Tafelzaag voor precies werk.

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een tafelzaag voor precisiewerk. Ik ben geen zelfstandige, maar ik wil goed spul. Goedkoop is duurkoop op het einde.

Ik heb al eens naar de Metabo TS254 gaan kijken en dit vind ik een heel interessante machine. Zeer compact wanneer in geplooid. Lijkt mij een degelijke machine die heel accuraat is voor een semi-stationaire machine.

De Elektra Beckum PK250 zoek ik ook af en toe eens naar op het net. Vrij recent komt deze eens voorbij, meestal in heel mooie staat. Voordeel van deze is dat het eigenlijk een kleine paneelzaag is. Met een grotere precisie denk ik. Nadeel is dat een PK250 heel wat groter is.

De Metabo of Elektra Beckum UK trekzagen lijken me ook interessant. Ik denk dat het afkorten met deze zaag heel wat handiger is als op een gewone tafelzaag.

Het nadeel van de TS254 is denk ik dat er nog steeds speling zit op de geleider voor het afkorten. Het voordeel is dat de parallelaanslag zowel voor als achteraan vast zit. Ik vermoed dat dit niet zo is bij de PK of UK zagen?
Bij de PK modellen is de schuifslede volgens mij heel aangenaam werken.
Het nadeel van de UK is dat je volgens mij best wel moet wennen aan een trekzaag.

Heeft iemand ervaring met een van de bovenstaande machines? Ik wil een goede tafelzaag kopen waar ik heel wat jaren plezier kan aan hebben. Heel belangrijk is dat ik evenwijdige stroken kan zagen. Als ik de geleider instel op 5cm wil ik dat de strook hout 5cm is. Niet 4.9cm in het begin en 5.1cm op het einde. Ik zaag meestal plaatmateriaal, maar ik wil ook een CLS balkje of een dakkeper kunnen doorzagen, natuurlijk met beleid.

Alvast bedankt voor de input!
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Goedemiddag,