Verhoging bed

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hallo allemaal,

Binnenkort komt er een nieuw bed op mijn kamertje:), een best mooi bed waar mijn ouders vanaf willen.
Alles mooi en aardig, maar de conversie van 1 naar 2 persoons neemt meer plaats in dan me lief is, dus ik heb besloten de hoogte in te gaan.
Op deze manier hoop ik nog vanalles onder het bed kwijt te kunnen (+- 100cm voordat het matras begint lijkt me een goede maat).
Nu ben ik opzoek naar iets eenvoudigs en minimalistisch.

Het lijkt op onderstaand bed, (alleen zweeft de mijne niet vanzelf:p), maar heeft 4 rechte pootjes met stelvoeten. Op 20cm van het hoofdeind en 43cm van het voeteinde.

Nu wil ik een rechthoekig frame maken uit balken (kopmaat 52*150mm), waar de pootjes van het bed op rusten.
En vervolgens op niveau/in lijn van de pootjes, het frame een meter ophogen met een zo'n zelfde balk.
Deze verbinding wil ik met een eenvoudige maar flinke pen/gatverbinding uitvoeren, eventueel gewigd.

Nu komt echter het lastige, het bed zelf is 30cm hoog, met een meter eronder kom je dan wel erg hoog uit. Ook ziet dat niet mooi uit lijkt me.
Ik wil daarom het bed met de pootjes in het frame laten zakken zodat het matras ook op hoogte van het frame begint.
Dat betekend een gat van bijna 30cm door deze pengat verbinding boren, om het geheel te laten zakken.

Meestal maak ik werkstukken die ik met 2 handen kan vasthouden, ik ben nu dus een beetje uit mijn huisje:eek:


Ik heb ik 2 vragen:

Is deze constructie stevig genoeg? Of wordt dit wiebelen, en vooral niet bewegen in bed, ondanks de grote kopmaat van de balk?
Het bed komt overigens wel in een hoek te staan.

Het uitboren van de poten in de verhoging, is dat wel een slim plan? Of is het beter, de poten van het frame niet in lijn met de poten van het bed te maken, om de pen intact te laten?


Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt! :cool:
902FE361EBCD4F02AAD8444F3B110343_big.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] pootjes er [..] afhalen en het volledige metalen frame ondersteunen op het frame dat je gaat maken . [..]niks in de weg van bewegende delen [..

Die pootjes er af halen lijkt me inderdaad een goed idee.

Thanks blackarmor en SunRayes! Wat zijn jullie slim zeg ;)
Ik snapte al niet waarom ik allerlei foto's tegenkwam van dat bed zonder poten, waarom zou je die weg "shoppen" in de foto?
Alsof het een vliegend tapijt is. :rolleyes:

Ik heb vandaag het bed eens beter bekeken en inderdaad de poten blijken inderdaad een optie te zijn, om het direct op de vloer te plaatsen.
De poten zitten aan een onderstel gelast dat je als geheel kan verwijderen. Het vliegend tapijt wat je dan overhoud is direct klaar voor montage in een bedframe. :cool:


Wat vinden jullie van de constructie van het frame zelf? Is dat niet te wiebelig op 100cm?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Raymond, dat is een mooi bed geworden.

Lijmen van de pennen zal idd het beste zijn maar maakt het uitelkaar halen een stuk lastiger.
Ik was aan het denken er 2 wiggen in te slaan of met een toogpen of 2, het via binnenkant te borgen.
Beste is beide denk ik. Naast dat ik het mooi vind, is dat ook de reden voor de overbemeten balken.

Ik heb er een sketchup plaatje van gemaakt dat kijkt wat makkelijker:

De poten wil ik in in een open pengat verbinding aan het rechthoekig frame vast maken, en deze van boven wiggen.
De hoeken van het frame wil ik in een verstekte pengat uitvoeren (bestaat dat woord?). Eigenlijk een blinde pen en gat en aan de onder en bovenkant in verstek uitgevoerd, en wel lijmen.


bed.jpg

Er zitten wel nog wat foutjes in, zo hoort het rechthoekig frame overal even dik te zijn (19cm atm), ook zijn een aantal poten niet dicht aan de achterkant:rolleyes:
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
reuzepennen

Zo even een vervolg op mijn bedden topic, binnenkort beginnen met gaten hakken.

De poot wil ik middels een doorgaande pen/gat verbinding maken. Uitgaande van een balk van 200*50mm (zie plaatje boven, alles zal in 20*5cm uitgevoerd worden)

Ik ga uit van 1/3 van de balk dikte, 16mm. Enkel de menagering van de pen (de breedte) kom ik niet helemaal over uit.
Voor zover de looks gaan, zou ik een zo groot mogelijke streep kopshout willen in de zijplank.
Dus een kleine borst, maar zo'n menagering helpt wel tegen wiebelen natuurlijk. Het wordt niet gelijmd overigens.

Wat zijn hier de regelen der kunst?


Ff een plaatje voor de duidelijkheid.

pengatgewigd.jpg

boven naar beneden: 2 wiggen, zijplank, poot met pen.
(dit is een detail, de werkelijke poot wordt 1m lang!)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.