scheppach 2600 ci ervaringen...?

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi,

ik heb weer wat centjes bij elkaar gespaard en zit te denken om bovenstaande Scheppach aan te schaffen. Reden voor mij aanschaf zijn:
- 'mobiel' ( ik huur anti-kraak mijn werkplaats, dus een echt staionaire machine zit er niet in)
- aansluitbaar op 220 V
- combi machine ( weinig ruimte)
- goede review op The Woodworker magazine

Kan iemand op dit forum mij uit eerste hand misschien nog een aanbeveling doen?

Gr Harm
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
gewicht is ca. 135 kg, zeker niet licht. Maar in vergelijking met andere machines goed te doen. Maar mocht iemand betere opties hebben, dan hoor ik deze uiteraard ook graag.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik geloof dat deze machine ook eenvoudig is op te delen om 'm zo ook de trap op te krijgen. Ik heb'm ook op het oog dus ik ben ook wel benieuwd naar de prestaties...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi,

Machine is een prima machine, alleen wel even vragen naar de aandrijftandwielen, in tegenstelling tot de oude schappach machines zijn deze nu van kunststof, niet zo duurzaam lijkt mij zelf. Ik heb met deze nieuwe machines geen ervaring, wel met de oude en die zijn top.

Machine is niet op te delen, als je de bladen eraf gaat halen is het maar de vraag of je ze er weer op krijgt op een fatsoenlijke manier.

Succes
Scheppie
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Niet demontabel; ook geen fastoenlijk optie dus. ga steeds meer denken aan een losse vandikte schaaf en een los vlakbankje van gietijzer dat in ieder geval sokkeloos te demonteren is zodat het makkelijker de trap op te slepen is.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Scheppie zei:
Machine is een prima machine, alleen wel even vragen naar de aandrijftandwielen, in tegenstelling tot de oude schappach machines zijn deze nu van kunststof, niet zo duurzaam lijkt mij zelf. Ik heb met deze nieuwe machines geen ervaring, wel met de oude en die zijn top.
Scheppie

Ikzelf heb een vlakvandiktebankje van het type Woodstar pt 85, een Chinees machientje. Die heeft ook kunstof tandwielen, en in de twee jaar dat ik hem nu heb, heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Dan lijkt het me voor een (in de voksmond) gerenommeerd merk als Scheppach helemaal geen probleem.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Woodworker, wil ook niet alleen maar zeggen dat t puur slecht is. Echter wel een belangrijk pont om te overwegen, in een woodstar machientje past t prima, prijs kwaliteit in orde. Bij een Scheppach machine verwacht men dit niet, juist omdat het een gerenommeerd merk is.

Bij incidenteel gebruik zal er niet veel gebeuren, bij intensief gebruik zijn zelfs de oude aluminium tandwielen de delen die in een Scheppach het hardst slijten. Wat er gebeurd met en Scheppach met plastic tandwielen op asjes van enkele milimeters kun je wel nagaan op de lange duur.

Als je ooit een stuk hout hebt wat om wat voor reden dan ook vastloopt loop je snel kans dat de boel kapotdraait. En dan zit je met de gebakken peren. In een Schappch HMC-2600 kun je flinke balken schaven waarbij je altijd een keer een vastzitten stuk hout kunt hebben. Een risico dus wat je even mee moet nemen.

vergelijking met een woodstar PT-85 gaat met alle respect niet op, daar schaaf je geen balken mee maar stukjes hout. Voor een heel andere doelgroep. Past al je hout fatsoenlijk door een PT-85 dan heb je best een aardig machientje voor weinig geld...

Voor oeder wat wils dus :) das t leuke hier toch... :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
zuma zei:
Niet demontabel; ook geen fastoenlijk optie dus. ga steeds meer denken aan een losse vandikte schaaf en een los vlakbankje van gietijzer dat in ieder geval sokkeloos te demonteren is zodat het makkelijker de trap op te slepen is.

Zuma, ALs je een compacte machine zoekt, kijk dan eens naar een Scheppach HMT-260 of zelf een HM-2. De HMT-260 die kun je door elk trapgat naar boven dragen en een HM2 lukt dat ook wel mee. In ergste geval demonteer je het onderstel en de motor, dan laat je de machine zelf en de kwetsbare delen intact. Die machientjes kun je heel goed voor niet al te veel geld kopen op marktplaats. Als je een goede hebt betaal je rond de 600€ (heb je echt een goede voor)...

Op marktplaats saat ook een compacte elektra beckum... advertentienummer 304863897 ... of zoeken op "elektra beckum ommen" Heb die machine laatst gezien bij die man toen ik andere machine van hem kocht. Ziet er prima uit, wil er naar ik meen iets van 650 voor hebben...

Suc6...
 

John Klaver

Nieuw lid
4 jun 2008
2
0
Beste Harm,

Ik John Klaver ben in het bezit van sheppach en INCA maschines kan uit ervaring zeggen dat de sheppachmacines goed zijn al 30 jaar zonder problemen hebben de frees de vlakvandiktebank en de lindzaag zeer veel werk gehad en nog doen zonder problemen. Secuur en sterk zijn ze en wat me het meeste nog wel aanspreekt is de eenvoud hoe deze maschines zijn.
Ik maak er meubels maar ook deuren ramen en kozijnen mee
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Hallo,
Ik overweeg een Scheppach HMS 2600 ci aan te schaffen. Maar aangezien in maar een kleine werkplaats heb wil ik dat de machine, als ik hem niet gebruik, zo weinig mogelijk ruimte inneemt. De breedte is volgens de specificaties 70 cm, maar ik denk dat daar wat uitstekende delen in zijn meegeteld zoals de geleiding voor de aanslag die wel kunnen worden ingeschoven. Weet iemand wat de machine op zijn smalst meet?

Dank, Martin
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Die breedte is inderdaad met uitstekende delen (overigens de hele machine is uitstekend :) )

De schaafbreedte is 260mm, tel daar aan beide kanten 10 cm bij op en je bent een heel eind.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.