Hoogte instelling zaagblad zaagtafel Elektra Beckum pk 250 werkt niet meer...

dennisdemenace

Nieuw lid
27 mrt 2014
2
0
Hallo,
Ik bezit sinds kort de Elektra Beckum pk 250 (bouwjaar 1991!) tot nog toe probleemloos.Toen ik vandaag een vers zaagblad er in zette en het zaagblad omhoog wilde draaien weigerde de oude machine.
Het draaiwiel aan de voorkant draait rond, en de daaraan bevestigde stang met draadeind draait ook rond, de stang loopt door een een koperkleurige vierkant omhulsultje, maar de draaibeweging wordt niet overgebracht naar het omhoogdraaien van het zaagblad. Er komt een tikkend geluid vanaf, maar verder niks.
Nu heb ik jaren gewerkt met dit model, maar geen enkele ervaring met probleemoplossing van de machine.
Ik heb de handleiding online weten te vinden bij de Duitse woodworking site http://www.bennung.de/gerhard/forum/pk250_anleitung.pdf maar daar vind ik niks over problemen met de hoogte instelling.
Inmiddels heb ik alles met een luchtspuit schoongespoten en met WD 40 de bewegende delen van de stang en koperkleurig omhulsel ingesprayed, maar dat levert geen resultaat op.
Heeft iemand ervaring met dit probleem, of kan iemand me wat tips geven wat ik zou kunnen proberen?
Tot slot: heeft iemand ervaring met het bestellen van nieuwe onderdelen van dit oude model?

heel erg bedankt vast voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.033
2.571
Het klinkt alsof de messing draagmoer is uitgesleten. Ik denk dat de firma kruis je wel aan een explosietekening en een nieuw onderdeel kan helpen.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Het zal idd de moer of de draadstang (onderdeel 59 & 61 geloof ik) zijn die versleten zijn. Best eens uit elkaar halen om te bepalen wat vervangen moet worden.
 

dennisdemenace

Nieuw lid
27 mrt 2014
2
0
Bedankt Chevy en Vin voor de hulp, de Firma Kruis heeft me inderdaad een explosietekening geholpen en kan aan de onderdelen komen, wat een geweldige behulpzame zaak!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.