Mivoc SB25JM luidsprekers &

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Apart threadje nu deze klaar zijn, met wat uitleg en het verhaal...

Ik heb reeds een eerste setje luidsprekers gebouwd, eerder ter oefening voor het echte werk. Dit was een klein setje met breedband luidsprekers van zo'n 10 euro per stuk. Het hout was 5 euro per behuizing, dus daar kwamen enkel nog wat prullen bij kijken, en de gebruikelijke dingen om af te werken: plamuur, verf, schuurpapier. Het hout werd uitgesneden met de CNC portaalfrees van fablab C-mine in Genk. Hun machine stond nog niet echt op punt, waardoor ik toch wel 1-2mm speling had op de panelen. Bizar veel voor CNC. Deze panelen heb ik dan samen gelijmd en de boel geplamuurd en geschilderd. Wie van dicht kijkt naar de achterkant zal zien dat de verbindingen tussen de planken nogal erg oneffen zijn, omdat ik niet goed compenseerde voor de slechte maten. En er zijn nog wat schuurfoutjes, vooral dingen teveel geschuurd die krom zijn. Nouja. Dan schilderde ik ze in halfglans zwart, wat walgeluik lelijk uitdraaide. Nu heb ik verf over van mijn Mivoc setje, en heb ik deze opnieuw geschilderd. Veel beter!

De luidspreker is een MONACOR SP8/4SQS. 4ohm, 10W RMS, 20W piek. Het setje klinkt op een zekere manier fenomenaal: zeer zuiver en helder. Aangezien de driver een gewone breedbandspeaker is, ontbreken de diepe bassen en de hoge tonen in het spectrum. Ik kan dit bouwplan iedereen warm aanraden omdat het setje niet duur is, niet ingewikkeld en zéér zuiver klinkt. Zeer leerzaam om zelf iets te bouwen. Je moet al meer geld op tafel leggen wanneer je een setje luidsprekers koopt in de winkel, en dan heb je nog geen garantie dat deze "beter" zijn.

bouwplan: http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-5793.html

Fotos:

IMG_20121129_143207.jpg


IMG_20121204_170300.jpg


teus__DSC9898.jpg


13451483395_582e85f3a9_c.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
771
115
omg Haarlem
Leuk. Ik heb zelf ook een keer luidsprekers gebouwd. Dat wil zeggen, ik heb de speaker met bouwplan gekocht bij speaker en co, na een luister sessie. Daarna zelf gebouwd, gekozen voor fineer. (frans noten) Heb ff geen close up foto bij de hand. Maar heb deze speakers nu al weer een jaar of 9 naar volle tevredenheid. Wil ook nog wel een keer een boekenplank modelletje bouwen.

1851=637-_MG_3734.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Dan kwam het tijd voor het echte werk. Ik kwam uit bij de Mivoc SB25JM, ook gekend als de "25 year anniversary" set. Voor een 50tal euro per set had ik alles behalve de behuizing: 3 luidsprekers, de crossover (filter), de aansluiting achteraan, het bouwplan, de isolatiematjes, de vijzen in bijpassend kleur, etc.

Nou goed, kocht ik mij een volledige plank MDF en liet deze zagen zodat deze in mijn auto pastte. Een goede houtzaag vinden lukte niet echt. Uiteindelijk kwam ik uit bij Budalab Kortrijk, wat een soort fablab is. Daar hebben ze een invalzaag. Dus heb ik maar leren werken met de invalzaag, wat goed lukte. Jammer genoeg was de geleider van deze zaag niet meer recht. Ik zweer het, dat was echt zo, na een hele dag zagen bleef ik maar krom zagen. Veel tijd verloren met het corrigeren hiervan. En het zaagblad was versleten, wat resulteerde in veel zwarte rook en stank. In het vervolg moet ik leren hoe ik een vaste opstelling maak met een invalzaag en geleiders, zodat ik verschillende panelen in één keer op exact dezelfde lengte kan afsnijden. Het voorste paneel werd schuin afgesneden met de invalzaag. Van het voorpaneel heb ik er 3 gemaakt in de plaats van 2, voor het geval dat ik er eentje ging verknoeien bij het frezen.

