multiplex verlijmen

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ons werkbankje thuis heeft zijn beste tijd gehad, en ik zou een nieuw stuk hout bovenop het werkblad plaatsen. Een dikke plaat multiplex kost aardig wat geld, en bovendien zou ik slechts 1/4 van de plaat benutten (118x58). Is het mogelijk en zinvol om een dunnere plaat te kopen, en dan gewoon 2-4 stukken bovenop elkaar te verlijmen?
Keuze hout is nog niet beslist.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Hangt helemaal van de multiplex af, maar bij een goede bouwmarkt betaal je voor de hoeveelheid die je afneemt. Dus je zou alleen dat stuk hoeven te betalen wat je afneemt.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Noch bij de groothandel, noch bij de ketens als gamma/brico/hubo.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
bij een beetje bouwmarkt hebben ze wel platen multiplex van 122x61 cm, dat zou precies passen
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Oke, coole tip. Vlakbij autostrade, dus wanneer ik eens passeer langs Antwerpen....
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Bouwmarkt heeft platen van 122x61, maar hun kwaliteit en prijzen zijn belabberd. Noodoplossing.
Met woodtex heb ik even gebeld, die hebben enkel de dunnere maten zoals 18mm en 21mm in halve platen. De persoon aan de telefoon was wel bijzonder vriendelijk, en zei dat je zonder probleem meerdere stukken boven elkaar kon vijzen of lijmen.

Keuze in hout heb ik nog niet gemaakt. Het wordt in elk geval geolied. Iemand een idee?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Noch bij de groothandel, noch bij de ketens als gamma/brico/hubo.

Hornbach en Formido hebben daar sowieso geen probleem mee om maar een deel van een plaat te kopen als je niet de volle plaat nodig bent. Al meerdere keren gebruik van gemaakt.
Vaak hebben ze ook nog wel reststukken liggen van al gezaagde platen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En anders ondersteun je de wat 'kleinere' lokale ondernemer. Bij onze Fixet hebben ze twee m2 prijzen voor plaatmaterialen: een voor de volle plaat, en een hoger voor delen van platen. Daar wordt de benodigde zaagtijd mee betaald. Zelfs toen mijn vrouw enige tientallen stukjes MDF van 10x10cm wilde hebben werd dat zonder morren klaargemaakt (ik had geen tijd, of ze kon er niet op wachten).
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Van de namen Hornbach, Formido en Fixet heb ik nog nooit gehoord.
In Belgenland zien we vooral Hubo, Gamma en Brico.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik zou gewoon een dunnere plaat halen zoals je zelf al aangeeft en hier dan de 4 stukken uithalen met een beetje overmaat. Dit aan elkaar lijmen en schroeven en naderhand de randen opschonen. Wel eerst gaten voorkomen en verzinken om te zorgen dat de platen goed contact kunnen maken. Op deze manier kun je het snel in elkaar zetten

4 x 18mm is toch ook al 72 dik.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je dunnere plaat op elkaar gaat lijmen, en je legt de platen om en om, dan heb je ook minder kans op kromtrekken.
Want ook multiplex kan wat kromtrekken.
En schroeven in je werkblad zou ik zo veel mogelijk voorkomen. Tenzij je op die plekken schroeft waar je later 19mm gaten gaat boren.

Als je echt een vlakke werkbank wil hebben, zal je na het lijmen nog moeten schaven of schuren. Ik heb ontdekt dat multiplex niet zo heel zuiver vlak is.

groeten, Raymond
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hey Raymond, bedankt voor de goede tips. Ik zal gaan bij Woodtex om een kleiner stuk multiplex van 18/21mm en 2 of 3 lagen gebruiken.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
En schroeven in je werkblad zou ik zo veel mogelijk voorkomen. Tenzij je op die plekken schroeft waar je later 19mm gaten gaat boren.

Met het schroeven bedoelde ik zoals in het filmpje "bench top and vise" van http://www.startwoodworking.com/getting-started/season-two.

Van onderaf schroeven zodat deze niet zichtbaar zijn in de top. Dan moet het volgens mij niet uitmaken hoeveel je erin stopt, zolang ze maar niet in de weg zitten voor eventuele gaten of een bankschroef.

Groet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.