gedraaide schaal op voet

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Ik ben bezig met een schaaltje te draaien op voet in catalpamet een deksel op .
Het is nog niet helemaal af, er moet nog een deksel op.
Ik wil mij ervaring eens delen om via het kopshout tot een een afgewerkt schaalje te komen.
Catalpa kan je heel goed draaien, maar de sterke geur moet je erbij nemen. Mits een heel goed snijdend gereedschap bewerkt het kopsdraaien heel goed.
De kernstengel (het hart) die aanwezig is zeer zacht waardoor je niet verder kan dan het opstoppen met iets dergelijks. Vergelijkbaar met watte.
Spijtig dat er 2 inwendige barstjes aanwezig waren, maar dit heb je niet in de hand bij een natuurlijk product.
De afwerking is met SCELLAWAX en geschuurd tot 400. Eénmaal de afwerkingslaag erop, voelt het heel zacht aan.
Het deksel die erop moet komen, zal ik nemen uit een ander houtsoort. Wat, weet ik nog niet. Binnenkort zal ik het eindresultaat erop plaatsen.
Hieronder vind je de startblok en het voorlopige resultaat.
P3180905.jpgP3180904.jpgP3180903.jpgP3180902.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De barstjes zijn heel miniem. Deze blok lag al een 4-tal jaar in de serre waar het zeer warm kan zijn. Hij is zeker droog en het zal niet verder zetten.
Voorlopig nog geen tijd gehad om het deksel, maar het zal volgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
René,
Ik dank dat het van te vlug te drogen is geweest. Ik kon ze totaal niet zien tijdens het draaien. Deze kwamen te voorschijn tijdens het draaien.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mijn schaaltje op een voet is eindelijk tot zijn geheel gekomen.
Ik heb er een deksel voor gedraaid in wilde kastanje met een handgreepje op in eikenhout.
Hier het resultaat.
Ik heb ondervonden dat wilde kastanje niet zo spectaculair draait.
De vezels hadden de neiging om eruit getrokken te worden niet tegenstaande dat mijn beitels goed snijden.
Hier heb ik toch veel moeten aan schuren om tot een goed resultaat te komen.
P4040949.jpgP4040951.jpgP4040953.jpgP4040952.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.