PDA

Bekijk Volledige Versie : Kolomboormachine Optimum.

tuoh
10-03-14, 20:48
Anders dan de naam doet vermoeden gaat het hier niet om een "autobot":p maar om een kolomboormachine. Omdat de laatste tijd de te boren gaten altijd maar groter worden moet ook de machine opgeschaald worden. Mijn huidige machine ,een B16 en 380W sterk, kan de klussen niet meer aan, te weinig spiermassa en body:D

Daarom al een tijdje de verschillende opties aan het bekijken geweest, de oude machine upgraden (zwaardere motor) uitzien naar een tweedehandse, of een nieuwe machine. Na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt, er komt een nieuwe machine, een Optimum Optidrill B26pro 400V en 1PK sterk. Standaard voorzien van een Röhm zelfspannende boorkop die met een MK3 in de spindel past. De machine kan links en rechts draaien en beschikt over 12 verschillende toerentallen.

Verleden week de machine besteld, hopelijk word ze deze week geleverd, kunnen we terug boren. De testresultaten volgen ter zijner tijd.

Bijgaand een plaatje van de nieuwe aanwinst.

14474

Steven Gauwberg
10-03-14, 22:18
Wow, mooie machine!

tuoh
12-03-14, 20:11
Onverwacht snel werd vandaag de machine geleverd, maar daar ga ik niet over klagen:D Eén grote doos met losse onderdelen, dat is wat je krijgt, samenbouwen moet je zelf doen. Ik was zelfs zo snel met uitpakken en monteren dat het nemen van foto's er bij ingeschoten is:o

Ik ben er niet zeker van, maar afgaand op de afwerking van de diverse onderdelen denk ik dat de wieg van deze machines ook in Taiwan staat:D Alles is namelijk quasi perfect afgewerkt, geen (giet)bramen, alles past als gegoten, mooi gevlakte tafels, degelijke schakelaars, etc. Er word ook een uitmuntende zelfspannende boorkop meegeleverd (Röhm) Omdat ik al een 400V stopcontact op de juiste plaats had heb ik ineens een machine met deze spanning besteld, deze motoren kunnen toch altijd wat meer dan hun broertjes op lichtnet. In schril contrast met de vorige machine hoor je deze nauwelijks draaien, ook niet onder belasting. De spindel draait heel rustig en zonder zichtbare afwijking, ook niet met een lange boor in de boorkop, geen slag te bespeuren. Voor de aardigheid ga ik hier eens een meetklok op los laten, eens zien welke toleranties hier te vinden zijn ( zou normaal iets van 0,02mm moeten zijn)

In vergelijking met mijn eerste kolomboor is deze dubbel zo sterk (1pk), heeft deze meer uitlading 210mm tegen vroeger 180mm, en door de lange kolom heb ik nu veel meer hoogte onder de spindel.
Als eerste testje al eens een groot gat (80mm) geboord met een verstelbare boor in een stuk Duoglas, dat gaat zo vlot dat ik het stuk zelfs niet moet vast klemmen. Met een boor van 20mm door een stuk staal van 10mm gaat ook als door boter:D
Afgaan enkel op een beschrijving is altijd wat tricky, maar in dit geval is het toch heel goed mee gevallen;) Wat ik van de machine verwachtte is er dubbel en dik uitgekomen, de machine mag dus blijven:D:D

Enkele foto's van de geplaatste machine.
14514

14515

14516

Spaander
12-03-14, 21:16
Veel plezier ermee tuoh, mooie machine.
Mvg

SunRayes
12-03-14, 21:51
Dat is een mooie kolomboor.
Hoeveel je ook met de hand werkt, en kolomboor is toch wel een handige machine om te gebruiken.

Maar wat een dun draadje hangt daar aan.
Is dat 4 aderig?

Groeten, Raymond

edjebel
12-03-14, 22:00
nette kolomboor dat er vele gaten mee geboord mogen worden, morgen ga ik naar de technishow in Utrecht zal hem eens van dichtbij bekijken.

Wim Kluck
12-03-14, 22:30
Ja dat is een mooie machine. Ik hoop dat je de tolerantie van 0.02mm haalt. Maar dat horen we vast nog wel een keer.

Athanor
12-03-14, 22:35
Proficiat met je mooie kolomboor André!

Fons

tuoh
13-03-14, 11:30
Bedankt heren, we kunnen vanaf nu gaten boren in stijl;)

Omdat ik toch wel wat nieuwsgierig was naar de toleranties van de nieuwe machine heb ik er daarstraks de klok eens opgezet. Ik had wel al gevoeld tijdens het boren dat er een aanmerkelijk verschil was met mijn oude machine, de nieuwe hoor je niet draaien, en tijdens het boren zijn er geen trillingen:D Dat was op mijn oudje wel even anders, er moest dus een meetbaar verschil bestaan.
Inderdaad dus, gemeten op de kolf van de boorkop zie ik een "afwijking" van minder dan 0,01mm, dit kan bijna niet beter.

