Keuze tuinhuis

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste Collega's,

Deze zomer wensen we een degelijk tuinhuis te plaatsen zodat de garage eindelijk vrij komt om verder in te richten als werkplaats.

We hebben wat onderzoek gedaan bij verschillende aanbieders maar geraken er niet echt uit. Graag evenjullie advies / hulp.

De voorkeur gaat uit naar een klassiek "cottage" tuinhuis van ongeveer 4 x 4 meter, voorzien van zadeldak en kleine voorluifel. (zie bijlage)

1) Constructie:
Sommige aanbieders zijn voertuigd van het blokhut principe waarbij de planken met tand en groef in elkaar worden gezet. Andere beweren dat bij grote lengte de planken beginnen trekken en je beter bent met de opbouw van de wanden dmv raster die peplankt zijn. Bij het tand/groef systeem heb je uiteraard een grotere plankdikte dan bij het rastersysteem.

2) Houtsoort:
Ceder heeft prachtige eigenschappen maar dan gaat de prjis van het tuinhuis ongeveer x2. Tevens hebben we de intentie om het in een kleurtje te verven waardoor het nog weinig zin heeft om voor ceder te kiezen. zijn er andere houtsoorten die in aanmerking komen. Men spreekt overal van vuren hout. Maar voor zover ik weet is vuren een vrij algemene naam.


2) Fundering:
Betonnetje gieten of op betonnen paaltjes?

3) Behandeling:
Het is de bedoeling het tuinhuis na opbouw in een mooi kleurtje te zetten. Is het dan noodzakelijk te kiezen voor reeds geïmpregneerd hout?
Raden jullie bepaalde verven aan voor de behandeling van het tuinhuis

4) prijs:
De prijzen schommelen tussen 4500 en 6500 euro. Lijkt jullie dit een aanvaardbare prijs of eerder geldklopperij waardoor ik beter zou kiezen voor een "vergelijkbaar" model van de plaatselijke hubo / gamma aan een fractie van de helft van de prijs?

We wonen in de regio Antwerpen en twijfelen momenteel tussen volgende aanbieders:

http://www.tack.be/nl/list-asp-Lid-23-pnav-|2|13|44|/Lodge-V.htm

http://dinowood.be/catalogus_detail...99&LGUID=8a42cdd6-ee1a-4b3a-81ff-559bdcdf3b50


Alvast bedankt voor het advies,

Eli
 

Bijlagen

  • tuinhuis.jpg
    tuinhuis.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 495

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gewoon hout halen en aan de hand van een goed bouwplan zelf bouwen. Scheelt je aanzienlijk in de kosten, reken het maar eens uit. Het is nog veel leuker ook en je kan zelf de kwaliteit van het gebruikte materiaal bepalen! Als je het schilderd is grenen of vuren prima en betaalbaar.

Frame bouwen op betonpaaltjes, beslaan met rabatdelen, voor een handige timmerman is dat heel goed te doen. Als je het niet aandurft om zelf een plan te tekenen dan zijn die op het net te koop en/of te krijg. Ramen en deuren weghalen bij de houtsloop, kost een fractie van nieuw en daar kan je het zelf niet voor maken. Je zou geïmpregneerd hout kunnen nemen, maar kan ook kiezen om het zelf te behandelen met een milieuvriendelijker alternatief. Zelf ben ik een fan van Impraline (Hermadix). Als je de delen vóór gebruik een badje geeft blijven ze lang goed. Vervolgens met een goede beits afschilderen. Delen die met grond of beton in aanraking komen goed afschermen en als je gaat isoleren zorgen voor een goede dampdichte laag, daar is op dit forum al het eea over geschreven. Dak beleggen met underlayment, daar overheen singeltjes of van die platen met (dakpan) profiel.

Ik wordt er weer helemaal enthousiast van, merk ik, heb al een aardig aantal houten schuurtjes gezet in mijn leven maar blijf het erg leuk vinden.

Succes!!

Groet, Rob.

