Hbm 200

John2stage

Nieuw lid
4 jan 2014
1
0
Iemand ervaring met een HBM vlak/vandiktebank. Ben van plan er een aan te schaffen maar weet er nog te weinig van.
Is deze misschien te vergelijken met een ander merk?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik heb een HBM 200. Op zich een mooie machine, zeker voor het geld. Vergt even wat controle van de haaksheid bij eerste gebruik. Verder goed en snel schaafresultaat. Enige grote probleem is de aandrijfrol voor het vandikte gedeelte, voor een of andere obscure reden werkt dit echt niet goed, blokkeert hapert enzovoort ... Ik moet het eens goed nazien maar eerst werkplaats afmaken.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb de HBM 200 al 4 jaar en maak er hele eiken en beuken meubelstukken mee.
Ben er zeer tevreden over ,inderdaad de haakse afstelling moet gecontroleerd worden en je moet niet te veel hout in een keer weg willen schaven.
Wat ook amateuristisch is de afstelling van de schaafdikte maar dat is even wennen en regelmatig de dikte van het hout meten.
Wat ook belangrijk is dat de tafels goed glad zijn anders stokt het hout tijdens het op dikte brengen.
Er zullen altijd forum leden zeggen het is chinees dus slecht kan zijn maar je heb wel waar voor je geld.

Simon
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb een HBM 200. Op zich een mooie machine, zeker voor het geld. Vergt even wat controle van de haaksheid bij eerste gebruik. Verder goed en snel schaafresultaat. Enige grote probleem is de aandrijfrol voor het vandikte gedeelte, voor een of andere obscure reden werkt dit echt niet goed, blokkeert hapert enzovoort ... Ik moet het eens goed nazien maar eerst werkplaats afmaken.
Bramdebelg.
Dit probleem ken ik maar dan moet je de tafel met polijspasta gladmaken helpt een stuk.
Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.