Hoe maak je de bovenkant van een Biedermeier Meidenkast

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Beste forummers.

We zijn op zoek naar dit type kast.

Owv de beperkte diepte die we hebben op de betreffende kamer, kan de kast maar 36 cm diep zijn.

De kast op zich maken durf ik nog net aan, maar dat bovenstuk...

Ik werk altijd met MDF.

De enige manier die ik nu zie, is een mal maken , en 110 keer MDF van 18 gewoon uitfrezen, tegen mekaar plakken, plamuren frezen etc tot ik die vorm heb.

Maar 110 keer iets kopieren met een mal, ik vrees dat dat wat te veel is vh goede.

Iemand een idee hoe je die vorm kan maken?

blauwe biedermeier 1.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je het per se in MDF wil doen, is buig-MDF misschien een optie voor de rechte stukken, weet alleen niet of het die buigradius kan maken.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Liefst MDF omdat ik dat het meeste verwerkt heb,

maar mocht er iemand een oplossing kennen met echt hout, ook geinteresseerd.

BuigMDF, is dat zoiets als buig fineer?

Dat is al een goed idee, dan zou ik maar een stuk of 12 van die plankjes in profiel moeten frezen en die MDF erop plakken.

Buig MDF , enig idee hoe dik dat is?

Ik ken geloof ik 4 mm als dunste versie, maar dat zou nog dunner moeten dan.

Zelf heb ik al een schoorsteen gemaakt, ook met rondingen, met 4 dik, maar dat is behoorlijk stug, dus kleine radii lukken dan niet.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Ik heb al even zitten kijken waar het topic nou stond en wie het had gemaakt, maar kon het zo niet meer vinden. Daar zag ik een idee wat jij misschien ook wel zou kunnen gebruiken, de ronding uitzagen op een tafelzaag door het hout diagonaal over de zaag te laten gaan, je hebt dan de grootste kromming al. Misschien weet iemand anders wel welk topic ik bedoel en kan je daarmee verder helpen..
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien weet iemand anders wel welk topic ik bedoel en kan je daarmee verder helpen..
Dat was het halkast-topic van Tuoh.

In echt hout zou de ouderwetse manier zijn om dit profiel te maken met hol- en bolschaven en een sponningschaaf en een groefschaaf. Als je het hoekstuk los maakt zoals hier dan zou dat raspwerk worden, misschien met nog wat zaag- en beitelwerk erbij.

Als je MDF gewend bent zou je ook kunnen denken om het profiel in de lengte op te bouwen in plaats van in de breedte. Een paar stroken waarin je met de tafelzaag de holling kunt maken, dan opbouwen met een paar stroken om de bolling te maken en dat glad afwerken. Misschien dat zo'n Surform rasp daar goed voor werkt?
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Bijtel,

dat is het, die methode met een zagtafel, Cove, dat is het.

Die bovenfrees installatie heb ik nog al een sgezien, nadeel is dat de kopfrees bepalend is voor de grootte van een groef.

Ik zit dus met een groef die minstens 5 a 6 cm breed moet zijn, met die Cove gaat dat lukken, althans de holle kant ervan.

Nu nog de bolle kant en we zijn er.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De bolle kant zou ik ook maken met de zaagtafel. Ik zou uit een stuk mdf met fatsoenlijke breedte, zodat je steun houdt op het oplegvlak vd zaagtafel, met die cove manier de holling maken. De bolle kant zou ik maken door allemaal zaagsneden van verschillende diepte naast elkaar te maken, ongeveer in de vorm vd de bolling, in de lengte vd lijst dus. De zo gezaagde ruwe vorm bijwerken met schuurpapier of schaafje. En na het zaagwerk zou ik de "overbreedte" vd lijst eraf zagen.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Leuke manier met de zaagtafel! Voor wat betreft die bolle kant; volgens mij ben je daar het snelste klaar wanneer je een ouderwetse schaaf meerdere keren er langs haalt. Daarna een beetje schuren om het mooi bol te maken en klaar. Sneller dan x keer met instellingen op de zaagtafel prutsen.
Evt maak je een malletje ter controle; met 1 malletje loop je de hele contour langs om te kijken of je overal gelijk loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.