3 grote lampen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een tijdje geleden kreeg ik een hele mooie opdracht, ik mocht namelijk voor een grote bonsai-studio een 3-tal lampen maken. Zodoende kocht ik een hoop Mahonie in en ben maar eens gaan brainstromen over het ontwerp, heel leuk is dat ik van de eigenaar de vrije hand heb gekregen. Ik ben redelijk goed thuis in de bonsaiwereld dus van het één kwam het ander. Het ontwerp is gebaseerd op een Japanse displaytafel maar in plaats van een tafelblad, gebruik ik shoji-papier om zo een diffuser te maken voor de lampen. Als lichtbron komen hier 2 11W dimbare LED lampen in te zitten, dit (dimbaar) op verzoek van de klant. Omdat de ruimte waarin ze komen een laag plafond heeft, zo'n 240cm, konden de lampen niet te laag komen. De uiteindelijke maat zal komen op 900x600x120.

Het bestelde hout,

P1000849.jpg

Malletje gemaakt voor de kopieerfrees,

P1000856.jpg

Grof uitzagen en boren,

P1000858.jpg

Heel veel profielhout gezaagd en gefreest,

P1000859.jpg

Ben bijna klaar voor het schuurwerk en daarna montage, eerst nog een aantal sleuven frezen om het een solide geheel te maken maar voor nu even rust ;)
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Ben erg benieuwd hoe de lampen er uit komen te zien, ik kan me er op basis van de beschrijving nog niet echt een beeld van vormen. Het hout vorm echter al een goede basis, heel mooi!
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik ben ook benieuwd naar wat dit gaat worden. Zijn deze lampen voor de sier of om effectief de ruimte te verlichten?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vin_d, beide eigenlijk. Hoofdtaak is een ruimte te belichten, de ruimte is daarentegen niet erg groot. Zo'n 8x3,5x2,4m, per lamp 2x 11W lampen zorgen voor ongeveer 3x 60W aan licht vergeleken met gloeilampen, dit is echter een slechte indicatie. De lampen geven 600 lumen per stuk wat alleen al een goed licht geeft om een ruimte geheel te belichten. Daarentegen zorgt het shoji-papier voor een diffuus en is de lichtsterkte minder.
Ik heb een proefopstelling gemaakt in mijn huiskamer, ongeveer 7x4x2,6m en daar is 1 lamp voldoende als een hoofdverlichting.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zo weer even een stukje verder.....

Met behulp van mijn nieuwe tafelverbreding alle stukken op maat en in verstek gezaagd. Vervolgens alle hoekelementen verstek gezaagd en de binnenrand afgerond. Hierna in een aantal profielen sponningen gefreesd om de hoekelementen in te verlijmen, ik denk dat ik ook in alle profielen sponningen maak om ze met elkaar te verbinden. Omdat het veel vlakke delen zijn wil er nog wel eens wat gaan schuiven onderling en u kent het wel, eenmaal droog is daar niets meer aan te doen.

De hoekelementen,
P1000874.jpg

Geen foto gemaakt van de verstekken maken en de sponningen, 'k was zo lekker bezig ;)

Omdat er voor de meesten niet echt een beeldvorming is van het project heb ik een zijkant droog in elkaar gezet.

P1000875.jpg

P1000876.jpg

P1000877.jpg

Dan kom ik zo dadelijk op een voor mij heikel punt, schuren en verlijmen. Iets waar het toch maar net té vaak wil misgaan. Hierom wil ik jullie eens vragen wat een betere volgorde is en of er misschien wat tips zijn.

Als ik eerst alle onderdelen los van elkaar zou schuren (handmatig) levert dit voor het oppervlak een mooier plaatje (gladheid) echter is het zeer moeilijk om overal evenveel af te schuren én daar waar het bij mij nogal vaak verkeerd gaat zijn de verstekken. Die schuur ik natuurlijk niet maar heb vaak dat het verstek toch geraakt wordt net op de rand.

Als ik alle onderdelen eerst ga verlijmen dan weet ik niet of ik überhaupt goed ga uitkomen bij het verlijmen van de verstekken, erna schuren is door de profielen ook lastiger.

