Hoe steekt deze verbinding in elkaar?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Simpele vraag, complex antwooord. Ik kom er zelf niet helemaal uit, heeft iemand een idee hoe dit in elkaar steekt?

sikake2x.jpg

kintaro yazawa's "Key hall joint box"
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat lijkt heel sterk op een combinatie van een Bermuda zwaluwstaart met een dubbele zwaluwstaart. De eerste is een zwaluwstaart die begint als een halfblinde zwaluwstaart waarin ze in de afdekking patroontjes maken. De tweede is een zwaluwstaart die in twee richtingen uitloopt en die je alleen in elkaar kunt zetten door de plankjes met de binnenkanten tegen elkaar te leggen en dan voorzichtig te openen tot 90 graden, als een boek.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
zwaluwstaart die in twee richtingen uitloopt en die je alleen in elkaar kunt zetten door de plankjes met de binnenkanten tegen elkaar te leggen en dan voorzichtig te openen tot 90 graden, als een boek.
Ik ken dit niet (ben geen expert in houtverbindingen) maar dat was wel wat mijn 'intuïtie' zei: iets waarbij die 'rondjes niet doorlopen maar alleen aan het uiteinde van de lamellen zitten en de binnenkant van het geheel zodanig is uitgespaard dat je beide delen onder een hoek kleiner dan 90 graden in elkaar kunt schuiven waarna je het naar 90 graden roteert...
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Heb je ook een foto van de verbinding aan de binnenkant van het kistje? Dat zou wat kunnen verduidelijken. Als het de werkwijze is van het openvouwen gelijk een boek, dan kan deze verbinding nooit op alle vier de hoeken zitten, of maak ik dan een denkfout?

Ziet er in ieder geval kunstig uit!
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Heb je ook een foto van de verbinding aan de binnenkant van het kistje? Dat zou wat kunnen verduidelijken. Als het de werkwijze is van het openvouwen gelijk een boek, dan kan deze verbinding nooit op alle vier de hoeken zitten, of maak ik dan een denkfout?

Ziet er in ieder geval kunstig uit!

Hij zit wel op iedere hoek, dus het draaien valt dan inderdaad af! (tenzij er nog een magische samenstellingsmethode bij hoort)
http://www.eurus.dti.ne.jp/~k-yazawa/jointwork.html

Aan de binnenkant is niks van de verbinding te zien... om het raadsel nog even moeilijker te maken xD
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zou het niet kunnen dat de rondingen plat werden gestoomd, de verbinding in elkaar steken om dan achteraf weer zijn tot zijn oorspronkelijke vorm (rondingen) te bekomen?
Dit is mijn visie op het raadsel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Machinaal uitgewerkt is een feit en mijn gedacht is dan de rondingen plat stomen, vergaren met in combinatie van één of ander smeltlijm.
Toch laat het mij niet los.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik denk net zoals samponette dat er wat vreemde overgangen zitten tussen kops en langshout. Misschien wel een verbinding gefreesd met fotoshop?
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Zou het kunnen dat die gaten/rondingen onder een hoek van 45 graden lopen en de verbindingen van binnen voor de helft open zijn? Dan kunnen de verbindingen in elkaar worden geschoven met het laatste stukje onder een hoek van 45 graden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Misschien koken? Heb eens een filmpje gezien van een tandverbinding met een draadnagel ertussen. Het hout werd gekookt een tand in de bankschroef en indraaien tot je ruimte hebt om de nagel erin te slaan. Ik geef toe dat het vergezocht is. Trouwens welke fetisjist bedenkt nu deze verbinding vast bedacht door een Japanse soldaat die te lang op een eiland gewacht heeft op einde WOII
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat het rondje niet zo heel diep is. Maar dat het een plat schijfje is.

De verbinding is een gewone tandverbinding, maar bij enkele tanden is een rond schijfje overgebleven van 1 mm dik.
Bij de tanden met het ronde schijfje is een zaagsnede gemaakt, zodat tijdens het in elkaar schuiven het ronde schijfje naar buiten buigt.
Vervolgens klikt het rondje in het openingetje en de verbinding zit vast.
Even wat schaven of schuren om de 'sleep sporen' uit te wissen en je hebt een mooie verbinding.

Groeten, Raymond
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim,
Ik zie dat we samen op dezelfde piste zitten. Het laat me niet los en ik ben er van overtuigd dat stomen/koken de oplossing is.
Ooit heb ik een houten gedraaide pijl door een glazen fles waarin een gat werd geboord zien steken. De top werd ook gestoomd en tussen een bankschroef gestoken.
Vandaar mijn mening zoals u.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
En waarom rond, wat alles moeilijk maakt? Mijn eerste gedachte was een gepinde tandverbinding. Meestal zijn de tanden dan groter dan de pin, hier niet. Maar er is niets te zien van een overgang.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
als ik naar de foto kijk, lijkt het mij dat sommige hoeken in verstek staan... vreemde overgang van kops naar langshout bij sommige lippen

Bedoel je de foto die ik op het forum heb geplaatst? ik kan zelf geen onnantuurlijke houtovergangen ontdekken, zelfs de jaarringen van elke vinger zijn concentrisch t.o.v. elkaar. Het lijkt misschien wat raar omdat er relatief grote afronding op de hoek zit. Ik heb hier zelf ook al wat mee geexpirimenteerd om leuke effecten te krijgen.

Machinaal uitgewerkt is een feit

De verbinding op de foto die ik in de eerste post heb staan is van een japanse vakman, kintaro jazawa, hij doet alles met de hand. Als voorbeeld staat hieronder hoe hij zijn "paper thickness joint" maakt

hishigata2x.jpghishigata3x.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Zou het kunnen dat die gaten/rondingen onder een hoek van 45 graden lopen en de verbindingen van binnen voor de helft open zijn? Dan kunnen de verbindingen in elkaar worden geschoven met het laatste stukje onder een hoek van 45 graden.

Bingo! Ik denk dat dit de methode is, nog steeds lastig om het kistje als geheel (met 4 stukken) aan elkaar te krijgen. Ik denk dat ik het eens ga proberen met een testje :D (wat waarschijnlijk het bloed onder mijn nagels vandaan zal halen, maargoed)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.