minigarage

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Voor mijn fietsen en sneeuwscooter wil ik minigarages maken.
Anders gezegd, een kist waar een sneeuwscooter in past en andere kisten voor fietsen. Of dat een kist gaat worden voor 1 fiets of 2 ben ik nog niet helemaal uit, maar de sneeuwscooter moet alleen wonen.
Laten we de sneeuwscooter als voorbeeld nemen.
Het is de bedoeling dat ie daaringestald kan worden, en dat ik de hele kist met de palletfork op kan pakken om in zijn geheel in mijn aanhanger te plaatsen zodat ik 'm kan vervoeren.
( voor de fietsen gaat dat ook gelden: als stalling hier in de tuin, en zo die kist in de aanhanger zodat ze droog vervoerd kunnen)

De kist moet dus stevig zijn. Maar moet ook weer niet te zwaar worden.
Ik denk dat het 't simpelste wordt om hiervoor plaatmateriaal te gaan gebruiken.
Planken zou voor mij stukken goedkoper zijn, maar dan wordt het lastig waterdicht krijgen vrees ik,

Gevolg is dus dat ik een combinatie zal gaan gebruiken van een raamnwerk met plaatmateriaal.
Maar wat is de minimale dikte van het plaat wat je in zo'n situatie kan gebruiken? Eventueel een inschatting van de balkjes?

Als ik zelf aan de gang ga, weet ik al weer wat er gebeurd, ik kies alles lekker grof om dan met een loeizware kist te eindigen.
Hopelijk hebben jullie tips.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Lemen, denk dat veel afhangt van het te vervoeren gewicht. De bodem moet dus sterk zijn.
Als je kijkt naar een euro pallet dan kan die al gouw 1500 kilo dragen, dus is denk ik sterk genoeg alleen te klein denk ik.
Die zou je als basis kunnen nemen en dan verlengen, tot de juiste lengte. Verder denk ik dat als je 12/15 mm plaat gebruikt met 4*4 regel werk je uiterst sterk bent.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou zelf geen pallet als basis gebruiken omdat dat naar mijn idee altijd een beetje aanbreien blijft. Ik weet niet wat de afmetingen en het gewicht van de sneeuwscooter zij. Maar als je een heftruc gaat gebruiken is vooral de bodem belangrijk dus ik zou twee of drie 2*4een plat leggen en daar een plaat van 18 mm ter groote van de scooter op schroeven en dan nog drie balkjes dwars onder die 2*4een om een pallet te vormen. Voor het deksel zou ik ook 18 mm multiplex gebruiken en in de hoeken wat balkjes schroeven. En als je op de bodem van de kist wat ogen maakt waar de sneeuwscooter aan vast staat heeft het deksel haast niets te houden dus is een heel framewerk niet nodig.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Lijkt wel een beetje op een motorgarage wat jij zoekt........


inspiratie:
URL]



gggrrmmblll..forum maakt geen plaatje vd link
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Lijkt wel een beetje op een motorgarage wat jij zoekt........

Ja maar ik had iets minder het idee van een ufo, en meer het idee van een doodskist;)
Maar absoluut is dit wat ik in gedachte heb.


Ik weet niet wat de afmetingen en het gewicht van de sneeuwscooter zijn.

Oeps, niet aan gedacht, een sneeuwscooter is niet iets wat dagelijks voorkomt in NL.
Leeg gewicht van de scooter ca 340 kg.
Lengte 3.25meter breedte 1.1meter Kist wordt uiteraard iets breder want als ik de scooter erin rijdt moet ik er nog langs weg kunnen komen.


Eigenlijk is de bodem het deel waar ik eigenlijk al uit ben.
Even proberen te omschrijven. Ik begin van bovenaf:
In de lengte komen 3 dikke planken over de hele lengte van de bodem ( denk aan steigerdelen)
2 waar de skies over kunnen glijden en de middelste voor de rups.
Daar onder een dunne plaat multiplex ( 6 mm). Die plaat blijft vrijwel onbelast.
Daaronder balkjes 4x2 op zijn kant. Die hoogte heb ik wel nodig om de lepels er tussen te krijgen. (palletfork aan de traktor, op ongelijke ondergrond)
Ik denk dat ik de balkjes op 65cm van elkaar zet. Die balkjes zijn het gewicht niet.
Onder de balkjes weer latten in de lengte om de bakjes tegen kantelen te behoeden. ( net als de genoemde pallet)


Waar mijn problemen beginnen is de wanddikte.
Kan niet goed inschatten of een raamwerk met b.v. 6 of 9 mm plaat lichter en sterker is dan een wand zonder raamwerk, maar alleen op de hoeken balken en dan plaat van 18mm
Het dak ( of deksel) zal omhoog moeten kunnen klappen. Vermoedelijk aan een lange zijde. ( eventueel voorzijde) Omdat ik nog weg moet kunnen als ik de scooter erin gegleden heb.


Dak moet inderdaad wel dik en stevig zijn ivm met gewicht van sneeuw, Wellicht een puntdakje, Dan kan ik daarin eventueel opbergruimte creeëren voor helmen en kleding. Dat deel is dan eenvoudig vochtvrij te houden. Het deel waar de sneeuwscooter zelf staat zal moeilijk 100% dicht te krijgen tijdens rijden. Maar dat geeft op zich niet. (Sneeuw kruipt nog erger dan water)


edit...... de bikebox24 gevonden. €2990, is ook niet helemaal wat ik in gedachte had :)
 
Laatst bewerkt:

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Leuk project!

Ik denk dan meteen aan een halfronde kap. Gemaakt van een contructie met buigtriplex.
Goed voor de Afwatering, sneeuw en stahoogte. Ook wordt het esthetisch een mindere blokkendoos.

Afwerken met een laagje polyester. Geeft veel stevigheid, en een duurzame bescherming.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
9mm is op zich best stevig genoeg, zeker als je een frame van vuren balkjes of stroken multiplex/underlayment van 18 mm maakt. Op het dak van de stuurhut van mijn schip ligt 9mm multiplex, en daarvan wordt (helaas, grmblll) door jeugd uit de buurt nog wel eens gebruik gemaakt als duikplank. De vrije overspanning daarvan is zo'n 90 cm per plaat. Om helemaal geen gezeur te krijgen zou ik garantieplaat gebruiken, maar ik heb geen idee of ze dat bij jou ook verkopen.
 

WR1944

Oud hout
Als je licht maar toch stevig wilt bouwen zou je over een tent-achtige constructie kunnen nadenken. Je maakt een stevige vloer voor de fork lift, een geraamte er boven en daar gaat dan een stevig soort tentdoek over heen. Met waterdichte ritsen heb je toegang en met ogen langs de randen kan je het overal aan vastmaken. Je zal het moeten laten maken door een bedrijf dat aan bijvoorbeeld transportbedrijven levert want een huis, tuin en keuken naaimachine kan dit niet aan.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tentdoek of vrachtwagenzeil gaat het niet worden. Da's teveel gepiel bij -20 met ritsen. Dingen vriezen vast. Voor de fiets zou het wel kunnen, maar juist die wil ik een beetje diefstal bestendig opgeborgen hebben.

Maar als 9mm stevig genoeg gaat zijn, dan ben ik er eigenlijk wel uit. Dat is redelijk te betalen en het gewicht blijft mooi binnen de perken. ( mijn traktor mag max 460kg tillen)
Als ik begin te bouwen kom ik hier wel terug met resultaten. Verwacht dat niet volgende week, want deze winter ga ik het niet meer nodig hebben.

Bedankt voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.