Graag jullie advies in deze....
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Heb gisteren een proefstukje gemaakt waarbij ik een paar reststukken die ik al een tijdje eerder in de olie (Osmo hardwax) heb gezet, aan elkaar gelijmd. Tevens heb ik er een stukje shoji-papier op geplakt om eens te kijken of dit goed zou werken. Eh nee dus, er ontstaat geen goede hechting. Hierdoor dien ik alles eerst te verlijmen en daarna de olie aan te brengen maar omdat ik het papier nog moet lijmen word dat wat lastiger.
Zou het volstaan om de stukken waar het papier moet komen, in te tapen zodat er daar geen olie komt ?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Is het mogelijk dat je het papier niet lijmt maar klemt ? Als er voldoende ruimte is aan de binnenkant zou je latjes kunnen plaatsen waarmee je het papier klemt. Voordeel is dat als het papier kapot gaat het eenvoudig vervangen kan worden. Je hebt dan ook geen last van lijmvlekken op het papier of zichtbare plekken waarde lijm in het papier gevloeid is.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als je bang bent dat het losschiet, zou je dan nog gebruik kunnen maken van dun dubbelzijdig klevende tape. Dat geeft niet af en als het te breed is, snij je het op maat.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor de reacties. Het klemmen is niet te doen door de dunne randen binnenin en er treedt schaduwwerking op wat weer van invloed is op de uitstraling.
Dubbelzijdig tape is misschien mogelijk maar ik denk dat de lijm hiervan ook geen goede hechting aangaat op de olie. Intussen heb ik 3 frames verlijmd en ga deze afplakken daar waar er lijm moet komen voor de rest van het houtwerk en het papier.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Martijn, wat je kan proberen is Decopatch. Dat is lijm die wordt gebruikt voor découpagewerk, dus het plakken van papier op zo'n beetje alles wat je maar kan bedenken. Ik heb dat gebruikt om papier op glas, plastic, kunststof, geverfd en geolied hout en noem maar op te plakken.

Wel even wachten, weekje denk ik, tot de olie echt goed ingetrokken en droog is.

Een alternatief is echte boekbinderslijm, te verkrijgen bij de betere hobbyzaken, gaat ook goed op allerhande materialen.

Groet, Rob.

PS: koop, als je het wil proberen, de echte Decopatch. Laat je niet vertellen dat je het zelf kan maken van 50/50 witte houtlijm en water want dat werkt echt lang ze goed niet!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Rob, dat zou een hoop schelen met afplakwerk. Hoe is de substantie daarvan ? Het moet natuurlijk opgenomen worden door het hout en het papier maar het mag natuurlijk geen vlekken in het papier veroorzaken door een te hoge absorptie van het papier. Shoji papier is namelijk opgebouwd uit grote vezels.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het spul lijkt erg op gewone witte lijm, iets dunner. Je moet het natuurlijk uitproberen, echt Shoji papier heb ik er niet mee geplakt, wel Japans origamipapier met een tamelijk grove vezel. Je ziet dan wel de lijm zich verspreiden in het papier, maar niet erg ver.

Ik zal proberen het vanavond te testen op het meest grove papier wat ik in huis heb, laat ik je morgen weten hoe of wat.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Gisteravond papier (stuk origami papier en een stukje keukenrol, met de achterliggende gedachte dat keukenrol erg goed absorbeert en wat dat betreft misschien een beetje vergelijkbaar is met Shoji papier) op geolied essen geplakt. Vanmorgen bleek dat prima vast te zitten. Trekken in de lengterichting (dus "met het papier mee") was geen probleem. Trekken naar boven resulteerde in gescheurd papier.

ik heb de lijm op het hout gesmeerd en het papier daar op gelegd, zachtjes aangedrukt en ben er verder niet overheen gegaan met lijm, wat ik normaliter met Decopatch wel zou doen. Waarschijnlijk zit het dan nog vaster, maar ik wilde het risico niet lopen dat de lijn uitliep. De lijm is niet in het papier gaan lopen, ik kon geen vlekje zien.

Het hout is een week of drie terug in twee lagen olie gezet en was dus goed droog.

