Kozijnen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De ramen en kozijnen van mijn schuurtje zijn helemaal verrot en langzaam aan kan ik er niet meer omheen kijken. Vandaag de situatie dus maar eens opgenomen. Totale vervanging is de enigste optie. En je bent nu eenmaal houtbewerker, dus uitbesteden is niet echt aan de orde. Probleem is, dit is typisch zo'n situatie waar ik totaal geen verstand van hebt.

Even een fotootje van de situatie en een foto van een detail van de onderdorpel:

Schuur.jpg

Schuur2.jpg


Ik heb een boekje van de consumentenbond over zelf klussen waar dit thema aardig in beschreven staat, maar meer voor een woonhuis dan voor een simpel schuurtje. Ik mis wat details bij mijn schuurtje. Zo is er geen lekdorpel en zie ik ook geen loodslabben. Is dat erg? Het kozijn staat ook erg strak in het metselwerk met een randje cement aan de buitenkant om de kier te dichten. Kan dat niet beter met een of andere kit? Het raam en het glas in het raam zitten vast met stopverf, niet met glaslatjes. Erg ouderwets dus, maar is dat ook nu nog aan te raden?

Ik heb ook de maten van het kozijn en het raamhout opgenomen en vervolgens op Internet gezocht wat er zoal te koop is. Het blijkt dat mijn hout veel smaller is aan alle kanten. Bijv de onderdorpel is 55x95 en een behoorlijk andere vorm dan wat je overal ziet in 66x110. Het raamhout is bij mij 35x55, ook een flink stukje smaller 40x67.

Wat is nu slim, het raam ombouwen naar die grotere maten, of zelf de profielen maken?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bekijk het als een investerig. Maak volledige nieuwe ramen in hout met een afmeting van 80 x 58 mm. Dit zijn afmetingen die gekoppeld zijn aan de standaardafmetingen van raamfrezensets. Je kan daar zelfs gemakkelijk dubbelglas in plaatsen. Plaats langs onder tegen de houten onderregel een aluminium dorpel dat over uw bakstenen komt. Een nadeel is door zo'n afmetingen te gebruiken is dat het invalslicht wat minder is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ga naar een goede houthandel daar hebben ze kant en klaar raam en kozijnhout. Je hoeft nu alleen nog maar pen en gat verbindingen te maken. Gebruik geen stopverf maar glaslatten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ok, dus het slimste is om de nieuwe maten te gebruiken. Dan zal ik maar eens een schetsje gaan maken of dat past in een half steens muurtje. Zelf de profielen maken is wel leuk misschien maar ook wel heel veel werk voor een fietsenschuurtje.

Moet er boven het kozijn nog iets als een loodslab?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aangezien het blokramen zijn, is het aan te raden. Kopshout slorpt direct vocht op.
Misschien nog een vraagje;
Moeten deze ramen nog opendraaien of zijn het vaste?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Loodslabbe aan de bovenzijde voegt niet veel toe, kozijn zit dusdanig hoog en dicht bij de boei dat er bijna geen zakwater komt op de bovendorpel. Je kan overwegen om het kozijn 20 a 30 mm naar binnen te plaatsen, dan zouden er korte raamdorpelstenen onder kunnen. Om een doorgaande naad te voorkomen is het mogelijk om rondom een sponning aan de buitenzijde van het kozijn te schaven, zodat er een aanslag ontstaat. Op de foto zie ik een uitzetraam ? en geen tuimelraam.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja een uitzetraam. Ik had het verkeerde woord.

Dat terug zetten in de opening is eigenlijk een heel goed idee, want dat ziet er ook wat beter uit. Het is nu wel heel vlak allemaal op de gevel gezet. Daar ga ik eens op studeren.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Seek,

Wat tegenwoordig wordt gedaan is het raam aan de zijkanten en bovenkant 5mm ofzo kleiner te maken dan de opening in de muur. Zo kun je zwelband gebruiken en afkitten. Aan de onderkant dpc folie.

En persoonlijk zou ik als houtbewerker de raamprofielen zelf maken van een duurzaamheidsklasse 1 hout. Iroko of afzelia bijv.

