Tafelverbreding afkortzaag

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een tijdje geleden had ik plannen voor een verbreding van mijn afkortzaag maar was veel te moeilijk aan het denken. (Komt wel vaker voor) Nu had ik snel één nodig en maar eens wat gefreubelt. Ik heb 2 massieve rondstaven aluminium 12mm gebruikt om de verbreding aan de zaag te koppelen. Alles is van meranti multiplex en het stopblok van meranti.
Het viel nog niet mee om alles netjes uit te lijnen, ik had in eerste instantie de gedachten om een klein blok te maken wat over de staven kon schuiven. Na even goed meten en kijken, kwam ik tot besef dat de gaten voor de originele verbreding helemaal niet in het midden van het bed lagen. Hierdoor was ik dus genoodzaakt om een bredere plank te maken en dus ook weer nieuwe plannen.

Ben er zeker niet ontevreden over, er moet nog een extra versteviging of bevestiging aan gemaakt worden zodat tafel en zaag strak gehouden worden zonder speling, er komt tevens nog een stelpootje onder om zo het eea te kunnen opvangen.

P1000862.jpg
P1000865.jpg
P1000866.jpg
P1000867.jpg
P1000868.jpg
P1000869.jpg
P1000870.jpg
P1000871.jpg
P1000872.jpg
 

Stinow

Nieuw lid
30 mrt 2014
9
0
Ziet er gaaf uit! Netjes ook met de frees het e.e.a. gedaan :).

Is die geleider een soort ''eind-geleider"? Die het werkstuk over de lengte tegen houdt? Klinkt niet erg handig in mijn oren.. maar ik ben maar een beginner :).
 
P

Pel

Guest
Als je er nog een meetlint op lijmt, dan heb je ook nog eens de maat Martijn.

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank.

@Stinow, idd. Dit is de eindstop waardoor je te zagen plankjes/balkjes allemaal op dezelfde lengte afgekort kunnen worden.
@Pel. Ja klopt maar vindt ik eerder vervelend werken dan dat het voordeel biedt. Volgens mij zit er een lichte slinger in de zaagas, althans het lichtjes slingeren van de zaag zoals deze doet, ligt niet in het zaagblad. Moet daar nog eens naar kijken maar gebruik deze zaag bijna niet, mede omdat er die slinger in zit.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik vind het een mooi systeem wat je gemaakt hebt, wil ook zoiets maken. Ik zie alleen niet helemaal goed hoe het blok nou vastgezet wordt, met een schroef tegen het aluminium aan op de fence? Zitie ook echt goed vast als je hem dan aandraait? Ik zie namelijk geen vaste aandraaipunen om het aantal cm's of iets dergelijks, wat ook niet makkelijk zou zijn als je mmwerk moet afleveren. Het aluminium is alleen een strip zie ik die je in het hout hebt laten vallen. Hier zit geen geleiding of wat dan ook aan vast toch?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
In de stadswerkplaats Groningen hebben ze een soortgelijk systeem (iets groter) waarbij je het blokje gewoon met een lijmklem vast zet. Groter: zodat je hem dicht bij de zaag kunt zetten voor 1) haaks 2) 45 graden 3) verzin je eigen hulpstuk dat over de rail past. Dan gaat het wel om een afkortzaag met grote uitslag die niet draaibaar is, maar afhankelijk van de kwaliteit zaag kan het handiger zijn om één keer precies 0 graden te vinden dan om na te meten.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je BasRonin. Ja idd, het aanslagblok klemt zich tegen de aluminium strip. Ik heb die bout vervangen voor een stelschroef omdat dit makkelijker werkt. Je kunt dit echt heel vast zetten maar dat is niet nodig want je gebruikt het alleen als aanslag. Er komt geen kracht op te staan tenzij je het hout er tegenaan stoot en das niet de bedoeling ;)

Ik vind het een mooi systeem wat je gemaakt hebt, wil ook zoiets maken. Ik zie alleen niet helemaal goed hoe het blok nou vastgezet wordt, met een schroef tegen het aluminium aan op de fence? Zitie ook echt goed vast als je hem dan aandraait? Ik zie namelijk geen vaste aandraaipunen om het aantal cm's of iets dergelijks, wat ook niet makkelijk zou zijn als je mmwerk moet afleveren. Het aluminium is alleen een strip zie ik die je in het hout hebt laten vallen. Hier zit geen geleiding of wat dan ook aan vast toch?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Dank je BasRonin. Ja idd, het aanslagblok klemt zich tegen de aluminium strip. Ik heb die bout vervangen voor een stelschroef omdat dit makkelijker werkt. Je kunt dit echt heel vast zetten maar dat is niet nodig want je gebruikt het alleen als aanslag. Er komt geen kracht op te staan tenzij je het hout er tegenaan stoot en das niet de bedoeling ;)

Okay.. kan je misschien een foto maken van het aanslagblok en de rail waarover hij glijdt? Die rail is gewoon een vuren lat toch? En waarom heb je gekozen voor aluminium in plaats van dat ie op het hout klemt?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De rail is van multiplex net als de rest. Als je het aanslagblok gewoon tegen het hout vast zou zetten, dan krijg je sporen/kuiltjes. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om het blok een fractie naast het vorige punt vast te zetten omdat je stelschroef zijn weg gaat zoeken. In aluminium heb je dat niet.

Het volgende aanslagblok zou ik maken met zwaluwstaart verbindingen, dit omdat die de trekkrachten beter aan kunnen als je het blokje vast klemt.

P1010856.jpg

P1010857.jpg
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
De rail is van multiplex net als de rest. Als je het aanslagblok gewoon tegen het hout vast zou zetten, dan krijg je sporen/kuiltjes. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om het blok een fractie naast het vorige punt vast te zetten omdat je stelschroef zijn weg gaat zoeken. In aluminium heb je dat niet.

Het volgende aanslagblok zou ik maken met zwaluwstaart verbindingen, dit omdat die de trekkrachten beter aan kunnen als je het blokje vast klemt.

Bekijk bijlage 51656

Bekijk bijlage 51657


Slim gedaan man. Ik ga hem na apen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.