Het lijkt dus goed te werken. Ik zou bij een serieuze toepassing toch nog en extra randje lijm bovenop het papier smeren zodat het echt doordrenkt is met lijm, dan zal het nog beter houden. Voorwaarde is volgens mij wel dat de olie goed ingetrokken is, dus voor het plakken een weekje wachten.

Groet, Rob.

PS: in je berichtje hierboven zeg je dat de lijm opgenomen moet worden door het hout. Dat lukt je dus niet meer als het in de olie staat, de lijm hecht zich dan aan de oppervlakteafwerking. Niks mis mee, kan prima.

SAM_2812.jpg
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hartelijk dank voor je hulp Rob, ik ga zo'n flesje bestellen wat het scheelt me erg veel werk en materiaal.
Tja dat de lijm niet meer door het hout werd opgenomen omdat de olie in de weg zat had ik in de gaten, vandaar dit dubio of een alternatief, en die bied jij dus nu.
Nogmaals dank !
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Origineel wordt shoji papier verlijmd met lijm gemaakt van doorgekookte rijst of rijstebloem. Het is een wit papje wat kleurloos opdroogt en wordt volgens mij ook gebruikt bij het restaureren van oude boeken.

jaap
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vorige week die Decopatch lijm binnengekregen en een proefstukje gemaakt. Super, nogmaals dank Rob ! In tegenstelling tot de "rijst" lijm die ik had, hecht dit wel goed op geolied hout dus ik kon met een gerust hart verder.
Ik was al verder gegaan met de opbouw van de verschillende elementen, ziehier de bodem van de lamp. Dit is het gedeelte waar je straks tegenaan kijkt.

Het frame verlijmen...
P1000878.jpg

Latjes op maat zagen, ze zijn 6x6mm dik.

P1000879.jpg

Met een halfhout verbinding passend maken aan elkaar en geheel verzonken in het frame.

P1000880.jpg

Vervolgens dit frame met het tussenliggende frame verlijmd.

P1000881.jpg

Hierna heb ik de frames geschuurd op 240 waarna ze "in den ollie" gaan ;) Foto's komen nog. Wat er verder nog te doen is, is het bovengedeelte freezen om het te kunnen bevestigen aan het plafond. Dat verlijmen en in de olie zetten. To be continued.......
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nou ben ik er bijna ;)

Omdat ik nog het één en ander te lijmen had, heb ik het in de olie zetten te snel gedaan. Gevolg, na toch nauwkeurig te schuren, zag ik toch lijmvlekken. Alle drie de frames heb ik weer kaal geschuurd waarna ik verder ben gegaan.
De bovenste ringbalk wordt verlijmd met het bovenstaande frame zodat dit de gehele kap vormt, hierdoor moest ik een manier bedenken waarop de lamp kwam te hangen. Geinspireerd geraakt op dit forum door de pen-gat methode, maar dan anders :rolleyes:

Omdat werken met beitel best leuk is om te doen heb ik het grove werk gefreesd waarna ik dit met de beitel gelijk stak.

P1000882.jpg

P1000883.jpg

Vervolgens de plafondplaat. Eerst twee plankjes met elkaar verlijmd, daarna de dragers van de kap voorzien van een pen.

P1000884.jpg

Met een japans zaagje grof voorgezaagd. Dit is trouwens een erg fijn zaagje en de eerste keer in gebruik. (voor mij en de zaag)

P1000885.jpg

P1000886.jpg

P1000887.jpg

En toen vergat ik bij het inleggen van de plafondplaat een foto te nemen :p

P1000888.jpg

Daar liggen ze dan na een intensieve dag werk staan ze mooi in de olie. Hiervoor gebruikte ik een oud t-shirt en een kwastje. Van het t-shirt maakte ik een bolletje en daaromheen vouwde ik een groter stuk om een soort spons te krijgen. De olie is Osmo Hardwax in een enkele laag aangebracht.

P1000890.jpg

Vandaag het papier gesneden en veel mogelijkheden overwogen om het papier te plakken. Het is best een flinke lap waarbij je de spanning op het papier gelijk moet houden om kreukels te voorkomen.

P1000904.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.