Hout vat vlam tijdens frezen

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Tijdens het frezen van groeven in 30 mm berken multiplex met 20 mm frees is het me al 2x gebeurt dat het zaagsel vlam vat en dat vervolgens mijn bouwzuiger staat te roken.
De groeven die ik frees zijn redelijk lang en 30 mm diep. Ik frees een groef in 3 stappen van 10 mm. Voor ik de groef ga frezen boor ik met de frees aan het begin en het einde van de groef een gat.

Omdat ik nog een vrij beginnende houtbewerker ben kan ik er niet achter komen hoe het komt dat het zaagsel vlam vat. Het is echter wel zo dat het zaagsel niet goed werd afgezogen maar de stofzak zat nog niet vol.

Het gereedschap wat ik gebruik is:
Festool OF 1010 bovenfrees
Ø20 mm frees van CMT
Hitatchi WDE 1200 bouwzuiger

Hebben jullie een idee wat ik fout doe of waarom het zaagsel vlam vat?

alvast bedankt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je in de diepte freest mag je officieel maar 1\3 per keer van die diameter dieper gaan. Bij een frees van 20 zit je dus rond de 6a7. Het is een handmaat dus het hoeft niet exact 1/3 te zijn.

Is je frees wel scherp genoeg?
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Het is een splinternieuwe frees, er zijn geen zwarte sporen in de groef alleen op het begin en het einde waar ik als eerste het gat heb geboord.

Hoe test ik of de frees nog scherp genoeg is?

Ik dacht dat je 1/2 per keer van de diameter mocht frezen maar goed dat ik nu weet dat het 1/3de is.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik zou zeggen de spaanafvoer is niet goed, of de beweging niet snel genoeg.
Als je met een scherpe frees te langzaam gaat en de afvoer is te laag dan zal zich ook met een scherpe frees snel warmte ontwikkelen. Ik zou geen cm maar minder wegnemen en meer snelheid maken, als de frees niet protesteert.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Het maximale toerental is van de frees is 24000 volgens CMT. Maar ik heb de bovenfrees ingesteld op standje 5 (geen idee welk toerental dat is, dat staat niet in de handleiding).

Ik ga in iedergeval minder diep per keer frezen en als het kan sneller frezen. Maar eerst moet ik een nieuwe filter kopen want de laatst is beetje afgefixt.

Bedankt allen voor uw reacties
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi JW,

ik denk dat het een beetje een combinatie van factoren is.

je freesje is gloednieuw....maar is zo'n CMTfreesje goed? ik ken ze niet

10mm freesgang is veel te veel, probeer eens 4 a 5 mm.

doordat je minder diep freest kun je ook wat sneller frezen, je frees staat dan korter op 1 plek te draaien en je materiaal wordt daar dus niet te heet.

hop this helps :)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hallo, hallo de max toerental van de frees is niet de snelheid waarmee je 'm moet laten draaien maar dat is de theoretische snelheid waarmee de frees nog stabiel blijft en niet gaat wobbelen. Voor het frezen in hout echter gelden andere toerentallen in principe hoe groter diameter hoe lager toerental en ook zo hoe harder het hout hoe lager.

Verder hebben we het al gehad over de stappen. Ik zou bij zulke diameters en bij het maken van groeven ook niet in een keer 1cm pakken. Eerder idd 5mm. Zet je frees eens op standje 2 of 3. Al dat gejakker ,met die frezen is vaak nergens goed voor. En als je frees nu inmiddels al zwart is laat 'm dan maar eerst eens opnieuw slijpen.
 
A

Athanor

Guest
Als je brandje in de stofzuiger plaatsvindt, ligt het probleem dan mogelijkerwijs niet in dié machine:confused:

Fons
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Hehehe, de stofzuiger stond in de fik omdat dat een deel van het brandende zaagsel werd afgezogen door de stofzuiger.:rolleyes:
 
A

Athanor

Guest
Nou ja, het was maar een gedachte die bij me opkwam:p

Maar je moet het toch wel erg bont maken met je frees als je brandend zaagsel de stofzuiger injaagt:rolleyes: daarom een zeer boeiend topic, zeker als we een duidelijk beeld van de oorzaak krijgen.

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik had deze manier van fik in je stofzuiger nog niet gehoord. Meestal zijn het peuken die brand veroorzaken.
Stinkt he. Bij grote maten frezen begin ik met een laag toerental en voer deze langzaam op tot die lekker loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.