hulp nodig stoel

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik ben bezig met een stoel maken als opdracht voor school alleen de verbinding kom ik niet helemaal uit.

Schermafbeelding 2014-03-21 om 12.03.30.jpg
dit is even een kleine autocad tekening.

ik dacht zelf om aan de voorkant om de "poot" aan de zitting vast te maken om daar domino's in te doen en ook bij de leuning om deze aan de zitting vast te zetten. ik dacht dat dit wel sterk genoeg zou zijn alleen me docenten zeggen dat dit te zwak is. ik dacht zelf aan domino's omdat we 5 weken hebben om het te maken en dan per week 3 uur. dat is niet heel veel dus leek mij dat de beste oplossing.

in overleg met hun had ik al het idee om een tandverbinding aan de voorkant te doen en aan de achterkant een tandverbinding die niet helemaal door de achterplaat komt.

heeft iemand misschien nog een idee om deze verbinding sterker te maken? of zouden domino's toch sterk genoeg zijn?

het meubel zal gemaakt worden van teak. van ongeveer 35mm dik

ik hoop wat tips te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In deze PDF wordt het maken van een moderne zigzagstoel "naar het idee van Gerrit Rietveld" beschreven, met domino's. Op het eerste gezicht krijgen die verbindingen meer te verduren dan die in jouw stoel. Ik denk dat het met voldoende domino's echt wel sterk genoeg zal zijn. Kijk maar eens naar het plaatje onderaan de laatste pagina...

Succes, Karel
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor de pdf. net aan me leraar laten zien maar die is niet te overtuigen. die leraar is nog al als hij iets vind dan is dat zo. hij zegt dat het niet sterk genoeg is.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja, in de wetenschap telt maar 1 ding: bewijs. Als de leraar 'denkt' dat het niet kan, laat het hem dan maar bewijzen. Een andere optie is dat jij bewijst dat het wel kan. Maak een proefstuk met een dominoverbinding zoals aangegeven. Twee balkjes onder de opgegeven hoek is genoeg. Dan nog een belastingsproef doen. Op wat voor school zit je? Hebben ze ook een metaalafdeling, of afd autotechniek? Alle kans dat er dan een hydraulische pers is om je verbinding te testen.

Vergeet niet dat het ook een doelstelling van de leraar is om je uit te dagen. Best kans dat hij zijn behoudende houding speelt om jou uit te dagen voor je eigen ideeen op te komen. Goede oplossingen komen niet voort uit mensen die denken 'kan niet', maar uit mensen die denken 'dat zullen we nog weleens zien'.
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
denk dat hij wel een puntje heeft, in de pdf wordt een domino door het frame gefreest, en daarna versterkt met 2 metalen pennetjes haaks op de domino.
echter is jouw ontwerp wat krachten betrefd een stuk beter.
Ik zou een proef verbinding maken in een plank van 10cm breed, ( eigenlijk gewoon een stoel van 10 cm breed in geodkoop hout. )
die kun je misschien in een uurtje of 2 wel maken.
Ondertussen kun je ook de panelen maken voor de echte stoel met wat overlengte.
Als de verbinding dan voldoet gewoon toepassen.

groet John
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een vingerlas aan de voorkant is eigenlijk best wel mooi. En ik zou de tanden die door de leuning heen moeten dan juist ook zichtbaar maken c.q. helemaal door laten steken. Houtverbindingen mogen ook gezien worden! Ik zou niet moeilijker maken dan dat want het maakt een ontwerp gewoon evenwichtig. Je kan wel aan de voorzijde zwaluwstaarten maken maar dat past niet mooi bij de verbinding met de leuning.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik ben er niet zo van overtuigd dat in dit ontwerp de verbindingen minder te verduren krijgen dan bij de zigzag stoel.
als je deze stoel wat verschuift terwijl je er op zit komen er flinke krachten op de verbinding te staan.
zeker als het ding op tapijt staat.

bovendien zijn de lijmvlakken veel korter dan bij de zigzag.
waardoor de spanning in het lijmvlak sneller oploopt
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Daar heb je misschien wel een puntje, ik weet ook niet of dit het totale ontwerp is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Al kun je natuurlijk niet blijven zitten tijden het verschuiven van de stoel waardoor de krachten afnemen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor alle reacties. ik denk dat ik toch maar voor de tandverbinding ga. deze is denk ik sterker dan een domino verbinding en dit ziet er wel mooi uit als deze goed strak past.

vandaag ga ik verder met tekeningen maken in autocad en het definitieve ontwerp tekenen.
ik houd jullie op de hoogte.

vanwege stage maken we het ontwerp pas volgend school jaar. als ik de defanitive ontwerpen heb zal ik deze ook even online gooien.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
zou zeker mooi zijn als dat zou lukken haha. helaas heb ik maar 5 weken om hem te maken en elke week alleen de vrijdag dus dat gaat hem niet worden haha.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.