Maak er een chique project van.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja dat terugzetten is een heel goed idee. Ik vond dat er iets niet zo mooi was maar wist het niet goed te benoemen. Ik dacht dat het kwam van de wat iele staanders en liggers. Maar dat "vlakke" speelt een grotere rol denk ik nu.

Nu het toch moet worden aangepakt zou ik het gelijk wat verfraaien: Iets forser en terugzetten. Maar deze neiging van mij heeft soms wel tot gevolg dat mijn projecten lang duren :).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja het is allemaal typische jaren 50 bouw, mocht niks kosten en mocht er niet te fraai uitzien....

Dus lekker alles een stukje terugzetten, wat forsere profielen gebruiken, fatsoenlijk stukje hout, zonder dat het al te krankzinnig duur wordt. Ik ga het trouwens wel schilderen, dus het hoeft zeker geen afzelia te worden. Eerst me maar eens bij de houthandel orienteren.

Heel erg bedankt alvast voor alle tips.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Zo maar een waarschuwing, ik las net dat er iemand Iroko adviseerde.
Dit is inderdaad een houtsoort met duurzaamheid klasse 1/2 voor het kernhout, maar spinthout heeft klasse 5, dit moet je dan ook niet gebruiken.

Verder een waarschuwing bij het verwerken.
Iroko is goed bewerkbaar, zowel machinaal als met de hand. Bij de machinale bewerking komt fijn zaagsel en schuurstof vrij, dat allergische reacties kan veroorzaken en een goede afzuiging vereist.
Deze tekst komt uit een hout info, en is niet van mij. Wel vaker gezien dat vakmensen er ziek van zijn geworden. Ik werk er zelf niet mee.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gewoon meranti pakken, zeker ook als je het gaat schilderen. Bovendien is dit bij alle houthandelaren verkrijgbaar en hoef je niet specifiek naar een fijnhouthandelaar.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dus lekker alles een stukje terugzetten, wat forsere profielen gebruiken, fatsoenlijk stukje hout, zonder dat het al te krankzinnig duur wordt. Ik ga het trouwens wel schilderen, dus het hoeft zeker geen afzelia te worden. Eerst me maar eens bij de houthandel orienteren.

Eigenlijk verwacht ik van jou niet anders dan dat je zelf de profielen gaat maken. ;)
En dat je er dan nog een klein bijzonder tintje aan geeft.

Ik kijk nu al uit naar het verslag!

Ik kan je geen tips geven, want ik heb zelf nog nooit een kozijn gemaakt. Maar iets terugvallend, en een wat grover kozijn met een mooi houten raam erin klinkt iig al mooi.
Misschien is Eiken een mooi alternatief?
Met van die borgpennen in de hoeken.

http://www.woodworkuk.co.uk/forum/download/file.php?id=83

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik kan je Sipo mahonie aanbevelen. Ik heb dat (bij Fijnhout in Amsterdam) meteen laten schaven op de netto maten die ik nodig had zodat ik alleen de sponningen en de verbindingen maar hoefde te maken. Ik vond 't lekker hout om mee te werken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Oei oei, Raymond laat daar wel een heel mooi raampje zien! Maar dan hoort daar ook een nieuw schuurtje bij...

En het is maar een schuurtje heh! Dus mahonie lijkt me wat kostbaar.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De prijs van sipo viel me best mee. Het wordt redelijk veel gebruikt voor kozijnen, dus het is gangbaar hout zeker in de maten die jij nodig hebt. Ik geloof niet dat het zóveel duurder is dan eiken. De meeste kosten zijn toch arbeidsloon voor schaven en zagen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Eiken kan je onbehandeld toepassen. Meranti is vaak van erg slechte kwaliteit, dus dat moet je goed in de grondverf zetten, vooral ook de delen die met het metselwerk in aanraking komen.

In plaats van een uitstekende onderdorpel kan je er ook bv. raamdorpelstenen onder zetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Dat je eiken wil gebruiken snap ik. Ik heb mijn voordeur ervan gemaakt. Maar waarom onbehandeld toepassen? Netjes gronden en schilderen is in mijn optiek veel mooier en duurzamer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.