Het meetpunt te zien op een onduidelijke foto.
14530

Met deze resultaten.
14531

en....
14532

Om één en ander te kaderen, ook de meetgegevens van de oude machine, ook hier op de boorkolf gemeten. Slechte foto, maar toch bijna 0,08mm slag, dat voel je dus al goed hé.
Geen verrassing evenwel, de machine heeft tot hier toe al een dikke dertig jaar gepresteerd, dat laat nu éénmaal zijn sporen na;)

14533
14534

Deze laatste meting is meteen de reden waarom ik uiteindelijk geen x-handse machine heb gekocht. De ietwat grotere machines hebben meestal al een zwaar leven achter de rug, Joost mag weten met welke toleranties je hier af te rekenen krijgt. Dit vond ik een te grote gok.

Meten is weten, hier dus ook is gebleken:p

Mvg,

André

jan pranger
13-03-14, 11:45
Tsjonge André links en rechtsom boren. Lijkt me ideaal. Stopt ie bij het terugdraaien het hout ook weer netjes in de uitholling?
Pracht machine.
vr.gr. Jan Pranger.

Wim Kluck
13-03-14, 18:14
André gefeliciteerd. De nauwkeurigheid verbaasd me.

rudy
13-03-14, 20:58
Heel mooi André,nu kan er echt geboord worden!

tuoh
13-03-14, 22:58
André gefeliciteerd. De nauwkeurigheid verbaasd me.

Thanks. Dat is dus duidelijk geen Chinese troep;)

Seek
14-03-14, 08:14
Toch wel. In Taiwan leven ook Chinesen. :D

ArtHarg
14-03-14, 10:54
En de Chinezen vinden zelfs dat het hele eiland Chinees is. Maar dat vinden ze van wel meer gebieden.

designer-john
14-03-14, 12:32
Ik dacht dat optimum duits was, dat is ook zo maar ik kwam deze tekst op hun website tegen.

Fertigung

Seit 2003 produziert OPTIMUM einen Teil seiner Metallbearbeitungsmaschinen in der eigenen Fabrik im chinesischen Yangzhou mit deutschem Produktionsleiter und Qualitätsmanagement-Beauftragten. Entwicklung, Konstruktion und Qualitätsmanagement finden maßgeblich in Deutschland statt.

Dus er word ook in china geproduceerd, maar volgens duitse normen, het is en blijft gewoon een hele mooie machine.

tuoh
15-03-14, 21:22
Oké, dan is het merk een mix van het beste uit twee werelden, Duitse kwaliteit en Chinese prijzen:D

Spaander
16-03-14, 07:23
Oké, dan is het merk een mix van het beste uit twee werelden, Duitse kwaliteit en Chinese prijzen:D

:D:D

RayVa
18-12-15, 18:29
Beste Tuoh; met interesse dit bericht gelezen, want ik wil binnenkort gaan bestellen. Heb diverse machines bekeken, maar dit lijkt me de beste keuze! je topic is ondertussen wat ouder, nog steeds zo tevreden als toen? Maar moet nu wel beslissen 400v of 230v. waarom heb jij voor 400 gekozen? Want volgens mij is alleen de mogelijkheid links/rechts draaiend het verschil. en gebruik je in de praktijk dat links en rechts draaiende? Ik heb 400V in mn werkplaats, mijn zaagtafel en freesbank werken ook op 400V, dus dat is geen probleem. Maar is 230V niet net zo krachtig, daar heb ik meer stopcontacten van en kan dus overal de machine zetten.

hoop een reactie te zien.

flyer
18-12-15, 18:52
Bij 400V heb je altijd de mogelijkheid nog om voor relatief weinig geld er een frequentie regelaar tussen te zetten.
En dan is de machine helemaal 'af'
Super handig! (ervaring mee)

RayVa
18-12-15, 19:23
Bij 400V heb je altijd de mogelijkheid nog om voor relatief weinig geld er een frequentie regelaar tussen te zetten.
En dan is de machine helemaal 'af'
Super handig! (ervaring mee)

misschien een domme vraag, maar wat doet dat? ik ben handig maar geen techneut. Maar als "het dat compleet maakt", dan moet het handig zijn.

tuoh
18-12-15, 19:33
Beste Tuoh; met interesse dit bericht gelezen, want ik wil binnenkort gaan bestellen. Heb diverse machines bekeken, maar dit lijkt me de beste keuze! je topic is ondertussen wat ouder, nog steeds zo tevreden als toen? Maar moet nu wel beslissen 400v of 230v. waarom heb jij voor 400 gekozen? Want volgens mij is alleen de mogelijkheid links/rechts draaiend het verschil. en gebruik je in de praktijk dat links en rechts draaiende? Ik heb 400V in mn werkplaats, mijn zaagtafel en freesbank werken ook op 400V, dus dat is geen probleem. Maar is 230V niet net zo krachtig, daar heb ik meer stopcontacten van en kan dus overal de machine zetten.

hoop een reactie te zien.

