Hammer roltafel verlengen

A

Athanor

Guest
De roltafel van mijn Hammer C31 combi kan een zaaglengte van ongeveer twee meter aan. De planken die ik voor mijn ovale tafel project nodig ben zijn echter 2,40 m lang. Ik heb ooit een oplossing gezien waarbij een kunststof geleider van Felder wordt gebruikt om een schuifplank op de roltafel te bevestigen. Dit is inspiratie om mijn eigen voorlopige oplossing te maken. Een plaat MDF en een latje van Hard Maple heb ik als materiaal gebruikt. Het latje kan in de groef van de roltafel lopen en nu kan ik de grootste deel van de lengte met de roltafel zagen en het hout op de MDF plaat doorschuiven om zo een lengte van 2,40 m te zagen.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Daar heb je wat aan! Bedankt Fons, slimme oplossing voor een probleem waar ik ook soms zat tegenaan te hikken.....
gr,
Danny
 
A

Athanor

Guest
Graag gedaan! Zoals gezegd heb ik het idee ook geleend. Enige punt dat nog verbeterd kan worden is een borging van de lat tegen het omhoog komen uit de groef. Dat is met de T- vormige strip van Felder direct opgelost.


Fons
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dat lijkt me een prima oplossing voor een uitdaging waar ik ook al mee zat met m'n B3; ga dit komende week gelijk eens uitproberen. Bedankt !
 
A

Athanor

Guest
Oké! Dan is het een te raden de MDF plaat enkele mm. breder te maken voor het zaagblad. Dan kun je de eerste keer deze plaat langs de zaag halen zodat je een zero tolerance rand langs het zaagblad krijgt.


Fons
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Weliswaar offtopic, maar op de laatste foto zie ik aan het plafond een kastje hangen wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Is dat toevallig een filter installatie? Zo ja dan ben ik wel benieuwd naar de details.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Oké! Dan is het een te raden de MDF plaat enkele mm. breder te maken voor het zaagblad. Dan kun je de eerste keer deze plaat langs de zaag halen zodat je een zero tolerance rand langs het zaagblad krijgt.


Fons
Het latje in de gleuf moet dan ook 'juist' passen. Dit lijkt me de grootste uitdaging. Geen speling en toch lekker glijden. Pokhout? Spijtig dat dit zo kostbaar is...
 
A

Athanor

Guest
Weliswaar offtopic, maar op de laatste foto zie ik aan het plafond een kastje hangen wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Is dat toevallig een filter installatie? Zo ja dan ben ik wel benieuwd naar de details.

Klopt! Goed gezien, de informatie staat ook in het topic van Kor (kiesvoorhout) over fijnstoffilters.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Het latje in de gleuf moet dan ook 'juist' passen. Dit lijkt me de grootste uitdaging. Geen speling en toch lekker glijden. Pokhout? Spijtig dat dit zo kostbaar is...

Ik heb een Hard Maple, Amerikaans Esdoorn, latje geschaafd met minder dan 1/10 mm speling passend voor de gleuf in de roltafel. Dan wel zorgen dat dit goed recht op de plaat wordt bevestigd. De plaat liep eerst wat stroef, maar na met een schraper wat lijmresten te hebben verwijdert was het oké. Voordeel van pokhout is dat het zelfsmerend is, je zult het echter nergens in deze lengte gaan vinden:(

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.