Tafelzaag voor precies werk.

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een tafelzaag voor precisiewerk. Ik ben geen zelfstandige, maar ik wil goed spul. Goedkoop is duurkoop op het einde.

Ik heb al eens naar de Metabo TS254 gaan kijken en dit vind ik een heel interessante machine. Zeer compact wanneer in geplooid. Lijkt mij een degelijke machine die heel accuraat is voor een semi-stationaire machine.

De Elektra Beckum PK250 zoek ik ook af en toe eens naar op het net. Vrij recent komt deze eens voorbij, meestal in heel mooie staat. Voordeel van deze is dat het eigenlijk een kleine paneelzaag is. Met een grotere precisie denk ik. Nadeel is dat een PK250 heel wat groter is.

De Metabo of Elektra Beckum UK trekzagen lijken me ook interessant. Ik denk dat het afkorten met deze zaag heel wat handiger is als op een gewone tafelzaag.

Het nadeel van de TS254 is denk ik dat er nog steeds speling zit op de geleider voor het afkorten. Het voordeel is dat de parallelaanslag zowel voor als achteraan vast zit. Ik vermoed dat dit niet zo is bij de PK of UK zagen?
Bij de PK modellen is de schuifslede volgens mij heel aangenaam werken.
Het nadeel van de UK is dat je volgens mij best wel moet wennen aan een trekzaag.

Heeft iemand ervaring met een van de bovenstaande machines? Ik wil een goede tafelzaag kopen waar ik heel wat jaren plezier kan aan hebben. Heel belangrijk is dat ik evenwijdige stroken kan zagen. Als ik de geleider instel op 5cm wil ik dat de strook hout 5cm is. Niet 4.9cm in het begin en 5.1cm op het einde. Ik zaag meestal plaatmateriaal, maar ik wil ook een CLS balkje of een dakkeper kunnen doorzagen, natuurlijk met beleid.

Alvast bedankt voor de input!
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Goedemiddag,

Over de TS254 kan ik je meer vertellen. Ik heb deze nu een week in mijn bezit. Tot dusver heb ik er enkel nog maar wat plaatmateriaal mee gezaagd en een balk(je) eiken 40mm dik. Dit gaat beiden als een warm mes door boter. Ook een paal kop 75mm hardhout, dit ging met beleid. Maar dan heb je het ook wel gehad.
V.w.b. de stabiliteit kan ik melden dat mij dit enigszins verbaast. Hij staat zo stevig dat wanneer ik met mijn heup tegen de machine leun deze bijna niet beweegt. Het afkorten is zoals je aangeeft en wat nu ook mijn ervaring is niet de sterkste kant. De geleider voor het afkorten loopt niet heel soepel en er zit een klein beetje speling in zodat wanneer je iets langere stukken af wil korten en je de geleider "scheef" drukt en hij stroef gaat lopen. Voor mij geen bezwaar geweest. Voor het laatste heb ik de 254 I Plus.
Mobiel is hij zeker en hij neemt bijna geen ruimte in (voor mij van groot belang). Verwacht echter niet dat je hem zo onder de arm alle kanten optilt. Ik ben niet de kleinste maar met dat ding de trap op viel me toch wat tegen. Afzuiging heb ik nog niet geprobeerd. Dit zal ik komende week gaan testen
Ik zal morgen eens wat foto's maken.

PS: Reden van mijn aanschaf is dat ik binnenkort wil starten met de bouw van mijn eigen keuken in eiken. Hier zal ik binnenkort zelf een topic over starten.

Mvg,

Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.