Ben nog altijd een zeer tevreden gebruiker van de machine, het ding draait praktisch dagelijks en boort gaten van klein naar groot zonder één enkel probleempje.

Ik heb bewust voor de 400V machine gekozen omdat deze motoren meer uithoudingsvermogen hebben dan hun 2 fasige broertjes. Alhoewel ze misschien op papier wel even krachtig zijn (1pk) is er bij het werken ermee toch merkbaar verschil tussen beide. Het L-R draaien is mooi meegenomen maar niet echt nodig bij het dag dagelijkse werk.

flyer
18-12-15, 20:23
@RayVa, met een frequentie regelaar kun je het toerental van je boorkolom traploos regelen (van nul tot max.)
Hierdoor hoef je niet of nauwelijks de aandrijfriem op de verschillende poulies te wisselen.

RayVa
01-01-16, 14:07
flyer, tuoh, bedankt voor jullie advies. Hij is besteld, in 400v. Ben benieuwd. Eerst zo proberen, en daarna eens verdiepen in de frequentie regelaar zoals jullie zeggen.

Mijn nieuwe werkplaats is bijna klaar, dus in 2016 eindelijk een werkplaats met vaste opstelling. Nu steeds auto uit de garage, alles moeten uitstallen en dan weer opruimen benam mij de lust om iets te doen. Heb nu een werkplaats van 4,5 bij 12 meter dus genoeg ruimte denk ik zo.

Maar eens beginnen met een outfeedtafel en een vaste opstelling voor de afkortzaag. Ben veel op houtbewerkings sites aan het kijken voor ideeën. 2016 wordt een leuk klusjaar, ook voor iedereen op dit forum hoop ik. Maar vooral een veilig klusjaar.

Willem11
21-08-17, 21:13
Dag Tuoh, hoe is het inmiddels met deze mooie kolomboor?
Ik struikelde over dit draadje in mijn zoektocht naar een goeie machine.

Kan je deze nog steeds aanbevelen?

Heb je ook alternatieve merken misschien? Ter vergelijk.
Ben benieuwd!

Groet
Willem

tuoh
24-08-17, 08:54
Na drie jaar redelijk intensief gebruik ben ik nog altijd even tevreden als op de eerste dag:D Vind het een zeer goede machine voor een houtbewerker, accuraat, sterk, en voldoende uitlading om alle klussen aan te kunnen.

Contimac is zowat evenwaardig, heb ik toen ook naar gekeken maar is voor mij afgevallen door het slecht afgewerkte gietwerk (bramen en gietranden die niet werden verwijderd) Technisch is er evenwel weinig of geen verschil tussen beide merken.

massis
24-08-17, 09:38
My 2 cents: ik heb al een jaar of 6 een Optimum B16 kolomboor. Maatje kleiner dat die uit de startpost. Wel heb ik de kolom uit de voet laten persen en ipv de 60cm kolom er eentje van 90cm in laten zetten door een kennis.

Prima machine is het, doet nog steeds perfect wat ie moet doen, al gebruik ik hem niet meer zo enorm vaak.

Rene71
27-04-18, 16:33
Heb je er geen last van dat de boorkop soms uit de machine valt?

Ik heb sinds kort de Optimum D17Pro in huis. Deze loopt op zich rustig, maar ik heb het nu 2x meegemaakt dat de konische spindel met kop uit de machine valt en dat is even schrikken. Ook merk ik dat kleine boortjes soms los komen staan in de snelspanhouder wanneer je de machine uitzet.

EwSa
26-01-19, 17:59
Was uit nieuwsgierigheid aan het zoeken naar de OPTIdrill B26pro maar vind er alleen een van 750W. En die lijkt vervangen te zijn, want wordt niet meer bij Optimum aangeboden. Kijk ik niet goed?
Zie wel de OPTIdrill D26pro van 750W. Is dit misschien de opvolger? Of een goed alternatief? Iemand die deze machine kent of er ervaring mee heeft?