Makita 2012NB vandiktebank slordigheden

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag is het makita vandiktebankje bezorgd en enthousiast uitgepakt en buiten op de workmate gezet. Om het snoer vrij te maken moest de hoofdtreem omlaag, dus draaien aan de slinger en snoer vrij en kon ook bij het gereedschap doosje. Toen naar de voorkant en zak ik dat de liniaal was beschadigd. Verbazing en bij inspectie zag ik dat het rode indicatieplaatje tegen tegen de schaalverdeling schuurde. Nog groter en ook van @$&^##%@ aan me fiets. Het linker beschermpaneel was niet goed gemonteerd.

Mabeschadiging.jpg Mabeschermkap.jpg

Beschermkap goed gemonteerd en nog schuurde de indicatie tegen de schaalverdeling. Opgelost door er een zacht metaal ringetje tussen te plaatsen.

MAindicator.jpg
Inmiddels de pest er in over deze flut manier van afwerking en het vertrouwen in Makita behoorlijk gezakt. Wat nou chinees spul afkraken:mad:

Ja hoor het hulpblad voor zat er ook scheef in. Een verloop van 1.2mm. links naar rechts. Dus die zooi ook maar los geschroefd en duidelijk het gat rechts spoorde niet. Sleutelvijl en naar boven geruimd zodat de zaak nu wel recht lag.
Mahulpbladscheef.jpg

Magatgroter.jpg zo moeilijk kan het toch niet zijn om een iets op de juiste hoogte te monteren.

Uit het lood geslagen en kijken of er nog meer scheef zat. Noppes nada te lezen in de gebruiksaanwijzing over toleranties. Alleen hoe je het hulpblad d.m.v. een liniaal en ansichtkaart in kon stellen. Moet toch niet gekker worden maar gelukkig had ik van vrouwlief nog een leuke kaart.:rolleyes: De rest nog niet kunnen ontdekken.


Hoogte verschil hoofdtreem bodemplaat.

Mahoogtevers1-1.jpg Mahoogteversch1_L.jpg

hoogteverschil beitel bodemplaat

MAhoogtebeitelR.jpgMAhoogtebeitelL.jpg

Nu werd ik van de laatste verschillen zo out te box niet verdrietig en kan er op dit moment mee leven. Eigenlijk accepteren want weet niet hoe je de laatste tiende mm kan nastellen.

Kon het niet laten om er een balkje en plank doorheen te jagen als test want wil verder met mijn project.

Machine is via internet gekocht en had geen zin om de hele boel direct retour te doen maar echt blij ben ik niet met de nieuwe aanwinst. Vind het gewoon niet kunnen dat dit voor deze prijs verkocht wordt en dan zo'n assemblage. Stond nog een Makita lintzaag op het verlanglijstje maar denk niet dat ik ooit nog wat koop van dit merk. Als ik dan mijn oude blauwe makita accuschroeftol met dat lange handvat - die me al meer dan twintig jaar trouw is- denk ik wat is dit dan prutswerk.

Misschien stuur ik toch nog deze foto's naar Makita NL, zodat ze zich kunnen schamen om zo hun rommel af te leveren.
 
Laatst bewerkt:

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Dat laatste zou ik zeker doen. Ze moeten op z'n minst weten dat je ontevreden bent over de geleverde kwaliteit (en terecht).
Ik heb zelf tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Makita. Ik heb de nodige machines van dit merk en ik zou er zo weer kopen. Maar dit wat jij laat zien is zeker geen reclame voor ze.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Machine is via internet gekocht .
via Makita zelf of een andere webwinkel, die schuiven soms zonder te controleren een terug gestuurde machine door.
of heeft de vervoerder hem laten stuiteren?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
via Makita zelf of een andere webwinkel, die schuiven soms zonder te controleren een terug gestuurde machine door.
of heeft de vervoerder hem laten stuiteren?