Dan werd het tijd om de openingen voor de luidsprekers uit te frezen. Deze moesten een verzonken rand hebben, en de achterkant moest conisch zijn. De openingen in de voorkant moesten gefrees worden met een hardboard geleider voor de frees, en ook moet er een opening zijn in de achterkant voor de aansluiting. Dit moest met de kopieerring van de bovenfrees. Nu had ik echter nog NOOIT een bovenfrees in mijn handen gehad. Toen ik begon liet ik even een kennis kijken of alles veilig was, en dan ben ik alles gaan een paar keer gaan oefenen vooraleer ik de voorpanelen ging frezen. Oja, en ik moest ook nog een freeskompas zelf maken. Met wat geklooi heb ik zelf eentje gemaakt. Niet mooi, maar werkte wel correct.

Het resultaat was... prima :cool:

Dan werd alles gelijmd met P4 PU lijm die ik toch nog staan had. Alle spleetjes en gaatjes werden vanbinnen opgevuld met lijm om alles zeker luchtdicht te maken. Dan volgde het schuren, plamuren en schuren. Gewone plamuur voor krasjes en kleine dingen, 2K glasvezel plamuur voor de grote stukken en de hoeken. Dan werd het verven met primer en kleurverf. Bij het schuren heb ik wel een te fijne korrel gebruikt, en schuurde niet totdat alles netjes mat was. Gebrek aan ervaring. Uiteindelijk heb ik de voorkant grondig geschuurd, dan zat ik weer op de primer, en geschilderd zoals het moet. Op de zijkanten zie je een klein beetje appelsienenschil-effect, maar da's geen erg. Het kleur is "fish gray" van Colora, in het mat. Bij het eerste rollen had ik schrik voor het kleur, maar eens uitgedroogd zag de verf er zeer mooi uit! Ik wilde geen zwart, da's zo... zwart. Een fel kleur wilde ik niet nemen, de luidsprekers zouden overal een beetje in moeten passen. Dus het zou een grijstint worden. Bij Colora vond ik de juiste tint grijs, waar een klein beetje kleur aan is toegevoegd om deze wat warmer te maken.

De behuizing is een Transmissionline; er was ook een bassreflex alternatief. Dit is een 2 1/2 weg luidspreker systeem: twee identieke grote drivers, die verschillend gefilterd worden in de crossover, en een kleine tweeter. Impedantie van 4 ohm, 140W RMS vermogen per behuizing met een piekvermogen van 200Watt. Frequentiebereik 30 - 25 000Hz.

2013-10-17%2019.58.20.jpg


2013-10-28%2016.37.13800.jpg


2013-10-29%2021.11.31-800.jpg


2013-10-29%2022.28.12-800.jpg


2013-12-03%2017.32.34.resized.jpg


2013-12-12%2021.38.25.jpg




13451595613_d16ff8769f_c.jpg



13451597113_a847341363_c.jpg



13451479905_925a6fcbf0_c.jpg



13451849974_ccd5dfc30d_c.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Leuk. Ik heb zelf ook een keer luidsprekers gebouwd. Dat wil zeggen, ik heb de speaker met bouwplan gekocht bij speaker en co, na een luister sessie. Daarna zelf gebouwd, gekozen voor fineer. (frans noten) Heb ff geen close up foto bij de hand. Maar heb deze speakers nu al weer een jaar of 9 naar volle tevredenheid. Wil ook nog wel een keer een boekenplank modelletje bouwen.
Prachtig fineer. Met fineer heb ik nog nooit gewerkt. Ik zal het wel leren, maar heb er geen haast bij. Heb ook wat schrik dat fineer zeer duur kan zijn, wanneer het wat meer smaak dan het doorsnee Ikea ding moet hebben.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb hier nog steeds een mivoc awm 124 sub liggen waar ik nog eens een behuizing voor moet maken. Dat en ik moet mijn Frugal horn mk3 met een set M.A Alpair 7 mk2 ook nog eens in de lak zetten :p
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
771
115
omg Haarlem
Prachtig fineer. Met fineer heb ik nog nooit gewerkt. Ik zal het wel leren, maar heb er geen haast bij. Heb ook wat schrik dat fineer zeer duur kan zijn, wanneer het wat meer smaak dan het doorsnee Ikea ding moet hebben.

Is goed te doen hoor dat fineren en de prijs valt ook echt wel te overzien. Tenzij je wellicht direct voor wortelnoten of idd gaat, maar dat zou ik als eerste fineerklusje afraden. De speakers fineren was ook mijn eerste fineerklus, viel me reuze mee. Mede ook omdat ik niks hoefde te voegen, dus de fineerbladen breed genoeg waren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.