Haakse bochten met Festool Carvex PS 420

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste mensen,

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Festool Carvex PS 420. (SET)
Apetrots natuurlijk en gelijk flink wat bochtenwerk gedaan in 22 mm MDF.
Toen ik echter de winkelhaak er op plaatste zag ik tot mijn teleurstelling dat niet alle gedeeltes mooi haaks waren :-(

Op advies van Festool het zaagje (S 75/4 k) vervangen door S 75/4 FSG en op pendelstand 3.

Nu leek dit wel een aardige verbetering, maar echt zuiver was het allemaal nog niet (sommige plekken wel trouwens)
Van de lokale dealer (niet de verkoper) een dun klein zaagje (S 50/1,4) meegekregen om uit te proberen (nog niet aan toegekomen)

Maar zijn er mensen die dit probleem herkennen, danwel een oplossing hebben???

Alvast dank
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als je bochten uit de hand zaagt dan heb je best kans dat het zaagje wat gaat verlopen, met een geleiding gaat het vaak beter.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Bovenstaande casus was met de cirkelgeleider (was ik vergeten te vermelden).

Om precies te zijn bij het afronden van hoeken bij een recht (tafel)blad.
Cirkelgeleider op 10cm dus een doorsnede van 20cm op de totale cirkel
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Pendelstand zoals Wim aangeeft inderdaad uit, dat is een voorwaartse beweging terwijl je de bocht omgaat.
Zit er ook niet teveel ruimte tussen zaagjegeleiding
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Als je mooie krappe bochten wilt zagen gebruik dan ook de smalle zaagjes!! die zijn vele male wendbaarder als de gewone standaard zaagblaadjes......
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
De speling tussen de zaaggeleiding is zo goed als 'nul'.
Tuurlijk is frezen een serieus alternatief, maar dan ben je wel beperkter met je diepte (denk ik).
Daarbij loopt men zo te brullen dat alles zo fraai haaks zou zijn.....

Ik ga van de week dat smalle zaagje wat ik van de winkel heb gekregen uitproberen om te kijken hoe DAT werkt
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik wil niet brullen hoor maar met frezen kan ik zo diep komen als er frezen verkrijgbaar zijn. 8 cm diep lukt ook nog wel..... Ik vind een decoupeerzaag erg fijn bij het leggen van vloeren of andere minder preciese klusjes.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Tsjah, de Carvex, het blijft een beetje een zorgenkindje he. Ik zou wat experimenteren met de verschillende pendelstanden. En zien wat dat geeft.
Indien het resultaat nog steeds te wensen over laat kan je altijd nog die Carvex inruilen voor een Mafell.
Heb ik enkele maanden geleden ook gedaan en ik kan je zeggen dat het daarmee wel lukt.
 
Laatst bewerkt:

deco

Nieuw lid
26 mrt 2014
1
0
Even reageren. Carvex is een benaming voor de Festool decoupeerzagen. De ps420 en ps400 zijn beide Carvex. In de PS400 zaten vreemde fouten. Ik ben zelf in het bezit van een PS420 en vindt deze bijzonder prettig zagen. Behoorlijk haaks bij scherpe bochten in tot 32mm materiaal. ECHT haaks mag je bijna niet verwachten van een decoupeerzaag. Overigens gebruik ik ook de fsg zaagbladen. Die zijn taps en zagen daardoor soepeler in de bochten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.