PS: dubbele deuren plaatsen!! Heb ik in mijn huidige werkplaatsje niet gedaan, al jaren spijt van!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Volgens mij moet je er niet aan beginnen als je vraagt om een technische tekening..... als je dit tot een goed einde kunt brengen maak je die tekening ook zelf...

maar goed.... dat is slechts mijn niet onderbouwde mening ;-)
 

kenny018

Nieuw lid
24 apr 2014
4
0
Het zou toch een goede start zijn. Ik kan goed werken met sketchup, alleen had ik graag toch eens van een bestaand plan ideeen gebruikt
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik snap wel wat Scheppie bedoeld, zo zit ik er zelf ook in. Als ik het niet kan verzinnen ga ik het ook niet bouwen, zeg maar. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar en ik kan me voorstellen dat het beschikken over een goede tekening een stukje veiligheid geeft die veel mensen nodig hebben om aan een dergelijk project te beginnen.

Er zijn op het net tekeningen te koop die je eenvoudig zelf aan kan passen. Koop die (paar euro is natuurlijk helemaal niks op het budget voor een tuinhuis), zorg er voor dat je hem helemaal begrijpt (qua bouwwijze en materialen) en pas hem aan voor zover nodig. Durf wel voorbij je tekening te kijken, in die zin dat als je erg veel aan moet of wil passen je beter een heel nieuw plan kan maken en tekenen.

Er wordt op die tekeningen overigens vaak niet of nauwelijks over de fundamenten gesproken, steek daar je licht goed over op! Een slecht fundament betekend een slecht bouwwerk!

Mocht je vragen hebben, stel ze dan hier. Er is hier erg veel kennis aanwezig, ook over dit onderwerp.

Succes!!

Groet, Rob.
 

kenny018

Nieuw lid
24 apr 2014
4
0
Bedankt,

Het is niet echt van verzinnen, er zijn talloze mooie modellen in cottage stijl die al reeds bestaan. Zie eerste post.
of bv:

Het paneelbouw principe versta ik, enkel waar ik het moeilijk mee heb is de dakcontructie en oversteek die moet aansluiten.
Ik zou werken met Ceder hout en palen in eik, oude leipannen of cerder leien.

IMG2010_COTTAGE_01.jpg

Ik heb het web al rondgesurft, maar waar kan je tekeningen kopen?
Hulp is altijd welkom
 

kenny018

Nieuw lid
24 apr 2014
4
0
Bedankt,
maar ik vind niet wat ik zoek, ver van..

Iemand die bovenstaand tuinhuisje een tekening van wilt maken?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je een breed tuinhuis hebt is een diepe luifel wel lekker om onder te zitten zomers Lekker in de rug beschut en een dak boven je hoofd die de warmte vast houdt van bijvoorbeeld een vuurkorfje. Heb zelf zo'n tuinhuis gehad en dat was 's avonds heerlijk genieten.

Wel een tip qua duurzaamheid. Geen shingles toepassen gewoon dampopen folie en dan pannen erop leggen, dat scheelt veel vocht ellende. Bijvoorkeur een fundering van beton op stabiele ondergrond (desnoods op palen die betonplaat). Nog mooier zopu zijn als je de onderste halve meter in steen kan opmetselen, dat is wederom ook beter voor de levensduur.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Een tekening van een ander kan jezelf altijd inspiratie geven om er zelf wat anders van te maken.
het is een kwestie van smaak maar zelf heb ik een flinke schuur gebouwd van eiken gebinten, muurtje van 50cm, daarop een profiel en frame van vuren. vervolgens het afgetimmerd met eiken planken. Zo van de zagerij zijn ze bij ons niet duur, in mijn geval heb ik hout van eigen bomen gebruikt dus helemaal goedkoop, even iemand met een mobiele zaag, boompje erin, planken eruit.
Het is ongeschilderd, vergrijsd mooi en geen omkijken naar, ik ga het niet meemaken dat het omvalt, mijn kleinkinderen denk ik ook niet.
Maar ja, zo'n optrekje past wellicht beter in het buitengebied dan in stad of dorp.

Welke kant dan ook op: zou het zeker zelf bouwen, voor de fun en de kosten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.