Profielmes voor samenstellen tafelpoot

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag allemaal,

Ik denk er over om poten voor een paar tafeltjes die ik wil maken, samen te stellen uit 4 plankjes met de breedte van de tafelpoot.
Je kunt daarvoor frezen kopen waarbij je in één opspanning van de frees het hout een 45 graden hoek geeft met een profiel dat om en om in elkaar grijpt.


Table_Leg.jpg

De vraag is nu of er profielmessen bestaan die dat ook kunnen. Ik zocht een paar pagina's met afbeeldingen af, maar vond het niet.

André
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Hallo André,

Daarvoor ben je deze freeskop nodig. Ook bij andere leveranciers te verkrijgen w.o. Stehle.

Fons

image.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dit profiel bestaat niet in de goedkope messenreeks (flu, de F-nummers), enkel in de dure frezen met wisselmessen of massieve frezen. De CMT in een bovenfreestafel is de goedkoopste oplossing. Heb dezelfde zoektocht een aantal jaar geleden gemaakt en deze oplossing gekozen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@wooodworkpro

Eigenlijk was ik niet duidelijk genoeg. Ik had frezen voor de bovenfrees afgeschreven omdat ik maximaal 8 mm schacht op kan nemen.
Uiteraard is een frees verder een prima keus.

@athanor

Deze op blz. 53 van Stehle.

André
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Kleine randbemerking / vraag, de frezen van stehle en die van hammer eerder getoond in het topic maken niet helemaal hetzelfde profiel. Met het profiel dat de stehle maakt kan je een verstekverbinding maken. Met het profiel dat de hammer trekt kan je ook een houtverbinding maken waarbij beide stukken vlak tegen elkaar liggen. Ik ben er niet helemaal zeker van of je dit met de stehle met de afgeronde lippen ook kan... Wellicht wel?

Verduidelijking:

Uit de catalogus van Elbé (zelfde profiel als de hammer of de duurdere felder): http://www.elbe.fr/index.php?p=356

053.PNG



Profiel dat de hammer frees trekt (webshop felder, de foto van de freeskop is niet duidelijk!!!! ziet er dezelfde frees uit als de stehle!!!):
1288364271_2.jpg
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Sorry, sorry, heb even nagedacht... Uiteraard kan je met de stehle ook beide verbindingen maken...
Zal in het vervolg 2x nadenken alvorens iets te posten... Of misschien ook niet...

Mvg. Bert
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hartelijk dank voor het meedenken Bert en ik zou gewoon blijven posten, ik vind het nuttige informatie. Ik had er namelijk helemaal niet over nagedacht.

Ik vermoed dat de freeskop die jij vond, aardig aan de prijs is.
De Felder Versteklijmfrees kost € 210,00+. De Stehle was met korting nog stevig duurder.

De vraag is dus eigenlijk nog, waar kan ik zo'n Freeskop gunstig geprijsd, krijgen?

André
 

tuoh

Oud hout
Soms kom je die dingen al eens tegen 2ehands. Nu vind ik de prijs van Felder redelijk goedkoop voor een dergelijke frees. Hou er wel rekening mee dat het instellen van dit profiel niet op één twee drie klaar is. Het vraagt nogal wat stelwerk, het is zeker geen frees om even een profieltje mee te frezen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De vraag is dus eigenlijk nog, waar kan ik zo'n Freeskop gunstig geprijsd, krijgen?

Het is zeker niet mijn bedoeling je een dure freeskop te laten kopen...

Ik vrees dat dergelijke frezen aan de prijs zijn... De Hammer/Felder (Felder maakt nog een andere frees met dit profiel die veel duurder is) heeft volgens mij een prima prijs-kwaliteitverhouding.... Ik heb dit profiel een jaar of 8 geleden gebruikt om kolommen uit MDF te maken. Mijn topie is er een met de nodige gebreken... Onder andere een as van 50mm, ik kon alleen in het super-professionele segment terecht.... Prijzen van 300-400 euro en meer... Heb het zoals eerder vermeld met de bovenfrees in een tafel gedaan, wat geen optie is gezien de 12mm spantang...

Ik weet ook niet wat voor machine je hebt... mocht je toevallig een schuinstelbare as beschikken (als we dan toch over Hammer en Felder aan het praten zijn) zijn er wel een heel aantal alternatieven met een klassieke verlijmfrees / tand & groeffrees of goedkope flu-mesjes...

Als het om een eenmalig project gaat misschien iets alternatiefs verzinnen: een losse veer of desnoods lamello's?

Zoals Tuoh vermeldt vraagt het wel enig stelwerk: het midden van het profiel moet exact t.o.v. het midden van het werkstuk gepositioneerd zijn... vraagt wat passtukjes en bijstellen...

Veel succes ermee!!!
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@tuoh: Ja dat ding van Felder is relatief goedkoop, het is de instapper voor de smalle beurs.
@brt: Ze hebben inderdaad nog een model en die is fors duurder. Dan kun je beter dan Stehle kijken, ontdekte ik.

Ja ik heb ook al gedacht aan een groeven in de lengte richting en een lange dunne lat (de veer?) er in verlijmen.
Zou ik dan de kanten in 45gr tegen elkaar (verstek) moeten lijmen, of zou dat stomp op elkaar kunnen.

André
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je een 45 graden blad voor je freestafel maakt, kan je met een tweetands flu verlijmfreesmes van 15 euro het zelfde resultaat behalen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ja ik heb ook al gedacht aan een groeven in de lengte richting en een lange dunne lat (de veer?) er in verlijmen.
Zou ik dan de kanten in 45gr tegen elkaar (verstek) moeten lijmen, of zou dat stomp op elkaar kunnen.

André

Je kan 45 graden zagen en met veer verlijmen of even goed rechte hoeken en er een veer in verlijmen. Hangt er van af in welk hout / materiaal en het belang van je tekening in het hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik moet het met je oneens zijn, het is wel zo simpel. Als je geen flumes hebt, maak dan even een tekening, dan zie je dat het gewoon werkt. Het is of de frees onder 45 graden of je werkstuk.
 

tuoh

Oud hout
Je moet maar eens een stuk materiaal van bijvoorbeeld 18mm dik onder een hoek van 45° tegen de geleider houden. Wat zie je dan? Het materiaal raakt de geleider met de bovenhoek, ga je nu beginnen frezen dan gaat het gefreesde oppervlak niet meer tegen de geleider kunnen steunen. Je zou hier beide geleiders apart van elkaar moeten kunnen instellen (kan niet op elke machine), maar dan moet ook de mal verspringen, etc, etc, etc, Voor je het weet sta je een dag te klooien alvorens er een stukje kan gefreesd worden zonder gevaar voor lijf en leden, over het eindresultaat hebben we het dan nog niet eens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.