Boormachine (met snoer) ter vervanging van de accutol

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Hallo allemaal,


ik zit met het volgende:

Ik wil graag voor in de werkplaats een kleine handzame boormachine met snoer ipv een accu boormachine.
Op het web kom ik wel het een en ander tegen maar deze hebben vaak geen torque instellingen.

Ik zoek dus een kleine, handzame boormachine met snoer, torque instellingen, hoog/laag toerental.

Nu zie ik dat festool er een heeft maar dat is me helaas wat te duur. (https://www.festool.nl/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=768935)

Iemand nog een idee?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb vorige maand de pd 20/4 van Festool gekocht, dat is bijna de zelfde als de dr 18 maar dan met klopstand.
hij was de investering van 350 euro zeker waard. ( niet de set met haakse kop )
ik heb geen alternatief kunnen vinden die net zo compact is, net zo snel draait, en zo licht is.

Groet john
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Idd, die uit de link is met haakse kop, als je dat tegenover een andere boor zet zonder extra haakse kop vergelijk je appels met peren.
Ik heb ook die machine, zonder klopstand en zonder haakse kop, koste me 322,34 euro, incl. btw en ben er erg over te spreken.
Erg complete machine, met verlichting.

Geloof dat Aeg ook een boormachine heeft die qua toerental hetzelfde kan, maar denk dat die qua schroeven ed niet aan de Festool kan tippen.
http://www.aeg-powertools.nl/product/detail/boorgereedschap/slagboormachines/sb-20-2e-sb202e
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Kijk eens naar de Makita 6807 of de FS2700K. Ze hebben trouwens nog meer schroevendraaiers 230V. Waarom trouwens de bewuste keuze om niet voor een accumachine te gaan?
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Ooit eens een 12 volt accuboor gezien die met lange draden aan een auto accu verbonden was die op een vaste plaats in het hok stond,
Werkte goed en de machine was lekker licht van gewicht zonder originele accu, wel zo nu en dan de auto accu opladen.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Bedankt voor de replys.

Ik wil graag een machine zonder accu's omdat deze alleen voor binnen is en accu eigenlijk niet nodig is.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik heb de zelfde machine maar dan met klopboor stand en van Pro-tool (heet tegenwoordig de pd 20/4).

Ik ben er erg blij mee omdat je er net zo makkelijk mee kan boren als schroeven. Het probleem van de meeste 230 V boormachines is dat ze niet goed in de hand liggen waardoor schroeven erg lastig is.
Maar dat is bij deze machine geen enkel probleem (ook omdat je het toerental kan regelen in 4 standen). Het is in mijn ogen gewoon een accutol met een snoer van 7,5 meter.
Er is naar mijn weten ook geen enkele andere boormachine die lijkt op die van Festool.

Er zit echter geen torque instellingen op.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Bedankt voor de replys.

Ik wil graag een machine zonder accu's omdat deze alleen voor binnen is en accu eigenlijk niet nodig is.

Dat een accu niet persee nodig is kan ik inkomen. Maar als je gaat kijken naar de prijs dan zul je zien dat een accumachine vaak nog goedkoper is als een met snoer. Als je Li-ion accu's neemt (zowat gangbaar bij alle merken tegenwoordig) dan kun je daar heel lang mee doen. Het geeft je veel bewegingsvrijheid en mocht je eens een keer wat verder van een wcd verwijdert zijn dan hoef je niet meteen een haspel uit te rollen. Ik begrijp je gedachtegang maar ik zou zelf toch voor een accumachine kiezen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je kan ook gewoon een willekeurige boormachine kopen, die kunnen ook prima schroeven. En als je er een hebt met toereninstelling, kan je hem ook laag zetten. Slipkoppeling gebruik ik nooit, je moet gewoon zelf goed weten waar je mee bezig bent. En dus op tijd stoppen.

