Alternatief voor festool schuurpapier

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Ik ben op zoek naar schuurpapier voor op mijn festool rotex. Aangezien festool toch best duur is vroeg ik me af of er ander schuurpapier is wat op de rotex past. Ik heb wel t een en ander gevonden maar ik zoek vooral de fijnere korrel ( vanaf korrel 320 tot zo fijn mogelijk) en die zijn lastig te vinden.

Heeft iemand tips of ervaring met andere merken?

Groet,

Jonas
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik ben op zoek naar schuurpapier voor op mijn festool rotex. Aangezien festool toch best duur is vroeg ik me af of er ander schuurpapier is wat op de rotex past. Ik heb wel t een en ander gevonden maar ik zoek vooral de fijnere korrel ( vanaf korrel 320 tot zo fijn mogelijk) en die zijn lastig te vinden.

Heeft iemand tips of ervaring met andere merken?

Groet,

Jonas


welke rotex? voor de 90 kan ik ook niks vinden...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Let op goed koop is nog steeds duurkoop. ik heb ooit is met kovax http://www.kovax.nl/ geschuurd en het resultaat was veel minder dan festool papier. nu ben ik meer fan van schuur spul van abranet, daar zitten die vervelende afzuiggaten niet in. Bij sommige gereedschapwinkels kun je ook losse velletjes festool halen. festool heeft erg veel veschilende soorten, briljant, granat, titan. en ze hebben een moeilijk verpakkings systeem , dwz sommige zijn per 10 te koop en sommige alleen in doos.. Tip bij het schuren van epoxy, er komen in het schuurpapier ophopingen van schuurstof in de vorm van dotjes plastic, haal die er af met een mesje, je kan dit ook zien op je oppervlak, komen zigzag lijntjes in.
Bij een groot oppervlak doe de helft en neem een nieuwe voor de andere helft, neem dan de oude en doe het hele vlak. zo kun je veel langer met je velletjes doen. ik gooi ook niet snel velletjes weg, als ze niet goed meer werken voor platte vlakken kun je er altijd nog een andere toepassing voor vinden, bv schuurblokjes, of metaal schuren. of je nagels bijwerken.;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens mij hebben de meeste dealers het papier tot k400 . De rest is voor hun niet courant. Ik zou is informeren bij autospuiters of airbrush.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Al eens bij Bosch gekeken? Ik gebruik het schuurpapier van Bosch op mijn rts400 van Festool en de gaten passen, ik veronderstel dat de ronde variant van Bosch ook op Festool zal passen?
Zal het eens uitproberen, heb een Rotex 150, ik probeer het meteen!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ok, vergeet het dus maar, slechts 5 gaten in het schuurpapier van Bosch en komt slecht overeen met 3 hele kleine gaatjes op de rotex 150. :confused: had het zelf ook nog niet geprobeerd, de rotex is nog niet in gebruik genomen geweest...
Voor de RTS400 is Bosch wel goed alternatief, vind ik, maar daar heb je natuurlijk niet veel aan.

Gr, seb
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Mijn ervaring met ecotools schuurpapier is super. Zeer lange standtijd en heel schappelijke prijs. En daarnaast, ze zitten hier om de hoek en afhalen is (hoewel een webshop) ook mogelijk.

@lex
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Je kan vrij eenvoudig met een holpijpje extra gaten in je schuurpapier maken. Wat ik me afvraag is of het zinvol is om met een machine fijner dan 400 te schuren. Je schuurpapier zit bijna meteen vol. Eigenlijk moet je een machine zonder stofafzuiging hebben en dan met een pasta werken. Als water kan dan met scheidingstrafo. Maar ja dat is geen diy meer.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ALs je met epoxy schuren van die plastic bolletjes op je papier krijgt is ws je rpm te hoog. Toerental omlaag doet een hoop en vooral niet drukken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je goed schuurpapier zoekt en goedkoper dan festool dan is het antwoord Sia

Is zeer goed schuurpapier en heeft een lange standtijd, verkrijgbaar in verschillende soorten (siafast, siaspeed etc) en grofheden tot wel K4000 (heb ik liggen)
Het nieuwe schuurpapier van Sia is multihple (105 gaatjes) je hoeft niet meer te kijken hoe je het er op plakt, gewoon plaatsen en klaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.