Via een gerenommeerde gereedschap winkel die ook via het web verkoopt. Nog even in de doos gekeken maar zie ook geen garantiebewijs of doen ze die er tegenwoordig niet meer bij? Hoe zit het met het verschil in hoogte, het zijn maar 10e maar krijg je een vandiktebank in deze prijsklasse op 0 verloop?

Inmiddels een mail naar Makita nl. Ben eerlijk gezegd zwaar teleurgesteld in dit product.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Nog even in de doos gekeken maar zie ook geen garantiebewijs of doen ze die er tegenwoordig niet meer bij? H
Inmiddels een mail naar Makita nl. Ben eerlijk gezegd zwaar teleurgesteld in dit product.
alle kans dat het een terug gestuurde is, zou eerst contact opnemen met de verkoper, als dat niet goed gaat met makita.nl
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
alle kans dat het een terug gestuurde is, zou eerst contact opnemen met de verkoper, als dat niet goed gaat met makita.nl
Volgens mij is die doos nog nooit eerder geopend. Is de originele doos en van 1 laag plakband voorzien nergens dubbele stickers enzo.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zou zobiezo het hele verhaal naar de verkoper EN makita sturen, dan moet er toch geheid een goed antwoord komen. Want zo een nieuwe machine afleveren hoort toch niet!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat een pech, maar ik denk dat je nu misschien problemen met terug sturen kan verwachten door de modificaties die je hebt gedaan.
Maar zal zeker de klachten aankaarten en proberen een andere machine te krijgen.
Voor het geld en het merk erachter mag je toch zeker een goede machine verwachten.
Succes mvg.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat is balen! Neem je een weloverwogen beslissing om een gerenommeerd merk te kopen en dan krijg je dit. Ik meen me te herinneren dat elders op dit forum een draadje bestaat over de aanschaf van een Makita tafelzaag, waarvan de koper ook klaagde over onnauwkeurigheden. Het commentaar van Makita was dat als je nauwkeurigheid verlangde, je dan maar een duurder model had moeten kopen. Vreemd, voor een dergelijk high end merk.....

Klagen bij zowel verkoper als leverancier, zoals al opgemerkt, en eventueel geld terug verlangen. Bij aanschaf via een webwinkel is dat meestal wel een mogelijkheid.

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inmiddels contact met de verkoper gehad en die pakte het serieus op. Vroeg om de foto's en adviseerde de machine bij Makita te registreren. Kom er net achter dat ook de rechter beschermkap ook een verloop heeft van 1.2mm en kan deze er niet recht monteren. Zet ik de machine op een vlakke plaat dan staat wij wankel, dus de bodem is ook niet vlak. Krijg zo langzaam aan het vermoeden dat de hele machine scheef is gemonteerd en dat de bodemplaat waarop alles is vastgezet niet zuiver is.

Misschien is het fout geweest om er een ringetje tussen te plaatsen en het gaatje in de hulpplaat wat te ruimen. Dat plaatje van geperst staal wil ik dan nog voor mijn rekening nemen. Kan echter geen reden zijn om deze scheve machine niet te vervangen. Iedere machine loop je even na en als door miniscule ingrepen alles oke dan zijn er geen problemen.

Inmiddels is de boosheid weg en ga de machine registreren en wacht wel hoe e.e.a. wordt afgewikkeld.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
waarom bij makita registreren, ze moeten hem gewoon terug nemen.
dit is afschuiven op de fabrikant.
een zin uit onderstaande link :Let op U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft.:

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dit is iets dat de verkoper op moet lossen, die heeft jou dit apparaat opgestuurd, en het is ook aan hen om dat goed te regelen. Je kunt uiteraard zelf ook contact opnemen met makita, die zal je vanzelfsprekend wel willen gaan helpen, vooral als je er zulke duidelijke foto's van maakt.
ben benieuwd naar het vervolg....
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan me je boosheid en teleurstelling voorstellen (ik zou zijn geexplodeerd). Voor een goede afwikkeling is het nu even van belang dat de verkoper gelegenheid krijgt het op te lossen. Registreren kan geen kwaad natuurlijk maar je hebt nu even alleen met de verkoper te maken. Ik kan me zelfs voorstellen dat het beter is je alleen daarop te richten. De verkoper moet niet een beetje op de fabrikant gaan zitten wachten. Maar ja, ik ben ook maar een stuurman aan wal.

