houtdraaiwerk

jimmer

Nieuw lid
16 dec 2009
11
0
hallo,mijn naam is jim en ik woon in belgie mijn hobby is houtdraaien,en ander hout werk
zo kwam ik op dit forum terecht .Ik heb hier al vele interesante dingen gezien en gelezen
en na lang twijfelen heb ik nu ook enkele fotos van een paar werkjes van mij gepost.

de houtsoort is walnoot en de afmetingen zijn 30 cm doorsneden en 15 cm hoog (plusminus)



Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Welkom op het forum Jim.
Ziet er mooi uit hoor.
Kan je ook aangeven wat voor houtsoort je gebruikt hebt.
En wat zijn de afmetingen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jim.
Mooie schalen of schaaltjes.
De houtsoort lijkt wel het midden te houden tussen iep en walnoot, dat wil zeggen beide met
kern en spint. Moeilijk te zien op de foto.
Welke afmetingen hebben de schaaltjes?
Keurig afgewerkt trouwens - ook de binnenkant zo te zien.
Veel plezier op deze site en succes met je draaiwerk. Laat nog eens wat zien: wat draai je zoal?
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Woodworker.

In foto 4 en 5 zie ik ook "sporen" van olijfessen: essen met een zeer donkere kern.
Ik heb ooit hieruit een schaal gedraaid, die waarschijnlijk in de familie ten onder is gegaan.
Ik heb hem in ieder geval niet meer in stock.
Op de foto's zit echter een witte waas, waardoor herkenning moeilijk wordt.
Misschien dat de maker een soortgelijk onbewerkt stuk hout kan laten zien.
vr.gr. uit besneeuwd Friesland.
Lemmer 20 cm sneeuw.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Jan,

Olijf essen ken ik niet. waar ik me op oriënteer zijn die warrige, onregelmatige jaarringen van het kernhout. Dat doet me aan iepen denken. Daarentegen in combinatie met het spinthout doet het me weer aan walnoot denken, vooral ook omdat de oorspronkelijke stukken hout in de lengterichting uit het hout gespleten zijn. Ik heb dat ook eens gedaan met walnoten dat nog net niet droog genoeg was. Toen kreeg ik van die typische scheuren die richting het hart wijzen, zo ook duidelijk te zien op de foto's(als het scheuren zijn)

Hopelijk brengt Jim gauw duidelijkheid ;)
 

jimmer

Nieuw lid
16 dec 2009
11
0
hallo allereest sorry voor de late reactie

i.v.m. de schalen de houtsoort is walnoot
en de afm zijn +- 30 cm doorsnede en 15 cm hoog

alvast bedankt voor de fijne reacties
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.