Kromtrekken masief grenen kastdeurtjes

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnend houtbewerker en volg dit forum regelmatig. Onlangs heb ik een kast gemaakt voor mijn vrouw van massief grenen panelen welke er best wel geslaagd uitzag maaaaarrrr, nu zijn de deurtjes (90 hoog en 45 breed) aan het kromtrekken :evil: . Ze staan aan de binnenzijde al 1 cm van de kast af. Wat heb ik verkeerd gedaan? Wat ik kan bedenken is dat ik aan de binnenzijde van de deurtjes een dwarslat boven en onder vast lijm/schroef maar dat vindt ik niet fraai. Oplossingen zijn zeer welkom.

Marc.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe zijn de deurtjes gemaakt, is het uit 1 plaat?

Dan heb je namelijk grote kans op kromtrekken ja. Beste manier om het kromtrekken van platen (deuren/tafels/etc.) tegen te gaan is door stroken hout met de nerf richting tegen elkaar in tegen elkaar te lijmen.
 

tuoh

Oud hout
Er is jammer genoeg geen deftige oplossing voor je probleem, uit je beschrijving begrijp ik dat de deuren bestaan uit één massief paneel zonder stijl en regelwerk, het is heel belangrijk dat bij een dergelijke constructie de houtvochtigheid, en de zaagwijze van het hout correct zijn.

Voor binnen max. 11% vochtigheid, en het hout dient kwartiers gezaagd te worden, ook enkel hout gebruiken met een mooie rechte draad.

Wanneer de panelen samengelijmd worden uit meerdere stroken welke dosse gezaagd zijn dan deze stroken om en om verlijmen, dwz. dat op de kop gezien de jaarringen van de stroken afwisselend naar buiten en naar binnen moeten lopen. Daar hout steeds van het hart weg trekt bij het drogen krijg je bij deze manier van verlijmen een lichtjes golvend paneel dat min of meer vlak blijft, de stroken werken tegen elkaar op.

Maar om het nog wat complexer te maken, het is soms al genoeg dat er een verschil is tussen het vochtigheidsgehalte van de lucht in de kast en er buiten om een kromme deur over te houden.

Hout is een mooi maar complex materiaal om te verwerken, en garantie is er nooit.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het werkzame deel van m'n leven in de metaal doorgebracht en doe houtbewerken als een hobby. Ik heb in de tussentijd wel geleerd dat de methoden van generaties houtbewerkers van eeuwen terug nog steeds geldig zijn.
De beste resultaten krijg je door te doen wat zij al jaren doen. Verdiep je in de gebruikelijke constructies, maak binnen het concept eventueel wat aanpassingen. Dan kom je voor kastdeuren al gauw op paneeldeuren uit. Wil je niet overgeleverd zijn aan de nukken van natuurlijk hout, gebruik dan MDF of melamine/spaanplaat panelen. De MDF moet dan wel goed tegen vocht worden beschermd.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Een oplossing voor het problrrm kan het aanbrengen van rekeinden zijn.
Deze werden vroeger ook veel aan massieve tafelbladen bevestigd.
In toepassingen van hout in meubels is hier al eens aandacht aan besteed.
Zoek naar een bericht van Nol op 22 maart over het maken van een eiken tafel.
Overigens is het monteren van een klamp op de binnen of buitenkant van de deur een toepassing die bij onze oosterburen heel normaal was. Zo' klamp wordt iets bijzonders als je 'm met een schuifzwaluwstaart maakt ipv schroeven en treksleuven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.