Vervelend maar formeel zakelijk is het dat nog niet.

mvg
Klaas
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De verkoper heeft het goed opgepakt en mijn mail en foto's met een begeleidend schrijven naar Makita doorgestuurd. Ga nu in de wachtkamer. Nu het minder waait en mooi weer is lekker buiten mijn stapel fijn bezaagd douglas op dikte brengen want zolang er niets geregeld is gewoon door met mijn project.

Wordt vervolgt.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik m'n Makita planer ontving heb ik alles eerst gecontoleerd op transportschade want UPS heeft bepaaldelijk geen goede naam op dit gebied. Ook omdat de sneeuw nog kniehoog lag is een ongelukje snel gebeurd. Maar alles zag er netjes en strak uit. Net als bij 2e hands auto's kijk ik altijd naar de naden tussen de diverse componenten. Ook hier zag ik geen vreemde zaken. Na een snelle doorlezing van het manual heb ik m'n eerste stukjes geschaafd. Een latje links en een latje rechts. Met de schuifmaat kon ik geen verschil ontdekken. Ook de in- en uitvoertafels lagen mooi in hetzelfde vlak. Op het vervangen van de inch-schaal op de hoogteslinger na door een metrisch exemplaar heb ik geen andere behoeften tot aanpassing.

Onder de beschermkappen aan de zijkant zitten twee diagonale strippen. Misschien kan je hiermee de voet vlak krijgen door ze los te nemen en misschien wat uit te richten.

Succes met je verdere acties. Als de machine eenmaal "normaal" is zal je er veel plezier aan beleven.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gaat toch niet helemaal naar mijn zin en nu blijkt dat er verschil (als is het niet veel) tussen links en rechts zit qua afname zie ik het voorstel wat is gedaan om wat onderdelen toe te zenden niet zitten.

Aanstaande zaterdag ga ik de machine terugbrengen en wil of mijn geld terug of een nieuwe machine die wel doet wat hij moet doen.

Het andere voorstel dat Makita de machine gaat repareren heb ik moeite mee en zie ik niet zitten. Gaatje ruimer maken om beschermkap recht te monteren kan ik zelf ook evenals de voet vlakken. De problemen zitten verspreid over de hele machine.

Een goede les voor de volgende aankoop en bij een afwijking gaat de handel retour.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Inderdaad, bij een mankement gewoon omruilen of terugsturen anders wordt het een langdurig drama
(spreek helaas uit ervaring ...:mad:)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Deze machine meteen retour doen, en om laten ruilen tegen een goed exemplaar.
ding is vermoedelijk ergens gevallen en helemaal krom, repareren van een nieuwe machine die zo geleverd word is niet zinvol.
het blijft altijd een kneusje.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De machine gaat terug naar Makita en ze erkennen dat er iets fout is gegaan met de assemblage, daar heb ik mail van. De gegoten bodemplaat wordt vervangen en het beschadigde paneel. Als alles voor 100% werkt en er geen verschil is in afname links/rechts en alles wordt vakkundig gedaan dan kan ik me er in vinden. Krijg ik een machine terug die wederom niet deugd of afwijkingen laat zien links rechts dan stop ik ermee en ga een procedure starten om m'n geld terug te vorderen. Overigens weet ik niet wat meer kosten met zich mee brengt, direct een nieuwe machine of dit heen en weer gedoe. Nu moet ik morgen naar Rotterdam om de machine af te leveren, dan gaat de machine richting Eindhoven en dan weer richting Gouda.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.