgens mij niet uit die hoek. Als ik goed onthouden heb zat hetbij kranzel in de groep. Dit laatste weet ik zo zeker meer.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een Hitachi WDE1200. Ik gebruik hem zonder zakken. Het filter klop ik elke keer uit, en is nog nooit vervangen. Dat werkt prima. Geen idee wat het verschil zou zijn met een zak, maar die kosten heb ik nu niet.

Ik heb er een cyclone tussen, maar afgelopen weekend met steen slijpen werkte dat niet (te fijn stof). Met houtbewerking werkt het wel goed.

Wil eigenlijk een starmix hebben met automatische filterreiniging. Nu moet ik meestal het filter sneller schoonmaken dan dat de tank vol is.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik gebruik de Hitachi WDE 1200 met zak en die zorgt er voor dat je niet elke keer de filter hoeft uit te kloppen wat nogal een stoffig en vies karwei is vooral wanneer je steenstof hebt opgezogen.

Wanneer je de Hitachi zonder stofzak gebruikt is er een extra katoenenfilter om de harmonica filter te beschermen.

Maar ik moet er nog wel eens een cyclone tussen zetten. Welke Cyclone gebruik jij Bijtel?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Woodworkpro tts = tooltechnicsystems is gewoon een werkmaatschappij van de groep. Ze hebben volgens mij enkele jaren geleden de fabriek die de ct stofzuigers maakt opgekocht. Net zoals ze de bandschuurmachines van als ik het goed heb holzner hebben gekocht. Volgens mij komen de speciale stofzuigers nog steeds van de wap fabrieken.

TTS is de overkoepelende maatschappij waar Festool en Cleantec en vele nadere bedrijven onder vallen.
Cleantec is wel degelijk een aparte fabriek, waar de CT zuigers vandaan komen en zijn in 2008 onder TTS gekomen.
Toen ik problemen had met mijn CTL stuurde Festool mij door naar cleantec, die het probleem zeer netjes opgelost hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.