Welke draaibank, HBM 450 of HBM 1100

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ja, ik ben lastig, ik weet het.
Ik heb mijn oog laten vallen op een HBM450 maar nu zie ik dat deze uitverkocht is. De HBM 1100 is 100 Euro duurder maar een stukje groter en heeft een onderstel. Op het forum lees ik dat verscheidene mensen een HBM 450 hebben en hier min of meer tevreden over zijn als beginnersbankje. Ik neem aan dat dit ook zou gelden voor de HBM 1100 of heeft laatstgenoemde eigenschappen waardoor deze "minder goed" is ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor die honderd euro extra zou ik voor de 1100 gaan. Meer power (1PK, ongeveer) en meer mogelijkheden, waaronder draaien buiten het bed,erg handig als je wat grotere schalen wil draaien. Realiseer je wel dat ook de 1100 een beginnersbank is, waarbij je relatief snel tegen de beperkingen aan gaat lopen, ook al zal het wat langer duren dan bij de 450.

Erg mooie hobby, houtdraaien, zeker als de pijn van de eerste uitgaven weggeëbd is ;)

Succes, groet, Rob.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Duidelijk Rob, ik begrijp alle waarschuwingen maar we moeten ergens beginnen he :)
Ik vond trouwens al een draadje over de HBM 1100 maar laat mijn vraag toch maar even staan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Machine ziet er goed uit. Voor die prijs kan je nauwelijks een miskoop maken. Waar ik echt wel twijfels over heb is de draaidiameter buiten het bed. Ik zou verlopig niet beginnen aan grotere diameters buiten het bed. 37 cm is best groot.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb 2 jaar geleden mijn HBM450 verkocht en een HBM1100 aangeschaft omdat ik wat groter wilde draaien... Dit was een misser, het frame van de 1100 is echt een flubberframe en heb ik bijna direct vervangen voor een eigengemaakt stabiel houten frame. De problemen met de stabiliteit waren nu over maar omdat de vaste kop draaibaar is is het bijna onmogelijk om hem exact in lijn te krijgen met de losse kop wat weer problemen geeft met het inboren van werkstukken of tussen de centers draaien. Na de aanschaf van een dubbele morseconus ging dat wat beter maar bij wat grover draaiwerk verloopt die afstelling omdat de vaste kop niet "muurvast" te zetten was. Dan heb je nog de trillingen die de vario aandrijving met zich meebracht. Dit uiteindelijk opgelost door een nieuwe motorsteun te maken, een draaistroommotor te kopen en deze aan te sturen met een frequentie regelaar... (vond ik allemaal wel leuk om te doen, ik ben op dat gebied graag aan het "uitvinden" om dingen aan te passen of verbeteren maar was niet goedkoop).

Uiteindelijk heb ik de 1100 de deur uitgedaan en zelf een draaibank gebouwd die aan al mijn eisen voldoet en deze werkt nu alweer een half jaar naar tevredenheid.

Ik zou als ik moest kiezen nu voor de HBM450x300 gaan, deze heeft een wat sterkere motor en iets meer centerhoogte. Doordat bij de 450 de poelie tussen de lagers zit en aangedreven wordt met een platte snaar heeft deze een veel "rustigere" loop als de v-snaar aangedreven 1100 met vario wat resulteert in strakker / gladder draaiwerk en minder frustratie. De 1100 is niet voor niets maar 100 euro duurder...

Groeten,
Patrick
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Hhmm Zaag, dat wilde ik nou net niet horen. Ik had liever gehad dat je schreef dat het een geweldige bank is maar helaas. Ik ben wel blij met je verhaal, ik heb weer wat om over na te denken............
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
haha sorry, dit is dan ook puur mijn visie op deze draaibanken. Het is eigenlijk net als met film recensies, wat de één niks vind vind de ander prachtig. Ga gewoon eens bij HBM (Buitelaar) kijken, ze staan allemaal in de showroom en vergelijk zelf (dan zie en voel je gelijk wat een prut frame er onder de 1100 zit :p )

Het personeel daar is zeer vriendelijk en behulpzaam en de koffie is gratis, net een speelgoedwinkel voor hout en metaalfreaks.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Het is de HBM 450 geworden. Vanmiddag gehaald en de eerste werkstukken zijn er al, leuk !!!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk man! Pas op he, het is verslavend!! Ik stond tot diep in de nacht te draaien toen ik net mijn eerste bankje had :cool:

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.