Kopieerring

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Beste dames en heren,

Als beginnend houtbewerker wordt je bedolven onder de soorten gereedschap en accessoires. Ik heb onlangs mijn eerste router gekocht. En nu kom ik bij de accessoires de kopieerring tegen. Ik heb ongeveer een beeld wat je hiermee kunt. Maar zou iemand mij aan kunnen geven wat ik er precies mee kan en voor welk soort werk ik het zou gebruiken?

Daarnaast kan iemand mij aangeven hoe ik de types moet lezen?
Kopieerring KR-D 24/OF 900

Alvast bedankt!

Ralph
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oef de OF 900 is een oud type Festool Bovenfrees. je hebt dus te maken met een kopieerring voor Festool bovenfrezen en wel meer specifiek alleen de OF 900, de OF 1000 en de OF 1010 (zelfde modellen alleen in de jaren op punten verbeterd).

de 24 staat voor de doorsnede van de kopieerring maat gemeten vanaf de buitenrand. M.a.w. er kan maximaal een freesdikte doorheen gestoken worden van 24mm - 2 maal dikte kopieerring.

Wat kan je met een kopieerring, in principe kopieren. Principe is simpel, je sjabloon moet altijd wat groter (in geval van gaten kopieren) of net wat kleiner zijn (in geval van een omtrek kopieren) dan de kopieerring.

Stel je doet er een 8mm bovenfrees in. Dan heb je nog 4mm over tot aan de buitenzijde van de kopieerring. Kortom je sjabloon met dan 4mm kleiner of groter zijn afhankleijk wat je gaat doen.

Oh ja je sjabloon moet ook dikker zijn dan de hoogte van de kopieerring...
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Om zo'n kopieer-ring met je festool bovenfrees te gebruiken heb je ook 'n "centreerdoorn" nodig:
thumb_fr_zdof_492187_z_01a.jpg
(festool artikelnummer: 492187. Je monteert dan eerst de kopieer-ring onder de zool van je bovenfrees (schroeven nog niet volledig aandraaien) (eerst de plastic ring demonteren die de transparante kap op z'n plaats houdt, de kopieer-ring komt hiervoor in de plaats). Vervolgens span je die centreerdoorn in alsof het een freesje is, en laat je de zool zakken zodat de ring gecentreerd wordt, en draai je de schroeven vast.

De kopieerring met diameter 24 gebruik ik meestal in combinatie met een freesje van 18. (Ik heb een freesmallen set voor deurscharnieren die gemaakt is voor deze combinatie)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.