zelfbouw bandzaag, wielen gezocht

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Voor de zelfbouw van een bandzaag, type woodmister, zoek twee 2 wielen met een diameter van 60 à 65 cm diameter en met een plat loopvlak.
Kan iemand me tips geven waar ik deze tweedehands of nieuw kan vinden?
jan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Even terzijde: je kent de site van Matthias Wandel neem ik aan. Zo niet, neem daar even kennis van. En je kent waarschijnlijk ook het draadje over de zelfbouw van een lintzaag van MichelvdD op dit forum? Hij is eind vorig jaar begonnen met de bouw van een lintzaag. Misschien heb je daar ook wat aan.

Ik ben zeer geinteresseerd in de ontwikkelingen van je plannen :)

mvg
klaas
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb wel een heel mooie donor machine voor je op het oog. Op Marktplaats. Heb ik tijdje terug ook gekocht. Daar heb ik helemaal geen spijt van.
Home ▶
Doe-het-zelf en Verbouw

Gereedschap | Zaagmachines

Advertentie 789199227

suc6 Hugo
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De mobiele lint- of bandzaag die ik wil maken moet dienen om stammen tot 0.80 m diameter in planken te zagen.
Het zaagblad ligt dus horizontaal en de zaag rijdt over rails waar de stam tussen ligt.
Op You Tube is er veel info te sprokkelen, alleen is het vinden van degelijk gelagerde wielen, met as, met een diameter tussen 60 en 65 cm, niet zo evident.
Ik zou autowielen met band kunnen gebruiken, maar dit maakt de machine zo zwaar en lomp.
Weet iemand welke firma's dergelijke wielen in hun gamma hebben?
Of is er ergens recuperatiemateriaal te vinden?
jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Kijk eens bij protempo. Ik heb daar wel eens speciale wielen besteld die 1.5 ton per wiel dragen moesten. Dit waren kleine nylon wielen maar ze hebben ook andere. Als ze niet rechtstreeks leveren dan via de ijzerhandel.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Dat is een joekel van een ding. Zie ze op YOU TUBE regelmatig als eigenbouw. Ga je een zagerij beginnen ??
Al aan een kettingzaag gedacht.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb ooit voor een zelfbouw lintzaag twee aluminium wielen (diameter 60cm) gekocht die uit een grote lintzaag kwamen. Ik heb inmiddels een skelet van een 40cm lintzaag tot leven gebracht. De wielen staan eigenlijk niets te doen (hoewel ik ooit nog eens heel graag een grote bandzaag voor het zagen van stammen zou bouwen. Ik ben alleen bang dat dat er voorlopig niet mere van gaat komen en dat ik de gezaagde stammen nergens kan opslaan/drogen.

Als je interesse hebt PM dan maar even.

@lex (prov Utrecht)

PS Het is geen 'koopje'. Het waren (hoewel gebruikt) prijzige wielen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dat is een joekel van een ding. Zie ze op YOU TUBE regelmatig als eigenbouw. Ga je een zagerij beginnen ??
Al aan een kettingzaag gedacht.
Een Alaskan sawmill heb ik reeds zelf gemaakt met een Stihl 088 en wat recuperatiemateriaal.
Nadeel ervan is dat je bij zware stammen tegen de grond moet werken (op je knieën) en dat je dossezagen een lastige karwij is.
Vandaar dat ik de 71 stammen amerikaanse eik met een lengte van 2.50m, die we vorige week geveld hebben, zelf wil gaan verzagen met een mobiele zaag.
DSCN1368.jpg
Voor het versjouwen van de stammen heb ik een hulpje gemaakt van recyclagematerialen.
De draagbare winch en de katrollen er nog bovenop en deze is klaar.
DSCN1355.jpg
Ik heb reeds wat bruikbare materialen gerecycleerd van bij de schroothandelaar en een 13 pk Honda staat ook al klaar.
Eerst da stammen ontschorsen en de koppen insmeren en ... dan beginnen we eraan.
Maar eerst moet ik de juiste wielen vinden.
jan
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wij hadden een man met eigengemaakte band zaag enkele tuja bomen tot dik plankhout laten zagen, de wielen die hij gebruikte waren V-snaar wielen 2 groeven en het zaagblad liep op de V-snaaren.
Ik vroeg hem hoe hij de V-snaaren er op had gelegd, hij zij dat hij de snaren met zeepsop had nat gemaakt en toen met een rubber hamer er op had geforceerd.
Je moet v-snaar wielen kunnen kopen bij industrieel leveranciers.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Voor regelmatig bomen zagen lijkt me dit een leuk project. Ben benieuwd naar het vervolg.

Zelf heb ik 2 maal eiken stammen laten zagen door iemand met een woodmiser hier op mijn terrein. Zo gepiept voor relatief weinig €.
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
of 2 oude wasmachines slopen zitten ook vaak platte aluminum poelies op om de trommel aan te drijven
 
Laatst bewerkt:

Sawmill

Nieuw lid
9 mei 2014
4
0
goed idee die poelies!. als je nog een manier van lagering zoekt? ik heb wielnaven (achter) van een volkswagen golf 1 (of 2) gebruikt, voor een paar tientjes bij de autosloop. dit type naven kun je met 4 bouten op een vlakke plaat bevestigen. wel met autobanden of kleine reserve wielen maakt het misschien minder lomp. moet je wel de aandrijving aan de voorkant van je wiel maken.
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Van die naven is ook een goed idee ik heb nog naven van een kadett liggen die zijn hetzelfde
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zou de naaf van de voorwiel aandrijving pakken, je kan de as voor de aandrijving gebruiken, met of zonder het universeel, het stuk van de wielophanging kan je gebruiken om het vast te zetten, dan heb je de lagering er ineens bij.
Ik heb de achter as aandrijving van lichte vrachtwagens gebruikt voor lier aandrijving, die hadden een apart stuk van de aandrijfas waar het in de achteras gaat, met twee conische rol lagers er in, misschien te zwaar voor wat jij wil hebben.
Dat spul is goede kwaliteit voor een redelijke prijs, en je kan er onderdelen van krijgen als je die ooit nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.