contructiefoto's op tips gevraagd tafel ermelo

w_jurriens

Nieuw lid
11 mrt 2014
3
0
k heb op internet een tafel gezien, tafel Ermelo, die ik zelf wil gaan maken. Deze tafel bestaat uit een steigerbuizen onderstel met een houten blad die tussen de buizenconstructie is geplaatst.

Ik wil de tafel maken met steigerbuizen met een diameter van minimaal 40 mm, maar ben vooral erg benieuwd hoe het tafelblad aan/op de buizenconstructie moet worden.
Op de afbeeldingen die ik heb kunnen vinden op internet, kan ik de constructie aan de onderzijde van het tafelbald nergens terugvinden.
Is er misschien iemand die zelf zo'n soort tafel heeft en foto's heeft van de onderzijde van het tafelblad.
Anders ben ik ook erg gebaat bij tips met betrekking tot de bevestiging van het blad aan de buizenconstructie.
Op de foto's die op internet staan (helaas is het uploaden van een foto niet gelukt) staat een steigerhouten tafelblad, maar dit zou ik eigenlijk willen vervangen door een robuuster tafelblad van tegen elkaar liggende balken van minimaal 8 cm dikte.
Ik hoop dat iemand tips, foto's of misschien zelfs wel een constructietekening voor me heeft.

Met vriendelijke groet,

Wessel Jurriens
 

w_jurriens

Nieuw lid
11 mrt 2014
3
0
Hallo Wessel,

Welkom op het forum.
Het is een beetje lastig zonder een foto, maar ik denk dat je het onderstaande zoekt:

http://www.buiskoppelingwinkel.nl/buiskoppelingen/oogdeel-enkele-lip/

Groeten, Raymond

Dank je wel voor je reactie Raymond, maar dan zou het blad gemaakt van balken (afmetingen tafelblad: 6 cm dik X 100 cm breed X 230 cm lang) gedragen worden door maximaal 8 van dit soort oogdelen en er ook rekening mee houdend dat de tafel buiten komt te staan, ben ik bang dat dit niet voldoende zou zijn om het gewicht te dragen.
Ik ben dus bang dat een meer solide constructie meer van toepassing is, maar hoe?

Groet,

Wessel
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dit is gok ik de tafel die je bedoelt?
tafel_met_steigerbuizen_1.jpg


Volgens mij zit er onder het blad in het midden eenzelfde constructie als in de voet. Verder ligt het blad aan weerzijden op de lange kant van het frame wat ook weer stevigheid geeft...

Uiteraard is de bevestiging die zij bedacht hebben voorzien op steigerhouten planken en niet op 6cm dik eik of een dergelijk hout.
 

w_jurriens

Nieuw lid
11 mrt 2014
3
0
Beste Massis,

Dit is inderdaad het soort tafel welke ik bedoel.
Bedankt voor de tips, ik kan daar wat mee. Top!

Groet,

Wessel
 

keesheid

Nieuw lid
20 dec 2013
2
0
Dit is gok ik de tafel die je bedoelt?
tafel_met_steigerbuizen_1.jpg


Volgens mij zit er onder het blad in het midden eenzelfde constructie als in de voet. Verder ligt het blad aan weerzijden op de lange kant van het frame wat ook weer stevigheid geeft...

Uiteraard is de bevestiging die zij bedacht hebben voorzien op steigerhouten planken en niet op 6cm dik eik of een dergelijk hout.

Volgens mij niet, aangezien je niet op de kopse kant de koppelingen ziet zitten.
Zo te zien is dit enkel met de klemmen vastgezet zoals Sunrayes zegt. Deze kan je vastzetten met inbus op de hoek waar je hem wilt.
Dan geeft het een behoorlijk stevige constructie.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Je ziet toch duidelijk op de kopse kant 2 ringen van de koppelingen zitten? Ze zitten alleen op 10cm van de buitenzijde ipv vlak bij het center, om meer stabiliteit te leveren.
 

keesheid

Nieuw lid
20 dec 2013
2
0
Ja klopt, dat zijn die haken zoals Sunrayes zegt. Als je daar koppelingen opzet zoals op de onderste dwarspijp komt je tafel blad erbovenop. Nu hangt hij ertussen.

Check het verschil met boven en onder.

Toevallig afgelopen week een salontafel gemaakt op deze manier..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.