project kastanjeboom.

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Vorige week heb ik bij mijn schoonouders een kastanjeboom omgezaagd. De stam heb ik mee genomen voor een paar schalen. De stam had een doorsnede van plus minus 55 cm. mooie diameter voor een paar schalen. In totaal kon ik 8 schalen met een doorsnee van plus minus 48 cm er uithalen.
Deze allemaal globaal voor gedraaid zo dat het droog proces wat sneller gaat.
Wat er wel gebeurde na het draaien van het kastanje hout is dat al mijn beitels die ik gebruikt heb zwart werden en het bed van de draaibank begon na een nacht te roesten. Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt met andere soorten hout die ik nat draaide. Misschien dat iemand weet waar dit door komt....?

Hier een klein overzicht van hoe ik een schaal nat voor draai.

De stam doorgezaagd in de lengte en vorm gegeven met de motorzaag en een gat in het midden geboord voor de bevestiging op de ijzeren pin in de klauwplaat.
20140317_143806.jpg

Hier de ijzeren pin waarvoor ik het gat heb geboord. hier schuif ik het blokhout op en dan het tegen center er aan de achterkant tegen aan.
20140317_143754.jpg
20140317_145001.jpg

Nu de schaal globaal vormgeven.
20140317_145018.jpg
20140317_150220.jpg
20140317_151922.jpg

Nu met de bowl saver de binnen kant er uit halen. Hierdoor kan ik nog 2 kleinere schalen uit dit stuk hout halen.
20140317_172340.jpg
20140317_172354.jpg
20140317_175441.jpg
Nu alles een paar maand laten drogen en dan verder afdraaien.
 

Bijlagen

  • 20140317_151915.jpg
    20140317_151915.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 290
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als dat gebeurde kan ik je vertellen dat dit een tamme kastanje was.

Dat hout wordt ook gebruikt voor hekken en tuinmeubilair, omdat het zo duurzaam is.
Het is zo duurzaam omdat het kernhout vol zit met looizuur, net als eikenhout, robinia en in
veel mindere mate notenhout.

Dat looizuur reageert met ijzer, het wordt dan blauw/zwart. Daarom moet je eiken ook niet met
gewone schroeven of spijkers vastzetten in een natte omgeving of bij nat hout, dat geeft lelijke
vlekken.

Mijn tip: kijk uit waar je de schaal vastpakt, als je met je handen de kopse kanten aanraakt terwijl
ze nog nat zijn, zie je de volgende dag zwarte vingerafdrukken die best ver het hout in kunnen trekken.

Je kunt dit hout dus ook roken, schaal afdraaien, oppervlakte drogen met bv. een verfstripper, schuren
en dan onder een speciekuip zetten met een bakje sterke ammonia (ik gebruik 15% van de schilder-
winkel) en 24 uur later is het kernhout donkerbruin. Let wel op waar en hoe je met die ammonia omgaat,
de lucht is letterlijk adembenemend en dus gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Sjemig....da's een serieus stuk hout ! Da's inderdaad tamme Kastanje.... Probleem looizuur heb ik ook wel eens gehad maar dan met geschaafde eiken planken....grrr...

Tof om "mijn" draaibankje zo te zien...begin m toch wel een beetje te missen dan hoor...hahaha
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
IK ben al benieuwd naar de eindresultaten éénmaal ze droog zijn. Inderdaad looizuur is niet zo prettig wat betreft naar uw machine toe als het werkstuk.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mooi stuk tamme kastanje zeg! ben ik helaas nog niet tegen gekomen in die maat :s
je draaibank lijkt t ook aardig aan te kunnen en zon schalensteker is helemaal mooi met zulke blokken!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Verhelderend, die teksten op de draaibank.
craftstik - dit stuk is lang en dun, maar wel erg sterk.
vario - dit stuk heeft geen vaste plek.
extra - dit stuk zit er extra bij. Het is geen craftstik en ook geen vario.
:)
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Jurriaan bedankt voor je uitleg. Ik wist dat eiken looizuur bevatte maar van kastanje vist ik het niet. verder heb ik zelf met nat eiken dit probleem ook nooit gehad dus vandaar mijn verbaasdheid.
Meer foto's zullen volgen als de schalen gedroogd zijn en kunnen worden afgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.