PDA

Bekijk Volledige Versie : Stuk azobe , haakse slijper en stof.....

rickkoorman
12-03-14, 19:16
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik dan weer eens lekker wat eigen werk gemaakt. Er stond al een hele, hele lange tijd een stuk azobe bij mij in de werkplaats. Eigenlijk een vreemd plat stuk waar ik eigenlijk niet van wist wat ik ermee wilde doen......Eergisteren wist ik het !! Een schaal ....vrije vorm....op dunne pootjes....

Gisteren was t lekker weer. Dus het gereedschap mee naar buiten en aan de slag. Azobe is een harde houtsoort, het stof wat erbij vrijkomt is niet echt goed voor je dus een mondkapje is wel aan te raden. Uiteraard ook een bril en oorkappen...

Het stuk heb ik met een simpele lijmklem aan de tuintafel bevestigd.....Nou ja....tuintafel.....een multiplex plaat met 4 poten:o Stekker in het stopcontact en raspen maar !! Het saburr-tooth opzetstuk voor de haakse slijper werkt super ! Ooit wil ik nog wel eens het arbortech schijfje maar ....er is zoveel wat ik nog wel wil hebben... Na een kwartiertje even pauze gehouden om te zien hoe ver ik nog moest slijpen....

De onderkant wilde ik zo ruw mogelijkhouden en dus moest de bovenzijde "aaibaar" worden...Dus zachte doorlopende lijnen... Na het raspen schuren met korrel 100 , 150, 180 en 240.....

14505

14506

Even een laagje druivenpitolie erover heen....De kleur komt mooi tot leven....

Toen de pootjes....ik besloot deze te maken uit essenhout...Wanneer je deze zwart spuit dan blijf je de houtstructuur goed zien. Lang leven mn nieuwe draaibank. Nog steeds ben ik erg blij met de wivamac. Goede keuze !! De drie pootjes waren snel klaar en toen de drie gaten boren in de onderzijde van de schaal...Gewoon uit de hand gedaan op plekken die mij mooi leken te staan....beetje gokken dus...

14507

14508

14509

14510

Dit weekend de pootjes even zwart spuiten en dan de schaal even voorzien van meer afwerklagen....

ernst
12-03-14, 19:32
ziet er weer netjes uit
ik heb ongeveer een jaartje geleden een turbo plane aangeschaft
even een aderlating in de kluis maar werken als een grote en toch nog aardig fijn mee af te werken

rendew
12-03-14, 20:38
Toppie !!!!
Lekker bezig Rick !!

Spaander
12-03-14, 21:22
Dat ziet er erg mooi uit, hadden de buren ook oorkappen?;)
Mvg.

Resetter
12-03-14, 21:56
De lucht alleen al! Dan doe je snel genoeg een mondkapje op :p

mathieu
12-03-14, 21:56
Mooie schaal! Is dit een stuk van een knoest? Azobé zoals ik het ken (balken) ziet er helemaal anders uit.

Wim Kluck
12-03-14, 22:02
Leuk gedaan. Mij is altijd verteld om met draaien van azobe af te blijven. Het zou toch maar gaan scheuren.

SunRayes
12-03-14, 22:35
Wauw, ziet er apart uit.
Ik ben benieuwd met de olie er op.

rickkoorman
13-03-14, 12:01
@spaander : De buren zijn erg blij met mn hobby...lawaai en stof....

@mathieu : Het is inderdaad een soort van mega pukkel....heb er nog eentje die weegt bijna 40 kilo...

@wim kluck : klopt...het scheurt enorm maar dat staat ook wel gaaf wanneer je rest super strak is afgewerkt

rickkoorman
18-03-14, 18:14
14750

14751

14752

14753

Pootjes zitten eronder, alles is afgewerkt....Komende week verpakken en opsturen !!!

Deze schaal smaakt naar meer....vorige week heb ik eaa gezaagd/geplakt...toen weer gezaagd en geplakt en nog een keer gezaagd en geplakt....sjemig....wat een gedoe.....tja...dat heb je met een hobby he...mensen kijken me wel eens raar aan wanneer ik met veel enthousiasme vertel over een snijplank met ruim 200 blokjes hout...:o

Ach...de ene hangt in de kroeg en de ene zaagt hout....