Ik heb al jaaren een black en decker, zonder toereninstelling, maar wel met een knop die gevoelig is. Die heb ik al vaak gebruikt om te schroeven, ook misbruikt door lange schroeven in hout te draaien. Dat moet vaak op vol vermogen omdat het zwaar gaat. Nu heb ik een accu-slagschroevedraaier, die is nog wat krachtiger en veel handzamer.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik denk dat we nu appels en peren vergelijken, vraag jezelf af wat je gaat doen en wat je wil.
Ik heb voor mijzelf eerst een lijstje gemaakt wat voor mij belangrijk is, en aan de hand daarvan een keuze gemaakt.

Als je een accu machine wilt met een aandraaimoment van rond de 50 Nm kom je uit in het hogere sigment en zal je zien dat dezen zeker niet goedkoper.

Groet John
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Wat een hoop reacties al, top!

Het gaat me vooral om gaten boren in hout (van voorboren voor schroeven tot grote diameters in hout, pocket holes boren etc.

Ik zat te denken aan een machine met snoer omdat accu's maar een bepaalde tijd mee gaan en je ze vervolgens toch moet vervangen.
Ik heb wel een accuboormachine die ik veelal in en om het huis gebruik, maar ik mis soms de kracht of ze moeten weer opladen, etc.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De punten die mij over de streep hebben getrokken waren handzaamheid, gewicht, hoog koppel voor grote schroeven, 4000 toeren voor scharniergaten boren, 3 Jaar garantie OOK op slijtage onderdelen, er zit een borstelloze motor in, dus ook bij heel laag toerental veel kracht, boren makkelijk te wisselen omdat er een rem op zit, snoer van 7.5m ik heb binnen geen verlengsnoer nodig.

Het enige punt wat mij tegen hield om te kopen was de prijs 350 Euro incl BTW, maar ik heb er nog geen seconde spijt van
Het is dat je niet om de hoek woont, anders zou je hem es een dagje moeten lenen.

Success met je keus.

John Lamers
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
De punten die mij over de streep hebben getrokken waren handzaamheid, gewicht, hoog koppel voor grote schroeven, 4000 toeren voor scharniergaten boren, 3 Jaar garantie OOK op slijtage onderdelen, er zit een borstelloze motor in, dus ook bij heel laag toerental veel kracht, boren makkelijk te wisselen omdat er een rem op zit, snoer van 7.5m ik heb binnen geen verlengsnoer nodig.

Het enige punt wat mij tegen hield om te kopen was de prijs 350 Euro incl BTW, maar ik heb er nog geen seconde spijt van
Het is dat je niet om de hoek woont, anders zou je hem es een dagje moeten lenen.

Success met je keus.

John Lamers

Wat een fantastisch forum is het toch, iedereen helpt elkaar.
Helaas is het inderdaad te ver.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
De punten die mij over de streep hebben getrokken waren handzaamheid, gewicht, hoog koppel voor grote schroeven, 4000 toeren voor scharniergaten boren, 3 Jaar garantie OOK op slijtage onderdelen, er zit een borstelloze motor in, dus ook bij heel laag toerental veel kracht, boren makkelijk te wisselen omdat er een rem op zit, snoer van 7.5m ik heb binnen geen verlengsnoer nodig.

Het enige punt wat mij tegen hield om te kopen was de prijs 350 Euro incl BTW, maar ik heb er nog geen seconde spijt van
Het is dat je niet om de hoek woont, anders zou je hem es een dagje moeten lenen.

Success met je keus.

John Lamers

Wat John zegt het is een erg handzame en krachtige boormachine. Ik gebruik deze machine vaak wanneer ik veel (lange/grote) schroeven achter elkaar moet plaatsen of moet boren. De accu van een accuboor gaat leeg waardoor de accuboor steeds langzamer draait en hoe ouder je accuboor hoe sneller de accu leeg gaat. Deze boormachine heeft daar geen last van. Ik heb de machine ook gekocht met de gedachte dat deze machine op termijn mijn accuboren zal vervangen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het snel kunnen wisselen van de voorzetstukken is ook handig, beter dan telkens bitje/boortje inspannen als je afwisselend schroeft/boort.

De pluspunten vd Festool zijn volgens mij: wisselbare koppen, verlichting, hoog toerenbereik, compact, 7,5 m snoer, magneet gedeelte in het handvat voor bitjes/schroeven, systainer.
Of dat de hogere prijs rechtvaardigt moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.